Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

335 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 2 december 2015

    Ombudsman onderzoekt gemeenten en eigen bijdrage inwoners Wmo

    De Nationale ombudsman onderzoekt de manier waarop gemeenten informatie geven over de eigen bijdrage als mensen een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zoals huishoudelijke hulp. Hij vraagt de bijna driehonderd gemeenten waar hij gem…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 23 maart 2016

    Burger weet niet waar hij aan toe is bij eigen bijdrage Wmo

    Burgers krijgen nauwelijks of geen informatie van hun gemeente over de hoogte van de eigen bijdrage voor hun ondersteuning. Hierdoor worden zij maanden later overvallen door soms zeer hoge facturen die zij niet zomaar kunnen betalen. Dit concludeert de Nat…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 6 juli 2017

    Vrouwen in vrouwenopvang verstrikt in financiële regelingen

    Bestaande regelingen en procedures voor vrouwen die verblijven in een vrouwenopvanglocatie sluiten niet goed op elkaar aan. Het is voor vrouwen in deze situatie bijna onmogelijk zelfstandig hun weg te vinden in deze papieren werkelijkheid. Nationale ombuds…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  5. Column 2 december 2017

    Goochelen met rekeningen

    De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer. Toc…
    Lees meer
  6. Rapport 22 december 2016

    2016/124 Gemeente Amersfoort informeert echtpaar niet voldoende over hoogte eigen bijdrage

    Een chronisch zieke vrouw ontvangt begeleiding uit een persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de AWBZ. Na afloop van haar indicatie valt haar zorg vanaf 1 januari 2015 onder de Wmo. Haar eigen bijdrage wordt 4 a 5 keer zo hoog en meerdere keren herberekend door het CAK. De gemeente verwijst haar door naar het CAK voor meer informatie. Haar man klaagt er over dat ze niet vooraf zijn geïnformeerd over de wijze waarop de eigen bijdrage werd vastgesteld en de hieruit voortvloeiende financiële gevolgen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente hun wel had moeten informeren dat de eigen bijdrage hoger zou kunnen uitvallen. Ook had de gemeente mevrouw zelf een uitleg dienen te geven over de veranderingen op dit punt. De gemeente laat weten wel lering te hebben getrokken uit de klacht en van de toezegging om de procedures te verbeteren.
    Lees meer
  7. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  9. Column 23 september 2017

    Veteranen met veerkracht

    Wouter* is als jonge Afghanistan veteraan zwaar gewond geraakt door een bermbom tijdens een patrouille in Uruzgan. Als veteranenombudsman hebben we hem geholpen omdat hij niet de passende zorg en aandacht kreeg van Defensie die hij juist zo nodig had. Daar…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Nieuwsbericht 9 november 2015

    Nationale ombudsman onderzoekt Wmo in Enschede

    De Nationale ombudsman gaat onderzoek doen naar de wijze waarop de gemeente Enschede op onderdelen uitvoering geeft aan de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Aanleiding voor het onderzoek zijn signalen van de stichting 'Sociaal Hart Enschede'. De or…
    Lees meer