Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6 resultaten gevonden

  1. Tekstpagina 13 november 2018

    Ondersteuning of zorg nodig? Uw gemeente staat voor u klaar

    Hebt u ondersteuning of zorg nodig? En lukt het niet helemaal om die hulp aan te vragen? Dan is dat vervelend, maar ook begrijpelijk. De regelingen rondom de zorg in Nederland zijn best ingewikkeld. Het is niet altijd duidelijk waar je voor wat terecht…
    Lees meer
  2. Tekstpagina 17 december 2018

    Cliëntondersteuning: zo werkt dat in de praktijk

    5 vragen aan... Yvon van Houdt van MEE NL Wij krijgen als Nationale ombudsman regelmatig klachten van mensen die tegen problemen aanlopen bij de toegang tot zorg. Voor die mensen bestaat er zogeheten ‘cliëntondersteuning’. En daar weten ze bij MEE alles…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 31 januari 2019

    Update 31 januari 2019: ombudsman komt in mei met terugblikonderzoek naar knelpunten in vrouwenopvang

    Bestaande regelingen en procedures voor vrouwen die verblijven in een vrouwenopvanglocatie sluiten niet goed op elkaar aan. Het is voor vrouwen in deze situatie bijna onmogelijk zelfstandig hun weg te vinden in deze papieren werkelijkheid.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 14 mei 2018

    Update januari 2019: Hokjesdenken speelt burger nog altijd parten bij toegang tot zorg

    Overheidsinstanties die verantwoordelijk zijn voor de zorg van burgers, werken nog steeds te veel vanuit hun eigen regels en kaders. Dit constateert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport Zorgen voor burgers . Van Zutphen: "Dat…
    Lees meer
  5. Tekstpagina 20 november 2018

    Zorgwijzer: 7 ingewikkelde (zorg)termen uitgelegd

    Cliëntondersteuner, trekkingsrecht, Wmo. Enig idee wat deze termen en afkorting precies betekenen? Vast niet. En dat begrijpen wij. De wereld van de zorg is erg ingewikkeld. En de wirwar aan termen maakt het er niet makkelijker op. Daarom hierbij een…
    Lees meer
  6. Onderzoek 9 mei 2018

    2018/030 Zorgen voor burgers: onderzoek naar knelpunten bij de toegang tot zorg

    Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
    Lees meer