Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

765 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 31 januari 2019

    Update 31 januari 2019: ombudsman komt in mei met terugblikonderzoek naar knelpunten in vrouwenopvang

    Bestaande regelingen en procedures voor vrouwen die verblijven in een vrouwenopvanglocatie sluiten niet goed op elkaar aan. Het is voor vrouwen in deze situatie bijna onmogelijk zelfstandig hun weg te vinden in deze papieren werkelijkheid.
    Lees meer
  2. Rapport 8 januari 2019

    2019/001 Gemeente Maastricht motiveert gebruik bodycam onvoldoende

    Een man krijgt van twee buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) twee beschikkingen uitgeschreven. Tijdens een verhuizing staat zijn auto met twee wielen op de rand van het trottoir. Op de tweede beschikking is de auto met kenteken te zien. De man dient een Wob-verzoek in voor inzage in de beelden en de beleidsregels voor het gebruik van een bodycam. De gemeente laat weten dat de beelden niet meer beschikbaar zijn en dat er geen beleidsregels zijn opgesteld. De man vindt dat er inbreuk op zijn privacy is gemaakt en vraagt de gemeente tegen het gebruik van de bodycam op te treden. De Nationale ombudsman vindt de reactie van de gemeente onvoldoende gemotiveerd. De overheid moet haar handelen en besluiten duidelijk aan de burger uitleggen en op basis van welke wettelijke bepalingen dit is gebaseerd.
    Lees meer
  3. Rapport 21 december 2018

    2018/096 Veilig Thuis Midden-Brabant behandelt klacht inzake een zorgmelding onvoldoende inhoudelijk

    Man heeft een vermoeden van ouderenmishandeling en doet een zorgmelding bij Veilig Thuis. Veilig Thuis sluit het dossier na hun conclusie dat er geen vervolgstappen nodig zijn. Er wordt slechts advies gegeven voor bemiddeling tussen de familieleden. De man klaagt erover dat zijn klacht niet inhoudelijk is behandeld. De Nationale ombudsman vindt dat Veilig Thuis de klacht in eerste instantie heeft opgepakt door met de man in gesprek te gaan. Hij vindt het wel onjuist dat er vervolgens geen mogelijkheid is geboden om de klacht formeel te behandelen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 23 januari 2017

    Minderjarige Syriëganger: overheid reageerde adequaat, maar informeerde vader onvoldoende

    Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering. Dit schrijven de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de Ombudsman Metropool Amsterdam, Arre Zuurmond, in een rapport naar…
    Lees meer
  5. Rapport 16 november 2017

    2017/129 Onvoldoende uitleg over weigeren (automatische) kwijtscheldingen door gemeenschappelijke regelingen

    Dit rapport behandelt twee cases over twee verschillende gemeenschappelijke regelingen. Casus 1: Een man vraagt om kwijtschelding van lokale belastingen bij Cocensus te Alkmaar. Zijn verzoek wordt afgewezen omdat hij over voldoende inkomsten zou beschikken. Hij klaagt erover dat de afwijzing onvoldoende is gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid haar handelen en besluiten duidelijk en begrijpelijk moet uitleggen. Casus 2: Een man krijgt bericht van het GBLT te Zwolle dat hij niet in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding lokale belastingen omdat hij te veel vermogen heeft. Er wordt niet aangegeven op basis van welke gegevens dat is besloten. De ombudsman vindt dat de burger geen recht heeft op automatische kwijtschelding, maar wel mag verwachten dat het GBLT op zijn minst de informatie deelt waarover het beschikt.
    Lees meer
  6. Rapport 16 juli 2018

    2018/053 Gemeente De Ronde Venen besteedt schuldhulpverlening uit en neemt onvoldoende verantwoordelijkheid als traject te lang stil ligt

    Een bewindvoerder klaagt namens een stel over de schuldhulpverlening die de gemeente De Ronde Venen heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Omdat er na twee jaar geen voortgang is, vinden zij de schuldhulpverlening onvoldoende professioneel en voortvarend en de gemeente neemt hiervoor volgens hen geen verantwoordelijkheid. Het stel heeft door de trage schuldhulpverlening extra kosten gemaakt en vraagt om een schadevergoeding. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond en doet de gemeente de aanbeveling om persoonlijk contact op te nemen met het stel om een schadevergoeding te bespreken.
    Lees meer
  7. Rapport 16 juli 2018

    2018/055 Gemeente Lisse geeft onduidelijke en onvoldoende informatie over plaatsing zendmast

    Een man leest in de krant en op de website van de gemeente dat er een vergunning is aangevraagd voor het vervangen en verplaatsen van een bestaande zendmast. De vergunning wordt ook verleend. Na afronding van de werkzaamheden blijkt de nieuwe zendmast twee keer zo hoog en staat pal in het mooie uitzicht van de man. Hij klaagt erover dat de gemeente hem onduidelijke en onvoldoende informatie heeft gegeven over de plaatsing en locatie van de zendmast. De Nationale ombudsman vindt de omschrijving in de publicaties onvoldoende duidelijk voor burgers en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 19 juni 2018

    2018/044 Gemeente Emmen handelt onvoldoende pro-actief na herhaaldelijke meldingen overlast

    Een vrouw heeft al jaren overlast van de hondenopvang die door haar buurvrouw wordt gerund. Ze vraagt de gemeente herhaaldelijk om hulp maar krijgt geen eenduidig antwoord. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw niet voldoende heeft meegenomen in het proces en haar onvoldoende heeft geïnformeerd over ondernomen acties, verrichte controles en de (on)mogelijkheden van de gemeente. Daardoor bleef het voor de vrouw onduidelijk wat zij al dan niet van de gemeente kon verwachten.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 10 mei 2016

    Overheid informeert onvoldoende over verlies Nederlanderschap

    De overheid moet Nederlanders die in het buitenland (gaan) wonen actief en gericht informeren over wanneer zij hun Nederlanderschap verliezen. Dit constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Voor mensen die al ongewild en…
    Lees meer
  10. Rapport 4 juni 2018

    2018/035 Gemeente Haarlemmermeer communiceert onvoldoende over plaatsing laadpaal voor hybride auto

    Een man besluit in 2016 een hybride auto te gaan rijden. Hij heeft geen eigen parkeergelegenheid en is dus afhankelijk van een laadpaal in de openbare ruimte. Hij dient daar een verzoek voor in bij de gemeente. Eind 2017 is er nog steeds geen laadpaal geplaatst en is er ook geen zicht op wanneer wel. Hij dient bij de ombudsman een klacht in over de communicatie en planning van de gemeente. De ombudsman vindt dat burgers recht hebben op duidelijkheid, goede informatieverstrekking en een voortvarende opstelling van de gemeente. Hij acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer