Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

26 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 24 oktober 2018

    Update 24 oktober 2018: Nationale ombudsman dringt aan op verbetering bereikbaarheid DUO

    Verbetering van de telefonische bereikbaarheid van DUO is nú nodig, en niet pas in het voorjaar van 2019. Dat schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief met nadere vragen over de bereikbaarheid van DUO aan minister Van Engelshoven van…
    Lees meer
  2. Column 20 oktober 2018

    Systeemfout. Probeert u het later nog eens.

    Joerie* vertrekt in het voorjaar voor een half jaar naar Italië om te studeren. Omdat zijn woonsituatie daardoor verandert, heeft hij recht op een hogere studiefinanciering. Mooi meegenomen, hij zet alles in gang via DUO. Helaas loopt alles anders. De…
    Lees meer
  3. Rapport 10 april 2018

    2018/017 Inburgeringsexamen behaald, toch volle pond betaald!

    Twee vrouwen vestigen zich in 2012 bij hun partner in Nederland. Zij moeten inburgeren en een inburgeringsexamen halen. Zij lenen allebei €5.000 van DUO met de voorwaarde, als ze op tijd inburgeren, 70% van de kosten vergoed te krijgen. Nadat ze het examen binnen drie-en-een-half jaar hebben gehaald, moeten zij DUO toch 100% terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tekort is geschoten in de informatieverstrekking en doet de minister van SZW de aanbeveling een passend gebaar te maken naar de beide vrouwen.
    Lees meer
  4. Column 3 maart 2018

    Een vergissing is snel gemaakt

    Lorena* droomt van een baan in de zorg. Als klein meisje vond ze de praktijk van de huisarts al een interessante plek. Daar gebeurde van alles. Om die reden volgt ze nu een opleiding tot doktersassistente. Alles gaat goed tot ze een waarschuwing krijgt van…
    Lees meer
  5. Rapport 20 juni 2017

    2017/074 DUO informeert vrouw na verhuizing naar buitenland te laat over betalingsachterstand

    Een vrouw met een studieschuld bij DUO verhuist naar het buitenland. Ze hoeft in eerste instantie de studieschuld niet terug te betalen omdat haar inkomen te laag is. Pas na een aantal jaar ontvangt ze een aanmaning van 10.000 euro omdat er eerder geen recente adresgegevens bekend waren. Ze klaagt erover dat DUO haar te laat heeft geïnformeerd over de betalingsachterstand. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tijdig een adresonderzoek had moeten starten om haar te informeren over haar betalingsverplichtingen.
    Lees meer
  6. Rapport 4 augustus 2017

    2017/094 DUO stelt vrouw ten onrechte niet vrij van naturalisatietoets

    Vrouw wil zich laten naturaliseren tot Nederlander. Zij wordt via de gemeente bij een cursusinstelling geplaatst. Die blijkt naderhand het Blik op Werk-keurmerk te missen. Zij volgt 600 uur onderwijs, maar Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) weigert een ontheffing te geven. De ombudsman vindt dat de overheid bereid moet zijn om in voorkomende gevallen af te wijken van algemeen beleid of voorschriften als dat nodig is om onbedoelde of ongewenste consequenties te voorkomen. Haar probleem is buiten haar schuld is ontstaan en is het gevolg van beleid van de overheid. De Nationale ombudsman verzoekt de minister van SZW en de staatssecretaris van V&J om alsnog met verzoekster naar een oplossing te zoeken.
    Lees meer
  7. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 31 december 2014

    Gezinshereniging vertraagd door problemen invoering nieuwe Basisexamen Inburgering Buitenland

    De Nationale ombudsman heeft sinds begin november veel klachten ontvangen over de invoering van het nieuwe Basisexamen Inburgering Buitenland. Hoewel al bekend was dat de voorbereidingen voor de invoering van het examen niet gereed waren, is de invoering…
    Lees meer
  9. Rapport 2 februari 2016

    2016/010 DUO is eindverantwoordelijk voor behoorlijk optreden van ingeschakelde deurwaarder

    De vader van een scholier met schulden bij DUO dient een klacht in wegens onbehoorlijk optreden van een deurwaarder. DUO heeft de deurwaarder ingeschakeld, maar verwijst de vader met zijn klachten naar de tuchtrechter voor deurwaarders. Die vindt enkele klachten gegrond en legt in hoger beroep aan de deurwaarder een zwaardere sanctie op. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO eindverantwoordelijk is voor het optreden van een ingeschakelde derde partij en adviseert DUO een ruimhartig financieel gebaar te maken richting de verzoeker.
    Lees meer
  10. Rapport 29 december 2015

    2015/185 DUO had kunnen voorkomen dat studente alsnog kosten voor onterechte beslaglegging moet betalen

    DUO laat wegens openstaande schulden een deurwaarder een beslag leggen op de bankrekening van een studente. Door gewijzigd beleid blijkt het beslag onterecht maar ondanks betaling in termijnen worden er toch deurwaarderskosten in rekening gebracht. De Nationale ombudsman vind dat DUO de studente en de deurwaarder had moeten inlichten dat de deurwaarderskosten niet voor rekening van de verzoekster zouden komen.
    Lees meer