Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

45 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 maart 2010

    Diefstal dossiers uit woning Nationale ombudsman

    Vrijdagavond 19 maart jl. zijn uit de woning van de Nationale ombudsman twee tassen gestolen. In die tassen zaten twaalf dossiers van mensen die bij de ombudsman een klacht hadden ingediend. Er is direct aangifte gedaan bij de politie en er is een…
    Lees meer
  2. Rapport 24 oktober 2013

    2013/154: Klacht tegen politie over onvoldoende veiligstellen van boot tegen herhaaldelijke diefstal

    Vrouw doet bij de politie Zeeland-West-Brabant aangifte van een gestolen boot. Een kennis van haar ontdekt een week later de boot in de haven van Breda en belt de politie. De politie maakt de boot onklaar door alle bougiekabels los te halen, maar legt hem niet op slot. Later diezelfde nacht wordt de boot opnieuw gestolen. De Nationale ombudsman vindt dat de politie de boot veilig had moeten stellen omdat duidelijk was dat hij was gestolen. Hij doet de aanbeveling in overleg te gaan om het verschil tussen de uitgekeerde dagwaarde en de prijs van een vergelijkbare boot te vergoeden.
    Lees meer
  3. Rapport 14 maart 2011

    2011/093: Vader slachtoffer diefstal klaagt over afhandeling aangifte

    Jonge vrouw wordt in Rotterdam bestolen van haar pinpas. Daarmee heeft de dief € 1.000,- van haar rekening gehaald. Zij doet daarvan in haar woonplaats Lelystad aangifte. De politie Flevoland stelt dat zij de aangifte hebben doorgestuurd naar Rotterdam, maar de politie Rotterdam-Rijnmond zegt dat ze de aangifte niet hebben ontvangen. Doordat de poltie Rotterdam-Rijnmond de zaak pas na enkele maanden oppakt, zijn de camerabeelden van het pinapparaat inmiddels vernietigd. De Nationale ombudsman vindt dat beide korpsen bij de afhandeling steken hebben laten vallen. Hij krijgt hier vaker klachten over. Hij geeft de Raad van korpschefs in overweging om maatregelen te nemen waardoor bij overdracht van aangiften van het ene korps naar het andere geen vertraging ontstaat.
    Lees meer
  4. Rapport 10 september 2014

    2014/112: OM legt terecht beslag op prehistorisch object vanwege vermeende diefstal

    Vrouw bouwt een reconstructie van een prehistorische graanspieker en laat deze plaatsen op het terrein van het Hunebedcentrum. Als een conflict ontstaat tussen het centrum en de vrouw, krijgt zij geen toegang meer tot het terrein en laat zij de graanspieker onaangekondigd vervoeren naar een andere plek. Het centrum doet aangifte van diefstal, waarna de politie de graanspieker opspoort en in beslag neemt, omdat ze ervan uitgaat dat het centrum de eigenaar is. Maar de vrouw stelt dat zij de eigenaar is. De vrouw dient bij het Openbaar Ministerie (OM) een klacht in over het in beslag nemen van de graanspieker en over het transport van het kwetsbaar object. Als deze volgens haar niet goed wordt behandeld, stapt zij naar de Nationale ombudsman. Die stelt vast dat er tussen het centrum en de vrouw geen getekend contract bestaat. Daardoor was het niet duidelijk wie eigenaar was toen de politie de graanspieker liet weghalen. Vanwege eventueel sporenonderzoek voor bewijs van de (vermeende) diefstal was de beslaglegging op de graanspieker redelijk. Wel had het cultuurhistorische object overgebracht moeten worden naar de Dienst der Domeinen.
    Lees meer
  5. Rapport 15 september 2011

    2011/270: Vader klaagt over aanhouding hem en dochter op verdenking van diefstal fiets

    Dertienjarig meisje wordt door de politie Amsterdam-Amstelland staande gehouden omdat zij vermoeden dat de fiets waarop zij rijdt is gestolen. De fiets staat inderdaad geregistreerd als gestolen en het meisje wordt aangehouden en mag haar vader bellen die meteen arriveert. De vader en het meisje verklaren allebei dat de fiets twee maanden geleden voor €180 op marktplaats is gekocht. Ze worden allebei overgebracht naar het politiebureau. De Nationale ombudsman vindt het niet behoorlijk dat de vader meteen is aangehouden. Hij kon zich legitimeren en had voorgesteld naar zijn woning te gaan zodat hij het aankoopbewijs kon overleggen. Dat ook de dochter is aangehouden vindt de ombudsman onjuist gezien de impact die dit heeft op een 13-jarig kind en omdat beiden hadden verklaard dat de fiets door de vader was gekocht.
    Lees meer
  6. Rapport 19 april 2018

    2018/024 Slachtoffer loopt schadevergoeding mis

    Eigenaar van snorfiets doet bij de politie Amsterdam aangifte van diefstal en beschadiging ervan. De jeugdige dader wordt aangehouden en het OM draagt de zaak over aan Bureau Halt, maar vergeet te melden dat er schade is. De Nationale ombudsman vindt dat het OM de fout meteen had moeten erkennen in plaats van te blijven wijzen naar Bureau Halt. Hij vindt dat het OM de schade voor zijn rekening moet nemen.
    Lees meer
  7. Rapport 31 oktober 2011

    2011/323: CBR weigert vrouw bij rijexamen door niet kunnen tonen ID-kaart vanwege diefstal

    Vrouw moet rijexamen doen, maar zes dagen voor de geplande datum wordt haar identiteitsbewijs gestolen. Ze vraagt via een spoedprocedure een nieuw identiteitsbewijs aan bij haar gemeente. Dit is echter niet op tijd klaar en de vrouw laat het CBR voor het rijexamen een bewijs van de spoedaanvraag, een procesverbaal van de aangifte van de diefstal bij de politie en een kopie van het gestolen identiteitsbewijs aan het CBR zien. Maar het CBR is onvermurwbaar en de vrouw mag geen rijexamen doen. Nadat de Nationale ombudsman de klacht onderzoekt komt het CBR tot het inzicht dat het in dit geval een te starre houding heeft gehad. Het biedt excuses aan aan de vrouw en vergoedt de kosten van het gemiste examen. De ombudsman heeft hiervan met instemming kennis genomen en van het feit dat het CBR maatregelen neemt om in dergelijke bijzondere gevallen een oplossing te vinden.
    Lees meer
  8. Rapport 4 maart 2011

    2011/078: Politie weigert tot vergoeding bedrijfsschade door diefstal

    Tijdens een controle heeft de politie een dieplader van de weg gehaald. De eigenaar van de dieplader moest de dieplader vervangen door een andere, dat kostte tijd, en hij heeft hierdoor schade geleden. De politie weigert de schade te vergoeden. De Nationale ombudsman heeft getoetst of de politie de claim om schadevergoeding behoorlijk heeft behandeld (volgens zijn rapport 2009/135).
    Lees meer
  9. Column 5 augustus 2017

    Van koopavond naar politiecel

    Amadi* werkt in een kledingwinkel. Het is donderdagavond, koopavond. Om kwart voor negen komen twee agenten, dat verrast Amadi. Ze nemen haar mee naar het politiebureau. Amadi vermoedt dan niet dat ze twee nachten in een politiecel zal doorbrengen. Ze is…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 20 januari 2012

    2012/002: Ondernemer klaagt over behandeling klachten en overlastmeldingen door politie

    Verzoeker was eigenaar van een snackbar in Amsterdam. Vanaf de opening van de snackbar ondervindt verzoeker overlast van bezoekers van het naastgelegen café.

    Lees meer