Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

428 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 9 november 2018

    Vier speerpunten voor professionele klachtbehandeling door gemeenten

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, geeft lokale overheden vier speerpunten mee voor klachtbehandeling in onder meer het sociaal domein. Het rapport 'Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten' vormt daarmee een verdere uitwerking van…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 19 maart 2018

    Overheid, til klachtbehandeling naar een hoger niveau

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, roept overheden op de manier waarop zij klachten van burgers behandelen, verder te professionaliseren. De ombudsman heeft hiervoor zijn 'Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling' ontwikkeld. Van Zutphen:…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 11 oktober 2018

    Project professionele klachtbehandeling bij de politie

    De Nationale ombudsman is een project professionele klachtbehandeling gestart bij de Nationale politie. In dit project biedt de Nationale ombudsman workshops aan op basis van de Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling. Ervaringen uit de…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    (Update 24 september 2018) Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 13 februari 2017

    Ombudsman: verbeter klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaren

    De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen en daarin de burger centraal moeten stellen. Burgers die klachten hebben over boa's, weten vaak niet dat of…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 15 mei 2018

    Ombudsman kijkt of Defensie aanbevelingen klachtbehandeling heeft opgevolgd

    De Veteranenombudsman onderzoekt of Defensie klachten van veteranen beter behandelt. Eind 2016 heeft de Veteranenombudsman zich in een rapport(brief) kritisch uitgelaten over de klachtbehandeling door het Ministerie van Defensie. Hij wil weten of Defensie…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 8 november 2018

    Ombudsman onderzoekt klachtbehandeling van COA

    De Nationale ombudsman onderzoekt de manier waarop het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) klachten van asielzoekers en advocaten behandelt. De ombudsman ontving signalen van advocaten en klachten over de klachtbehandeling van het COA. Hij toetst of…
    Lees meer
  8. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 8 december 2017

    Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Caribisch NL zorgvuldiger

    Het Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba moet klachten zorgvuldiger behandelen. Dit concludeert de Nationale ombudsman na onderzoek uit eigen beweging naar het ZVK.
    Lees meer
  10. Onderzoek 12 november 2018

    2018/083 Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten

    De Nationale ombudsman is met een aantal gemeenten in gesprek gegaan over de vraag of een 'ombudsfunctie' bijdraagt aan de mogelijkheden om een signaal, hulpvraag of klacht af te geven. Deze vraag dient zich wat de Nationale ombudsman betreft niet te beperken tot het sociaal domein. Daarnaast is ingegaan op de vraag hoe gemeenten van de signalen, hulpvragen of klachten kunnen leren en welke rol daarbij voor de Nationale ombudsman is weggelegd. In deze publicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op enkele voorbeelden van de invulling van een 'ombudsfunctie', op de gesprekken die zijn gevoerd en op de visie van de Nationale ombudsman op klachtbehandeling.
    Lees meer