Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

256 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 24 mei 2017

    Nederlanders in buitenland beter voorgelicht over verlies Nederlanderschap

    De overheid gaat Nederlanders in het buitenland beter informeren over het verlies van hun Nederlandse nationaliteit. Dit is een van de uitkomsten van de gesprekken van de Nationale ombudsman met de ministeries van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 december 2016

    SVB moet AOW'ers in buitenland informeren over verhoging AOW-leeftijd

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet mensen die in het buitenland wonen en in de toekomst recht hebben op AOW, informeren over de verhoging van de AOW-leeftijd. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. De SVB gaat er nu…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 30 juli 2014

    Ook DigiD voor mensen in het buitenland

    Mensen die voor 1994 naar het buitenland zijn vertrokken kunnen nu ook een DigiD aanvragen. Voor deze groep is een oplossing gevonden. Maar er zijn nog altijd grenzen aan het verkrijgen van DigiD. Hierdoor krijgen niet alle mensen volledige digitale…
    Lees meer
  4. Rapport 23 december 2015

    2015/173 Grensgemeenten doen voldoende bij aanvragen van reisdocumenten door Nederlanders wonend in het buitenland

    Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen bij een Nederlandse grensgemeente een paspoort aanvragen. In de zomer van 2014 ontving de ombudsman meerdere signalen over lange wachttijden voor het maken van een afspraak. De ombudsman vindt dat de grensgemeenten voldoende capaciteit inzetten om de aanvragen te behandelen. Wel beveelt de ombudsman de gemeenten aan het aanvraagproces te harmoniseren en eenduidige werkafspraken te maken over aanvraagproces, wachtduur en benodigde documenten voor de aanvraag.
    Lees meer
  5. Rapport 20 juni 2017

    2017/074 DUO informeert vrouw na verhuizing naar buitenland te laat over betalingsachterstand

    Een vrouw met een studieschuld bij DUO verhuist naar het buitenland. Ze hoeft in eerste instantie de studieschuld niet terug te betalen omdat haar inkomen te laag is. Pas na een aantal jaar ontvangt ze een aanmaning van 10.000 euro omdat er eerder geen recente adresgegevens bekend waren. Ze klaagt erover dat DUO haar te laat heeft geïnformeerd over de betalingsachterstand. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tijdig een adresonderzoek had moeten starten om haar te informeren over haar betalingsverplichtingen.
    Lees meer
  6. Rapport 28 november 2016

    2016/108 Sociale Verzekeringsbank informeert AOW-er in buitenland niet actief over wijziging in zijn AOW-leeftijd

    Een man is woonachtig in Denemarken. Hij ontvangt een pensioenoverzicht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waarop staat dat hij zijn AOW-pensioen vanaf zijn 65e jaar gaat ontvangen. De man krijgt uiteindelijk op zijn 65e jaar geen bericht van de SVB en neemt zelf contact op. Hij hoort dat hij pas zes maanden later recht heeft op AOW, omdat de wetgeving is aangepast en de AOW-leeftijd voor iedereen omhoog gaat. Hij klaagt erover dat hij hier niet over is geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat de SVB niet kan aannemen dat iedereen in het buitenland op de hoogte is van deze wetswijziging. De ombudsman vraagt de SVB daarom de pensioengerechtigden in het buitenland te informeren over wijzigingen die invloed hebben op hun AOW-pensioen.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 24 maart 2009

    Nederlanders in het buitenland dupe van problemen bij CVZ

    Nederlanders die in het buitenland wonen hebben grote problemen om hun teveel betaalde bijdrage voor de zorg terug te krijgen. Dat bedrag kan oplopen tot € 5.000. Het College voor zorgverzekeringen (CVZ), dat verantwoordelijk is voor de terugbetaling,…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 31 december 2014

    Gezinshereniging vertraagd door problemen invoering nieuwe Basisexamen Inburgering Buitenland

    De Nationale ombudsman heeft sinds begin november veel klachten ontvangen over de invoering van het nieuwe Basisexamen Inburgering Buitenland. Hoewel al bekend was dat de voorbereidingen voor de invoering van het examen niet gereed waren, is de invoering…
    Lees meer
  9. Rapport 26 oktober 2018

    2018/080 Verlies Nederlandse nationaliteit

    Man klaagt over onjuiste informatieverstrekking door de Nederlandse ambassade in Beiroet. Zijn vader en hij hebben drie jaar geleden de Libanese nationaliteit aangenomen. Vader heeft toen de ambassade expliciet gevraagd naar verlies Nederlanderschap en daar was geen sprake van. Bij het aanvragen van een nieuw paspoort blijkt de man zijn Nederlanderschap toch kwijt te zijn. De ombudsman concludeert de klacht als niet gegrond omdat na onderzoek niet aannemelijk blijkt dat de ambassade verkeerde informatie heeft verstrekt.
    Lees meer
  10. Rapport 26 oktober 2018

    2018/080 Verlies Nederlandse nationaliteit

    Man klaagt over onjuiste informatieverstrekking door de Nederlandse ambassade in Beiroet. Zijn vader en hij hebben drie jaar geleden de Libanese nationaliteit aangenomen. Vader heeft toen de ambassade expliciet gevraagd naar verlies Nederlanderschap en daar was geen sprake van. Bij het aanvragen van een nieuw paspoort blijkt de man zijn Nederlanderschap toch kwijt te zijn. De ombudsman concludeert de klacht als niet gegrond omdat na onderzoek niet aannemelijk blijkt dat de ambassade verkeerde informatie heeft verstrekt.
    Lees meer