Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

28 resultaten gevonden

  1. Tekstpagina 24 september 2018

    Overlast van uw buur? Zo verbetert u de samenleef-situatie

    5 vragen aan Gerda Nieuwenhuis van Bemiddeling & Mediation Vorig jaar steeg het aantal meldingen over burenruzies bij bemiddelingsorganisaties aanzienlijk, meldt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid . Ook wij krijgen geregeld klachten van…
    Lees meer
  2. Column 5 juli 2009

    Geslaagde mediation

    Als Nationale ombudsman ontvang ik dagelijks klachten in alle soorten en maten over de overheid. Soms klein leed, soms groot. Door al deze klachten loopt één rode draad: mensen komen er met de overheid niet uit en daarom schakelen ze mij in. Als…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 14 maart 2006

    Nationale ombudsman doet UWV aanbeveling: mediation toepassen bij bejegeningsklachten

    Bejegeningsklachten over bijvoorbeeld verzekeringsartsen kunnen sneller en beter worden opgelost door mediation dan via de gangbare formele klachtenprocedures, aldus de Nationale ombudsman. Hij doet het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) de…
    Lees meer
  4. Tekstpagina 7 juli 2016

    International projects of cooperation

    Exchange of knowledge and experience The National Ombudsman is frequently invited to help other countries establish a similar institution. Projects are intended to strengthen the partner organization through the exchange of knowledge and experience. Each…
    Lees meer
  5. Rapport 24 oktober 2018

    2018/079 Gemeente Houten komt afspraak over voortzetten van mediationtraject niet na

    Een man en omwonenden hebben overlast van het Windpark Houten. Het door de gemeente gestartte mediationtraject wordt gestopt maar partijen gaan wel op zoek naar een oplossing. Ze spreken af om het traject weer te starten als iemand problemen in de samenwerking ervaart. De man beroept zich op deze afspraak, maar de gemeente komt deze niet na. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid gemaakte afspraken moet nakomen. Aan de mediationtafel had de gemeente hun belemmeringen voor het verdere traject persoonlijk kunnen toelichten.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 27 augustus 2015

    Mediation training in Indonesia

    In August, staff of the National Ombudsman’s office visited Banjarmasin, the capital of South Kalimantan , Indonesia , where they gave a workshop in mediation techniques. It was attended by all 34 heads of the regional offices of the National Ombudsman of…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 24 februari 2016

    Conference with the ombudsmen of Morocco and Tunisia

    During a one day conference the ombudsman of Morocco, Tunisia and the Netherlands discussed topics of possible future activities between the institutions. The meeting also allowed for the strengthening of the relations between the Mediateur du Royaume of…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 28 juni 2005

    Prof. Dr. A.F.M. Brenninkmeijer benoemd tot Nationale ombudsman

    Prof. Dr. A.F.M. (Alex) Brenninkmeijer is op 28 juni 2005 door de Tweede Kamer der Staten-Generaal benoemd tot Nationale ombudsman, een ambt dat hij op 1 oktober 2005 zal aanvaarden. Als Nationale ombudsman wil hij een toegankelijk en vertrouwenwekkend…
    Lees meer
  9. Tekstpagina 8 juli 2016

    Organisation

    National ombudsman: the institution The status and responsibilities of the National Ombudsman are established by the Dutch Constitution (Article 78a). As an institution, the National Ombudsman is one of the five ‘High Councils of State’ (the others being…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 5 juli 2013

    Zoetermeer betrok omwonenden onvoldoende bij bouw moskee

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, vindt dat bij de planning van een islamitisch cultureel centrum/moskee in Zoetermeer het College van B&W actieve deelname van de burger niet heeft bevorderd. Dit schrijft de ombudsman in een recent verschenen…
    Lees meer