Werken bij

Heb je interesse in werken bij het Bureau Nationale ombudsman? Lees hieronder meer over onze werksfeer en wat wij te bieden hebben.

Enthousiast en bevlogen

Bij de Nationale ombudsman staat de burger centraal. Samen met zo’n 170 andere enthousiaste en bevlogen medewerkers zet je je in om problemen tussen burgers en overheid op te lossen en te voorkomen. De medewerkers van de Nationale ombudsman vallen uiteen in drie groepen: eerstelijns klachtbehandelaars, tweedelijns klachtbehandelaars en medewerkers die de klachtbehandelaars ondersteunen.

Eerstelijns klachtbehandelaars

Een groot deel van de medewerkers van de Nationale ombudsman is eerstelijns klachtbehandelaar. Zij staan burgers met een probleem direct telefonisch te woord. Samen met de burger verkennen ze het probleem. Wat kan hij of zij zelf nog doen? Wat kan de Nationale ombudsman betekenen? Deze directe aanpak stelt hoge eisen aan de klachtbehandelaar. Hij of zij moet direct aan de telefoon kunnen inschatten wat het probleem is en wat de beste aanpak is.

Tweedelijns klachtbehandelaar

De tweedelijns klachtbehandelaars doen vooral schriftelijk onderzoek. Zij bepalen welke onderzoeksmethode past bij het probleem dat de burger aan hen voorlegt. Dit kan een schriftelijk onderzoek zijn, dat leidt tot een rapport of een meer structurele aanpak. Ook de tweedelijns klachtbehandelaars werken oplossingsgericht.

Structureel onderzoeker

De structureel onderzoeker behandelt geen individuele klachten maar gaat op zoek naar het structurele probleem achter de klacht. Als er problemen zijn die steeds terugkomen of waar veel mensen over klagen, ontwikkelt de structureel onderzoeker de meest effectieve methode om dat probleem aan te pakken en op te lossen.

Junior klachtbehandelaar

Junior klachtbehandelaars behandelen telefoon, e-mail en post van burgers met een klacht over de overheid en kunnen hierbij altijd een beroep doen op de kennis van ervaren eerstelijns klachtbehandelaars. Na het doorgronden van het verhaal kijken ze waarmee burgers geholpen zijn. Soms doorverwijzing naar de betreffende instantie, een andere keer is een snelle tussenkomst van de klachtbehandelaar zelf vereist of nader onderzoek.

Ondersteunende medewerkers

De medewerkers bij de afdelingen Communicatie, ICT, Personeel en Financiën, Secretariaten en de Facilitaire Dienst maken het werk van de ombudsman, beleidsadviseurs, klachtbehandelaars en onderzoekers mogelijk.

Ontwikkel je talent

Het Bureau Nationale ombudsman is een professionele organisatie waar leren en ontwikkelen de volle aandacht heeft. We vinden het belangrijk dat medewerkers verder groeien. Binnen de organisatie van de Nationale ombudsman zijn veel mogelijkheden om je talenten te ontplooien. Het zwaartepunt ligt op klachtbehandeling en de kennis en vaardigheden die daarvoor noodzakelijk zijn. De Nationale ombudsman fungeert zowel nationaal als internationaal als expertisecentrum voor klachtbehandeling. Ook hierin kun je je als medewerker verder ontwikkelen.

Ontwikkeltrajecten

Bij het Bureau Nationale ombudsman volgen medewerkers zowel groepsgewijze als individuele ontwikkeltrajecten en activiteiten. Een voorbeeld van een collectief traject is de telefoontraining voor klachtbehandelaars. Dit is essentieel voor alle klachtbehandelaars. Naast collectieve activiteiten, geven we je ook de mogelijkheid om je eigen ontwikkeling in brede zin verder vorm te geven.

Arbeidsvoorwaarden

Salarissen zijn bij de Nationale ombudsman ingedeeld volgens een schaalsysteem. Elke functie is gekoppeld aan een schaal. Afhankelijk van je opleiding en ervaring val je in een bepaalde 'trede' van deze schaal. Naast het salaris en vakantiegeld (8%) is er een eindejaarsuitkering (8,3%, de zogeheten 13e maand).

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Medewerkers van het Bureau Nationale ombudsman krijgen een breed pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk onder meer aan maximaal 55% betaald ouderschapsverlof (onder voorwaarden), studiefaciliteiten, een extra verlofregeling voor ouderen en een vergoeding woon-werkverkeer. Ook zijn er een aantal individuele keuzemogelijkheden.  Zo sluiten je arbeidsvoorwaarden altijd aan bij jouw eigen wensen en behoeften. Denk onder meer aan:

  • Speelruimte in de 36-urige werkweek;
  • 100% vergoeding openbaar vervoer kaart;
  • Ouderschapsverlof;
  • Allerlei leuke nevenactiviteiten met collega's.

Vacatures

Op dit moment zijn er geen vacatures.

Open sollicitaties

Ben je geïnteresseerd in werken bij de Nationale ombudsman? Houd onze website in de gaten voor nieuwe vacatures. Of stuur een open sollicitatie naar: sollicitaties@nationaleombudsman.nl.

Stages

Ben jij een MBO-, HBO- of WO-student? Wil je werkervaring opdoen of afstuderen bij een organisatie die nauw betrokken is bij maatschappelijke ontwikkelingen? Ben je initiatiefrijk en heb je een frisse blik en nieuwe ideeën? Dan is de Nationale ombudsman misschien wel precies de organisatie waar jij praktijkervaring op wilt doen. Wij zorgen voor professionele begeleiding en coaching. Wij hebben echter maar een beperkt aantal stage-plaatsen.

Hieronder vind je een actueel overzicht van de soorten stages die wij aanbieden:

  • Snuffelstage: een kennismakingsstage meestal in het eerste jaar van je MBO- en HBO-opleiding. Als stagiair(e) maak je in een periode van zo'n 2 tot 10 weken kennis met de vele soorten werk. Je krijgt training in sociale vaardigheden: kennismaken, correcte antwoorden geven, een gesprek voeren, personalia beantwoorden enzovoort.
  • Meeloop-/werkervaringsstage: veel opleidingen binnen het MBO, HBO en de universiteit hebben een verplichte meeloop- of werkervaringsstage in het derde en/of vierde studiejaar. De stageperiode varieert van twee maanden tot een heel schooljaar. Als stagiair(e) breng je in de praktijk wat je bij je opleiding hebt geleerd. Zo krijg je meer werkervaring als interessante toevoeging op je cv.
  • Afstudeerstage of scriptie: in het laatste jaar van je HBO of universitaire studie is er soms een verplichte afstudeerstage die varieert van zes weken tot een jaar. De stage wordt afgerond met een verslag of scriptie. Je voert een praktijkgerichte opdracht uit voor de organisatie of doet een onderzoek
  • Stuur je stage-verzoek plus c.v. naar sollicitaties@nationaleombudsman.nl