Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

63 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 mei 2018

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen (update 28 mei 2018)

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit…
    Lees meer
  2. Tekstpagina 17 oktober 2018

    De digitale overheid: hoe een fout in de BRP gevolgen kan hebben voor je huurtoeslag

    Prettig! Online je zaken regelen. Het gaat vaak goed. Maar soms niet... Helaas kan Marleen daarover meepraten. Een fout in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft voor haar grote financiële gevolgen. Wat ging er mis? Sinds oktober 2013 woont Marleen al in…
    Lees meer
  3. Rapport 17 juli 2017

    2017/081 Belastingdienst Toeslagen zet huurtoeslag stop op basis van verkeerde gegevens in de BRP

    Een vrouw staat in de Basisregistratie Personen (BRP) op een verkeerd huisnummer ingeschreven. Haar huurtoeslag wordt stopgezet omdat de Belastingdienst Toeslagen uitgaat van de gegevens in de BRP. De vrouw woont al sinds 2013 in de woning maar de gemeente kan niet met terugwerkende kracht de BRP aanpassen. Daardoor ontvangt de vrouw geen huurtoeslag over deze periode. Na interventie door de ombudsman besluit de Belastingdienst Toeslagen de huurtoeslag alsnog vanaf 2013 toe te kennen.
    Lees meer
  4. Column 26 augustus 2017

    Gehannes met huurtoeslag

    Hella* huurt een fijne flat vanaf oktober 2013. Ze krijgt hiervoor huurtoeslag van Belastingdienst/Toeslagen. Na twee jaar laat Toeslagen haar weten dat de huurcommissie een onderzoek doet naar de redelijkheid van haar huurprijs.
    Lees meer
  5. Column 10 november 2018

    Voor wat hoort wat

    Hamza* vraagt bij de Belastingdienst Toeslagen (hierna Toeslagen) huurtoeslag aan over het voorgaande jaar. Al vrij snel krijgt hij een voorschot uitbetaald. Fijn! Alles geregeld en Hamza is een tevreden mens. Totdat hij van Toeslagen hoort dat hij alles…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 10 januari 2017

    Financieel kwetsbaren dupe van ongewenste effecten regels

    Wet- en regelgeving heeft in bepaalde situaties ongewenste gevolgen voor financieel kwetsbare gezinnen. Hierdoor neemt het risico op armoede en schulden voor hen verder toe. De Nationale ombudsman -Reinier van Zutphen- krijgt hierover met enige regelmaat…
    Lees meer
  7. Column 27 oktober 2018

    Klem tussen gemeente en Belastingdienst

    Vincent* en Minke* wonen samen met hun kinderen Pelle* en Mara* in een klein dorp. Ze hebben het niet ruim. Vincent en Minke hebben een bijstandsuitkering. Om rond te komen, hebben ze hun huurtoeslag en zorgtoeslag hard nodig. Net als het kindgebonden…
    Lees meer
  8. Tekstpagina 11 oktober 2018

    Een verhuizing doorgeven? Klaas vertelt wat er online misging

    De wereld digitaliseert en de overheid doet mee. Dat heeft veel voordelen, zoals minder papierwerk en minder gebondenheid aan openingstijden van een loket. Maar ook digitaal gaat het weleens mis. Wij krijgen regelmatig klachten binnen over digitale…
    Lees meer
  9. Rapport 24 juni 2015

    2015/101 Huurtoeslag na vier jaar terugbetalen

    Man verhuist in 2010 en wil de huurtoeslag stopzetten want hij meent dat hij er geen recht meer op heeft. Ondanks zijn herhaaldelijke vragen aan de Belastingdienst hier over, behoudt hij de toeslag. Toeslagen bericht hem in 2013 dat de toeslag voor 2011 juist is. Dan gaat hij er van uit dat hij dus ook recht heeft over de volgende jaren. Pas in februari 2014 krijgt hij te horen dat hij er met terugwerkende kracht geen recht op heeft en moet hij terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat de man had mogen afgaan op het oordeel van de informatie die Toeslagen hem heeft gegeven. Het komt voor rekening van Toeslagen dat de informatie achteraf verkeerd was. De ombudsman doet de aanbeveling alsnog een maatwerkgesprek met de man te voeren over een passende oplossing. Het is aan de rechter of Toeslagen het geld na vier jaar van hem mag terugvorderen.
    Lees meer
  10. Rapport 8 juni 2015

    2015/089 Belastingdienst/Toeslagen moet stopzetten huurtoeslag door foute koppeling van bestanden snel verhelpen

    Een man krijgt ineens geen huurtoeslag meer van Belastingdienst/Toeslagen. Door een foute koppeling van bestanden staat er plots nog een persoon op zijn adres en samen verdienen ze teveel. Het kost de man enorm veel moeite dit te corrigeren bij Toeslagen. De ombudsman benadrukt dat mensen mogen uitgaan van correcte administratie bij de overheid. Als Toeslagen fouten maken en iemand die fout meldt, moet de Belastingdienst/Toeslagen alert reageren en snel met een oplossing komen. Vaak betreft het mensen die afhankelijk zijn van een toeslag en nauwelijks financiële marge hebben.
    Lees meer