Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

78 resultaten gevonden

  1. Rapport 19 september 2018

    2018/075 LBIO verklaart klacht ongegrond zonder vooraf naar vrouw te luisteren

    Een moeder klaagt erover dat het LBIO haar verzoek om de alimentatie te verhogen niet juist heeft behandeld. In de brief die het LBIO aan de vader stuurde stonden verkeerde bedragen, en het LBIO heeft geen actie genomen om dat recht te zetten. Vervolgens heeft het LBIO de bemiddeling stopgezet. Toen zij daarover een klacht indiende bij het LBIO, werd die ongegrond verklaard zonder dat ze gehoord was. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO onvoldoende naar de vrouw heeft geluisterd en haar klacht niet behoorlijk behandeld heeft. Hij acht de klacht dan ook deels gegrond.
    Lees meer
  2. Column 7 oktober 2017

    Luisteren

    Hein* en José* scheiden na een huwelijk van bijna vijfendertig jaar in 2012. Na jaren waarin ze niets meer met elkaar delen behalve verwijten over en weer, kunnen ze nu allebei aan een nieuw leven beginnen. Ze spreken af dat Hein elke maand een forse…
    Lees meer
  3. Rapport 8 februari 2017

    2017/016 Burgemeester gemeente Aa en Hunze laat conflict onnodig escaleren door onvoldoende te luisteren

    Bij een net gescheiden man staat een wijkagent met het echtscheidingsdossier voor de deur om enkele spullen uit de inboedel op te halen. De man schrikt erg van dit bezoek en vraagt om de volgende dag terug te komen. Dan verschijnen er drie andere personen, waaronder een medewerker van de gemeente. Hij weigert de gevraagde spullen mee te geven. Later hoort hij dat zijn ex-partner de burgemeester heeft ingeschakeld, die vervolgens een medewerker heeft gevraagd de situatie te bekijken. Ondanks zijn vragen blijft het onduidelijk waarom dit is gebeurd. Ook in de interne klachtenprocedure krijgt hij geen gehoor. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De burgemeester heeft de geboden mogelijkheden om het conflict te de-escaleren niet aangegrepen. De ombudsman vraagt de burgemeester om opnieuw het gesprek aan te gaan en alsnog zijn excuses te maken.
    Lees meer
  4. Rapport 25 januari 2017

    2017/011 UWV moet beter luisteren naar de burger en de juiste informatie verstrekken

    Een politieagent wil na een scooterongeluk en lang revalideren weer aan het werk. De verzekeringsarts schrijft in het verslag dat hij nog veel beperkingen heeft en nog niet kan werken en dat dit met hem is afgesproken. De man weet van niets. Het lukt hem na vele pogingen niet om dit oordeel van tafel te krijgen. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet serieus is genomen door hem niet de kans te geven om op het oordeel te reageren. Ook is er geen informatie opgevraagd bij zijn behandelaars en is hij onvoldoende geadviseerd over het deskundigenoordeel. De ombudsman dringt er bij het UWV op aan bij twijfel of onduidelijkheid in de aanvraag van een deskundigenoordeel altijd contact op te nemen met de aanvrager.
    Lees meer
  5. Rapport 9 augustus 2016

    2016/071 RDW moet beter samenwerken met politie en luisteren naar echtpaar in zaak gestolen motoren

    Een echtpaar krijgt een brief van de RDW dat hun motoren niet verzekerd zijn en hen een boete kan worden opgelegd. Maar de motoren zijn gestolen. Via de politie in Nederland kom het paar bij de RDW. maar hier worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ze dienen een klacht in over de handelswijze en klachtafhandeling door de RDW. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW beter had kunnen samenwerken met de politie en ook beter had kunnen luisteren naar het echtpaar in de klachtafhandeling.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 14 november 2018

    2018/084 Gemeente Heerlen neemt geen actie naar aanleiding van een klacht van een man werkzaam in de sociale werkvoorziening

    Een man werkt bij een leer-werkbedrijf dat volgens hem de CAO niet naleeft. Hij kaart dit aan bij zijn formele werkgever, een gemeenschappelijke regeling van de gemeente Heerlen. Hij voelt zich daar niet serieus genomen en stapt naar de gemeente. Als hij zich daar ook niet serieus genomen voelt, dient hij een klacht in bij de Nationale ombudsman. Hij laat weten dat hij de klachtenprocedure van de gemeente niet duidelijk vindt. De ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad in strijd heeft gehandeld met het vereiste van maatwerk en luisteren naar de burger.
    Lees meer
  7. Rapport 20 juni 2017

    2017/072 Detentiecentrum Zeist weigert echtpaar toegang zonder behoorlijke reden en geeft geen duidelijk toelichting waarom

    Een echtpaar dat regelmatig ingesloten vreemdelingen bezoekt, wordt de toegang ontzegd. De toelichting van de directeur over opruiend gedrag is niet afdoende. De gemachtigde van het echtpaar schakelt de ombudsman in. De Nationale ombudsman vindt beide klachten gegrond. Hij doet de aanbeveling aan Justitie in gesprek te gaan met het echtpaar om te kijken hoe het vertrouwen in Justitie hersteld kan worden.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 19 december 2016

    8 tips voor behoorlijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman geeft 8 tips aan schuldhulpverleners voor behoorlijke schuldhulp. Aanleiding is zijn onderzoek naar de schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland aan een vrouw waaruit een aantal verbeterpunten naar voren kwamen. Zo duurde het…
    Lees meer
  9. Column 6 oktober 2018

    Toontje lager

    Haye* uit Friesland, houdt van muziek. Metallica, Pearl Jam en Coldplay, rockmuziek met veel gitaren en een stevige drum, vervelen hem nooit. Een paar jaar geleden heeft hij zelf speakers gebouwd. ’s Avonds na het werk ontspant hij door naar muziek te…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 3 oktober 2016

    Internationale conferentie van start over rol militaire ombudsmannen bij vredesmissies

    De Veteranenombudsman heeft vandaag samen met de minister van Defensie een internationale conferentie geopend over de rol van ombudsmannen bij internationale missies. In zijn openingstoespraak roept Veteranenombudsman Reinier van Zutphen zijn collega's op…
    Lees meer