Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

25 resultaten gevonden

  1. Rapport 7 juni 2018

    2018/041 Zilveren Kruis Zorgkantoor verstrekt brief niet aan beheerder van een PGB

    Een man beëindigt het Persoonsgebonden budget (PGB) van zijn minderjarige dochter bij Zilveren Kruis Zorgkantoor, omdat zij bij zijn ex-partner gaat wonen. De ingediende verantwoording wordt niet behandeld omdat er meer gegevens nodig zijn. Via Bureau Jeugdzorg hoort hij dat zijn ex-partner een brief hierover heeft ontvangen. Na 16 maanden ontvangt de man onverwachts een aanmaning van € 7718. Met hulp van een advocaat wordt het PGB alsnog verantwoord en komt de vordering grotendeels te vervallen. De Nationale ombudsman vindt dat het zorgkantoor de hulpvraag serieus had moeten nemen en naar een oplossing had moeten zoeken. De brief had achteraf gewoon aan de man verstrekt moeten worden.
    Lees meer
  2. Rapport 23 februari 2011

    2011/062: Vrouw klaagt over fouten Zorgkantoor inzake vordering en verantwoording budget

    Vrouw met langdurig lichamelijke beperkingen heeft huishoudelijke hulp nodig. Zij heeft een persoonsgebonden budget en moet over de besteding daarvan verantwoording afleggen aan het CZ Zorgkantoor in Tilburg. Dat doet zij niet op tijd en de zorgverzekeraar en de vrouw raken verzeild in een jarenlange briefwisseling met te hoge terugvorderingen tot gevolg. De Nationale ombudsman vindt dat persoonlijk contact in een veel eerder stadium onnodige escalatie en verlies van vertrouwen had kunnen voorkomen. De ombudsman is positief over het feit dat het Zorgkantoor de vrouw tegemoet is gekomen met het voorstel haar de helft van de vordering kwijt te schelden en haart alsnog in staat te stellen om verantwoording af te leggen over de besteding van het PGB.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 7 december 2016

    De Nationale ombudsman is partner van de Week van de integriteit

    De Week van de integriteit staat in het teken van integer handelen voor zowel overheden als bedrijven. De Nationale ombudsman heeft integriteit als een van zijn behoorlijkheidsnormen en vindt dat een overheid transparant moet zijn en verantwoording moet…
    Lees meer
  4. Rapport 23 mei 2018

    2018/029 Politie Den Haag valt woning binnen ondanks aanwezigheid minderjarigen

    Arrestatieteam (AT) van de politie-eenheid Den Haag valt 's avonds laat een huis binnen op zoek naar een ontvoerde baby. Het gezin met vijf minderjarige kinderen slaapt. De man klaagt dat toestemming is gegeven voor de inval terwijl men wist dat er minderjarigen in huis waren en over de beschadigingen van zijn eigendommen door de politie. Het snelle handelen in dit geval vindt de Nationale ombudsman noodzakelijk. Wel had de officier van justitie de inzet van het AT beter moeten verantwoorden.
    Lees meer
  5. Rapport 16 februari 2016

    2016/015 Belastingdienst plaatst intern bericht over geschorste medewerker te laat en in onnauwkeurige bewoordingen

    De zoon van een medewerker van de Belastingdienst wordt verdacht van witwassen. De politie doorzoekt het bedrijfspand en de zoon verklaart dat zijn vader de administratie verzorgde voor zijn bedrijf. Informatie over de integriteit van de man wordt door de betrokken instanties doorgegeven aan zijn werkgever. De ombudsman vindt dat de uitwisseling van die informatie niet zorgvuldig is gegaan, omdat onduidelijk is wie over welke informatie mocht beschikken. De man wordt geschorst en het bericht daarover wordt ruim twee maanden later geplaatst op het intranet van de Belastingdienst. De ombudsman is van oordeel dat de door de Belastingdienst gebruikte formulering in het bericht onnodig ingreep in het leven van de medewerker en het veel te laat werd geplaatst zodat het niet meer direct van belang was binnen de organisatie.
    Lees meer
  6. Column 28 november 2015

    Te rooskleurig over elektrisch rijden?

    Tygo* rijdt het hele land door. Hij verkoopt ijzerwaren voor grote bouwprojecten. Tijdens die ritten denkt hij aan van alles. Gesprekken met nieuwe klanten, heeft hij vanmorgen de deur wel op slot gedaan? En hij denkt na over het milieu. Kan hij…
    Lees meer
  7. Rapport 15 december 2014

    2014/214 Zorgkantoren Coöperatie VGZ zet ten onrechte incassobureau in voor terugbetaling PGB

    Een man moet van Zorgkantoren Coöperatie VGZ zijn persoonsgebonden budget (PGB) over een heel jaar terugbetalen omdat zijn verantwoording van zijn zorguitgaven niet is goedgekeurd. Een gedeelte van het geld heeft hij nog en dat betaalt hij terug. Voor het deel dat hij al heeft uitgegeven stuurt hij een nieuwe verantwoording, die Zorgkantoren Coöperatie VGZ in behandeling neemt en goedkeurt. Maar dat goedgekeurde deel keert Zorgkantoren Coöperatie VGZ nog een keer aan hem uit. De man had verwacht dat het bedrag verrekend zou worden met het bedrag dat hij nog moest betalen. Daarvoor had hij uitstel van betaling gevraagd, maar er is niet inhoudelijk op gereageerd terwijl er wel een incassobureau is ingeschakeld. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman biedt Zorgkantoren Coöperatie VGZ de man excuses aan voor de werkwijze en onduidelijke communicatie. Ook is de werkwijze aangepast en zijn de incasso- en administratiekosten voor de man vervallen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 14 april 2011

    Ombudsman ontvangt 600 meldingen over zorgkantoren

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft 612 meldingen ontvangen over zorgkantoren. Voor een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering door zorgkantoren opende hij in maart een meldpunt waar burgers hun positieve en negatieve ervaringen…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 15 februari 2011

    Marc Dullaert wordt eerste Nederlandse Kinderombudsman

    De Tweede Kamer heeft vandaag Marc Dullaert benoemd tot Kinderombudsman. Dullaert wordt de eerste Kinderombudsman van Nederland. Hij gaat zich inzetten voor de naleving van de rechten van kinderen en jongeren, zoals vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 10 maart 2011

    Nationale ombudsman is kritisch over zorgkantoren

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering door zorgkantoren. Hij overhandigt de zorgkantoren een bundel klachten die hij de laatste tijd heeft ontvangen. De ombudsman vraagt de zorgkantoren…
    Lees meer
    Onderwerpen: