Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

761 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 januari 2017

    Minderjarige Syriëganger: overheid reageerde adequaat, maar informeerde vader onvoldoende

    Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering. Dit schrijven de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de Ombudsman Metropool Amsterdam, Arre Zuurmond, in een rapport naar…
    Lees meer
  2. Rapport 16 november 2017

    2017/129 Onvoldoende uitleg over weigeren (automatische) kwijtscheldingen door gemeenschappelijke regelingen

    Dit rapport behandelt twee cases over twee verschillende gemeenschappelijke regelingen. Casus 1: Een man vraagt om kwijtschelding van lokale belastingen bij Cocensus te Alkmaar. Zijn verzoek wordt afgewezen omdat hij over voldoende inkomsten zou beschikken. Hij klaagt erover dat de afwijzing onvoldoende is gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid haar handelen en besluiten duidelijk en begrijpelijk moet uitleggen. Casus 2: Een man krijgt bericht van het GBLT te Zwolle dat hij niet in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding lokale belastingen omdat hij te veel vermogen heeft. Er wordt niet aangegeven op basis van welke gegevens dat is besloten. De ombudsman vindt dat de burger geen recht heeft op automatische kwijtschelding, maar wel mag verwachten dat het GBLT op zijn minst de informatie deelt waarover het beschikt.
    Lees meer
  3. Rapport 16 juli 2018

    2018/053 Gemeente De Ronde Venen besteedt schuldhulpverlening uit en neemt onvoldoende verantwoordelijkheid als traject te lang stil ligt

    Een bewindvoerder klaagt namens een stel over de schuldhulpverlening die de gemeente De Ronde Venen heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Omdat er na twee jaar geen voortgang is, vinden zij de schuldhulpverlening onvoldoende professioneel en voortvarend en de gemeente neemt hiervoor volgens hen geen verantwoordelijkheid. Het stel heeft door de trage schuldhulpverlening extra kosten gemaakt en vraagt om een schadevergoeding. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond en doet de gemeente de aanbeveling om persoonlijk contact op te nemen met het stel om een schadevergoeding te bespreken.
    Lees meer
  4. Rapport 16 juli 2018

    2018/055 Gemeente Lisse geeft onduidelijke en onvoldoende informatie over plaatsing zendmast

    Een man leest in de krant en op de website van de gemeente dat er een vergunning is aangevraagd voor het vervangen en verplaatsen van een bestaande zendmast. De vergunning wordt ook verleend. Na afronding van de werkzaamheden blijkt de nieuwe zendmast twee keer zo hoog en staat pal in het mooie uitzicht van de man. Hij klaagt erover dat de gemeente hem onduidelijke en onvoldoende informatie heeft gegeven over de plaatsing en locatie van de zendmast. De Nationale ombudsman vindt de omschrijving in de publicaties onvoldoende duidelijk voor burgers en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  5. Rapport 19 juni 2018

    2018/044 Gemeente Emmen handelt onvoldoende pro-actief na herhaaldelijke meldingen overlast

    Een vrouw heeft al jaren overlast van de hondenopvang die door haar buurvrouw wordt gerund. Ze vraagt de gemeente herhaaldelijk om hulp maar krijgt geen eenduidig antwoord. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw niet voldoende heeft meegenomen in het proces en haar onvoldoende heeft geïnformeerd over ondernomen acties, verrichte controles en de (on)mogelijkheden van de gemeente. Daardoor bleef het voor de vrouw onduidelijk wat zij al dan niet van de gemeente kon verwachten.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 10 mei 2016

    Overheid informeert onvoldoende over verlies Nederlanderschap

    De overheid moet Nederlanders die in het buitenland (gaan) wonen actief en gericht informeren over wanneer zij hun Nederlanderschap verliezen. Dit constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Voor mensen die al ongewild en…
    Lees meer
  7. Rapport 4 juni 2018

    2018/035 Gemeente Haarlemmermeer communiceert onvoldoende over plaatsing laadpaal voor hybride auto

    Een man besluit in 2016 een hybride auto te gaan rijden. Hij heeft geen eigen parkeergelegenheid en is dus afhankelijk van een laadpaal in de openbare ruimte. Hij dient daar een verzoek voor in bij de gemeente. Eind 2017 is er nog steeds geen laadpaal geplaatst en is er ook geen zicht op wanneer wel. Hij dient bij de ombudsman een klacht in over de communicatie en planning van de gemeente. De ombudsman vindt dat burgers recht hebben op duidelijkheid, goede informatieverstrekking en een voortvarende opstelling van de gemeente. Hij acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 24 juli 2018

    2018/060 Communicatie Politie Zeeland-West Brabant met familie onvoldoende in vermissingszaak familielid

    Een gezin klaagt over de inzet, begeleiding en klachtbehandeling die de politie hen bood na de vermissing van hun familielid. Zij wordt bijgestaan door het Anti Discriminatie Bureau Zeeland. De ombudsman onderzocht daarnaast op eigen initiatief de inzet van de Landelijke Eenheid van de politie. De ombudsman concludeert dat de politie Zeeland-West Brabant en de Landelijke Eenheid zich voldoende hebben ingezet om het vermiste familielid te vinden. En ook haar best heeft gedaan de familie bij haar acties te betrekken. Bij het contact met de familie heeft de politie achteraf gezien echter wel steken laten vallen. Door bijvoorbeeld eerder een professionele tolk in te schakelen, had dit kunnen worden opgelost. De ombudsman vindt de klacht op dit punt gegrond. Hiermee samenhangend had de politie de klacht van de familie over de slechte communicatie gegrond moeten verklaren. De politie heeft hiermee in strijd gehandeld met het vereiste van een goede motivering. De ombudsman vindt de klacht op dit punt dan ook eveneens gegrond. Dat de politie heeft geleerd van de klacht en verbeteringen heeft doorgevoerd in het proces rond vermissingen, is positief.
    Lees meer
  9. Rapport 2 juli 2018

    2018/047 Huurcommissie maakt onvoldoende gebruik van mogelijkheden om huurprijs van woning te onderzoeken

    Een vrouw vindt de huur van haar huidige woning te hoog. Drie weken voor haar verhuizing vraagt ze de Huurcommissie om alsnog de huurprijs te onderzoeken. Ze is al verhuisd als ze de woning willen onderzoeken. De vrouw laat weten hier niet bij te kunnen zijn. De Huurcommissie zegt dat ze geen uitspraak kan doen, omdat ze de woning niet in kunnen. De vrouw klaagt hierover. Ze hadden eerder langs kunnen komen. Ook is er niet gecontroleerd of er inmiddels een nieuwe huurder woont. De Nationale ombudsman vindt dat de Huurcommissie meer had kunnen en moeten doen, maar is wel positief over de inmiddels genomen maatregelen voor toekomstige onderzoeken als een huurder gaat verhuizen.
    Lees meer
  10. Rapport 8 mei 2018

    2018/028 Gemeente Nijmegen verstrekt ten onrechte persoonsgegevens en geeft hier onvoldoende duidelijkheid over

    Een man ontvangt begin en eind 2016 een op naam gestelde brief. De gemeente Nijmegen heeft hiervoor persoonsgegevens uit de BRP verstrekt. De klacht wordt gegrond verklaard door de gemeente, maar het blijft onduidelijk aan wie en op welke grond de gegevens zijn verstrekt. De ombudsman vindt dat een gemeente die persoonsgegevens verstrekt (op verzoek) aan een burger duidelijkheid moet kunnen geven. Pas tijdens het onderzoek van de ombudsman is dat gebeurd. Ook zijn de regels van de privacywetgeving van toepassing. De gemeente heeft in deze zaak niet behoorlijk gehandeld.
    Lees meer