Toegankelijkheid

Op deze pagina

    Tekstpagina

    De Nationale ombudsman besteedt veel aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de website. Iedereen moet de website van de Nationale ombudsman kunnen bekijken en gebruiken. Komt u een pagina tegen die niet toegankelijk is, meld het ons.

    Wat is een toegankelijke website?

    Een toegankelijke website is voor iedereen bereikbaar en te gebruiken. Ook voor mensen met een functiebeperking, of bij het gebruik van een smartphone of tablet.

    Wilt u meer weten over websites en toegankelijkheid? Kijk dan op Digitoegankelijk.nl.

    Hoe zorgt de Nationale ombudsman voor een toegankelijke website?

    • De website is gebouwd volgens de webrichtlijnen. Deze richtlijnen zijn bedoeld om iedereen toegang te geven tot online informatie en dienstverlening.
    • De medewerkers van de Nationale ombudsman hebben een training begrijpelijke taal (taalniveau B1) gevolgd.
    • Op die manier streven we naar een website met informatie en tekst die geschreven is in begrijpelijke taal.

    Welke stappen zet de Nationale ombudsman in 2020?

    • In het vierde kwartaal 2019 is onze website door een onafhankelijk onderzoeksbureau getoetst op digitale toegankelijkheid. Onderdelen die niet voldeden aan de toegankelijkheidsrichtlijnen zijn in het eerste en tweede kwartaal van 2020 opgelost. Komen we tussentijds toch nog punten tegen die niet voldoende toegankelijk zijn? Dan lossen wij dat zo snel mogelijk op.
    • Uitzondering hierop zijn de Pdf-bestanden die op onze website staan. Deze zijn helaas nog niet digitaal toegankelijk. De planning is dat ook de Pdf-bestanden in het vierde kwartaal van 2020 toegankelijk zijn. 
    • Verder zetten we ons in om de website zo goed mogelijk te laten functioneren en actueel te houden.

    Probleem

    Loopt u op de website tegen een probleem aan, of hebt u een vraag? Laat het ons dan weten, dan kunnen we de website verder verbeten. Stuur hiervoor een mail naar website@nationaleombudsman.nl.