Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

86 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 3 april 2018

    Houdt u door verrekening van een toeslagschuld te weinig geld over om de kinderopvang te betalen?

    Heeft u een toeslagschuld die wordt verrekend met uw lopende kinderopvangtoeslag? Is uw verzoek om een persoonlijke betalingsregeling afgewezen vanwege opzet/grove schuld? En houdt u daardoor te weinig geld over om de kinderopvang te betalen? Dan kunt u…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 3 april 2018

    Nationale ombudsman wijst kinderopvangtoeslaggerechtigden met toeslagschuld op nieuwe regeling voor verrekening

    De Nationale ombudsman vindt het van groot belang dat ouders met een toeslagschuld kennis nemen van een nieuwe regeling die de Belastingdienst/Toeslagen in het leven heeft geroepen. De Nationale ombudsman heeft Toeslagen verzocht om betrokkenen en…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 2 december 2015

    Ombudsman onderzoekt gemeenten en eigen bijdrage inwoners Wmo

    De Nationale ombudsman onderzoekt de manier waarop gemeenten informatie geven over de eigen bijdrage als mensen een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zoals huishoudelijke hulp. Hij vraagt de bijna driehonderd gemeenten waar hij…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 23 maart 2016

    Burger weet niet waar hij aan toe is bij eigen bijdrage Wmo

    Burgers krijgen nauwelijks of geen informatie van hun gemeente over de hoogte van de eigen bijdrage voor hun ondersteuning. Hierdoor worden zij maanden later overvallen door soms zeer hoge facturen die zij niet zomaar kunnen betalen. Dit concludeert de…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 6 juli 2017

    Vrouwen in vrouwenopvang verstrikt in financiële regelingen

    Bestaande regelingen en procedures voor vrouwen die verblijven in een vrouwenopvanglocatie sluiten niet goed op elkaar aan. Het is voor vrouwen in deze situatie bijna onmogelijk zelfstandig hun weg te vinden in deze papieren werkelijkheid.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  7. Rapport 22 december 2016

    2016/124 Gemeente Amersfoort informeert echtpaar niet voldoende over hoogte eigen bijdrage

    Een chronisch zieke vrouw ontvangt begeleiding uit een persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de AWBZ. Na afloop van haar indicatie valt haar zorg vanaf 1 januari 2015 onder de Wmo. Haar eigen bijdrage wordt 4 a 5 keer zo hoog en meerdere keren herberekend door het CAK. De gemeente verwijst haar door naar het CAK voor meer informatie. Haar man klaagt er over dat ze niet vooraf zijn geïnformeerd over de wijze waarop de eigen bijdrage werd vastgesteld en de hieruit voortvloeiende financiële gevolgen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente hun wel had moeten informeren dat de eigen bijdrage hoger zou kunnen uitvallen. Ook had de gemeente mevrouw zelf een uitleg dienen te geven over de veranderingen op dit punt. De gemeente laat weten wel lering te hebben getrokken uit de klacht en van de toezegging om de procedures te verbeteren.
    Lees meer
  8. Onderzoek 9 mei 2018

    2018/030 Zorgen voor burgers: onderzoek naar knelpunten bij de toegang tot zorg

    Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
    Lees meer
  9. Dossier 8 januari 2018

    Toegang tot voorzieningen

    De overheid is er voor de mensen, maar dat werkt in de praktijk wel eens anders uit. Niet iedereen wordt vanzelfsprekend gehoord of gezien en soms worden mensen zelfs uitgesloten van voorzieningen door (onbedoelde) drempels. Lopend onderzoek: Knelpunten op…
    Lees meer
  10. Column 2 december 2017

    Goochelen met rekeningen

    De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer.
    Lees meer