Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

60 resultaten gevonden

  1. Rapport 5 september 2018

    2018/068 Wie A zegt… LBIO moet zich coulant opstellen

    Een vrouw vraagt het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) om de inning van achterstallige kinderalimentatie over te nemen. Het LBIO doet dat door een fout niet. Uiteindelijk erkent het LBIO de fout en is het alsnog bereid de inning over te nemen. De vrouw vindt de excuses van het LBIO niet genoeg. Door de fout heeft zij kosten voor een advocaat gemaakt. En wil daar een schadevergoeding voor, maar het LBIO weigert dit. De ombudsman vindt dat de overheid gevolgen moet verbinden aan gemaakte fouten en zich daarbij coulant moet opstellen. De ombudsman vindt de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  2. Rapport 12 juli 2018

    2018/050 LBIO moet bij start inningsproces kinderalimentatie duidelijk maken wat men kan verwachten rondom tussentijdse informatieverstrekking

    Een moeder klaagt erover dat het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen te weinig moeite doet om de achterstallige kinderalimentatie bij haar ex-partner te innen. Ook klaagt ze over de informatieverstrekking rond de ondernomen acties. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO te weinig informatie heeft gegeven over wat zij konden doen voor de vrouw. Ook had het LBIO sneller moeten reageren op haar verzoeken om actie. De ombudsman geeft het LBIO mee om bij de start van een inningsproces duidelijk te maken wat men kan verwachten rondom tussentijdse informatieverstrekking.
    Lees meer
  3. Rapport 8 februari 2018

    2018/004 LBIO moet alimentatieplichtigen beter informeren over gevolgen opschorting

    Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen schrijft de heer Bakker1 in augustus 2013 dat zij van zijn ex-partner het verzoek hebben ontvangen om de alimentatie-inning over te nemen, omdat sprake zo

    Lees meer
  4. Rapport 24 juli 2017

    2017/088 LBIO heeft onvoldoende oog voor positie van man bij overnemen alimentatie-inning

    Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) laat een man weten de alimentatie-inning over te nemen, omdat er volgens zijn ex-partner en meerderjarige dochter een achterstand zou zijn. De man klaagt over de manier waarop het LBIO heeft gereageerd op zijn tegenargumenten. Ook klaagt hij erover dat hij zelf met ex-partner en dochter moet verrekenen wat het LBIO te veel heeft betaald. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO bij het zoeken naar een oplossing onvoldoende oog heeft gehad voor de positie van de man.
    Lees meer
  5. Rapport 20 juni 2017

    Rapportbrief: LBIO geeft geen duidelijk antwoord op argumenten van verzoeker waarom er geen betalingsachterstand is

    Een man is niet te spreken over de communicatie met het LBIO. Hij vindt dat hij geen goed antwoord heeft gekregen op zijn argumenten waarom er geen betalingsachterstand was. Het LBIO besloot uiteindelijk tot overname van de inning en beslaglegging. En toen hij een klacht indiende werd op een aantal punten niet gereageerd. De Nationale ombudsman constateert dat het LBIO wel enkele punten uit de handreiking van de Nationale ombudsman over excuses voor gemaakte fouten ter harte heeft genomen. Maar onze indruk is dat nader contact met verzoeker wenselijk is en dat de gevolgen van de tekortkomingen nog niet - waar mogelijk - zijn gecompenseerd. (2016.13229)
    Lees meer
  6. Rapport 24 juli 2017

    2017/089 LBIO moet meer aandacht hebben voor zorgvuldige formulering van betalingsverzoeken alimentatie

    Een gescheiden man heeft een achterstand in de betaling van partneralimentatie. Hij klaagt erover dat het LBIO de maand oktober 2016 in een brief van 26 september 2016 al als achterstand heeft aangemerkt. Ook klaagt hij erover dat het LBIO zich niet heeft gehouden aan de toezegging om het dossier aan te houden tot na de uitspraak van de rechter. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO de nog te betalen alimentatie in oktober 2016 niet over een kam moeten scheren met de achterstallige alimentatie. De klacht over de gedane toezegging is ook gegrond.
    Lees meer
  7. Rapport 12 oktober 2017

    Rapportbrief: LBIO informeert niet goed over opslagkosten partneralimentatie

    Op verzoek van zijn ex-partner inde het LBIO partneralimentatie bij de heer X. Die inning werd voor een periode opgeschort, omdat de heer X aan de rechter had gevraagd om verlaging van het alimentatiebedrag.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 13 september 2017

    2017/101 LBIO luistert niet naar argumenten van man over betaling partneralimentatie

    De ex-partner van een man schakelt het LBIO in wegens niet betaalde partneralimentatie. Het LBIO vraagt de man om reactie maar gaat niet in op zijn argumenten. Hij schakelt de Nationale ombudsman in. Het LBIO gaat het achterstandsoverzicht nogmaals bekijken maar geeft de man in de tussentijd niet de gelegenheid om de achterstand rechtstreeks aan zijn ex-partner te betalen. Dit leidt tot loonbeslag en opslagkosten. De ombudsman vindt dat het LBIO excuses moet aanbieden en de opslagkosten moet terugbetalen.
    Lees meer
  9. Column 7 oktober 2017

    Luisteren

    Hein* en José* scheiden na een huwelijk van bijna vijfendertig jaar in 2012. Na jaren waarin ze niets meer met elkaar delen behalve verwijten over en weer, kunnen ze nu allebei aan een nieuw leven beginnen. Ze spreken af dat Hein elke maand een forse…
    Lees meer
  10. Rapport 30 juni 2017

    Rapportbrief: LBIO vraagt onnodig oude betalingsgegevens op bij alimentatieplichtige

    Een man heeft volgens het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) een achterstand in betaling kinderalimentatie aan zijn ex-partner. Bij meerdere betalingen blijkt namelijk dat de man niet heeft vermeld voor welke maand de alimentatie bestemd is. Na een uitgebreide discussie betaalt de man onder protest het bedrag aan zijn ex-partner. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het LBIO hem heeft gedwongen om een bedrag aan zijn ex-partner te betalen, terwijl hij de betreffende maand al had betaald. De ombudsman vindt dat het LBIO juist heeft gehandeld bij het bepalen van de betalingsachterstand, maar ten onrechte betalingsgegevens over eerdere jaren bij de man heeft opgevraagd. Dit was niet noodzakelijk en heeft geleid tot verdere escalatie en discussie. (2016.08637)
    Lees meer