Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1029 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 11 oktober 2018

    Project professionele klachtbehandeling bij de politie

    De Nationale ombudsman is een project professionele klachtbehandeling gestart bij de Nationale politie. In dit project biedt de Nationale ombudsman workshops aan op basis van de Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling. Ervaringen uit de…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 10 september 2018

    Politie Bonaire doodt terecht een agressieve hond

    Op Bonaire ontsnapt een hond uit een tuin en bijt iemand op een passerende scooter. Nog voordat de eigenaar van de hond thuis is gekomen, schiet de politie de hond dood en brengt het kadaver naar de landfill. De eigenaar klaagt bij de Nationale ombudsman.…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 11 juli 2018

    Ombudsman onderzoekt binnentreden politie ten behoeve van hulpverlening

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar het binnentreden van de politie ten behoeve van hulpverlening. Sinds jaar en dag ontvangt de ombudsman daar klachten over. De politie ontvangt bijvoorbeeld een melding van een bezorgde buurtgenoot of…
    Lees meer
  4. Rapport 29 juni 2018

    2018/046 Korps Politie Caribisch Nederland maakt juiste keuze door ontsnapte hond dood te schieten na bijtincident

    Man klaagt dat de politie Bonaire zijn hond heeft doodgeschoten en naar de vuilnishoop heeft gebracht. De hond was ontsnapt uit de tuin en beet iemand op een passerende scooter. De Nationale ombudsman vindt dat de politie de juiste keuze heeft gemaakt omdat de politie op Bonaire geen middelen heeft om gevaarlijke honden te vangen. Hij begrijpt dat de politie vanwege het warme weer de hond meteen naar de vuilnishoop heeft gebracht.
    Lees meer
  5. Rapport 23 juli 2018

    2018/057 Politie Noord Nederland schendt privacy gedetineerde door gegevens met UWV te delen

    Gedetineerde in TBS-kliniek doet aangifte van oplichting omdat zijn broer op zijn naam een uitkering bij het UWV heeft aangevraagd. De politieambtenaar Noord Nederland doet navraag bij het UWV. Daarna belt de politie opnieuw het UWV om de detentiestatus van de man door te geven. Het UWV start een invorderingsprocedure. De Nationale ombudsman vindt dat er geen grond was om het UWV de informatie in het tweede gesprek te geven, het UWV had deze informatie niet nodig om stappen te ondernemen zoals het heeft gedaan. Daarnaast was het huwelijk van de advocaat op de geplande zittingsdatum van de klachtencommissie zwaarwegend genoeg om de zitting te verplaatsen naar een andere datum.
    Lees meer
  6. Rapport 12 november 2018

    2018/082 Politie belet beeldopnamen bij hulpverlening

    Man filmt de eerstehulpverlening van de politie van een, door hen, neergeschoten man. De politie zegt hem daarmee te stoppen en de man doet dat. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman oordeelt dat de politie op een rustige en nette manier heeft aangegeven dat de filmer moest stoppen. Wel vindt hij dat de klachtencommissie het filmpje had moeten bekijken zodat de filmer zijn standpunt kon toelichten.
    Lees meer
  7. Rapport 5 september 2018

    2018/066 Politie Noord-Nederland moet gedragslijn naar klagende man bijstellen

    Man vraagt bij de politie Noord-Nederland op hoe zijn meldingen zijn geregistreerd. Hij heeft zes jaar daarvoor diverse meldingen gedaan, onder andere over zijn buren. Er zijn meldingen 'verdwenen' en de politie past de 'nood en dood regeling' (uitsluitend bij nood contact opnemen met de politie) op hem toe, terwijl hij dat niet wist. De ombudsman vindt dat de politie niet jarenlang een aparte werkwijze via een vaste politie-ambtenaar had mogen hanteren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 4 april 2018

    2018/016 Politie Den Haag doet te snel zorgmelding bij Veilig Thuis

    Een moeder klaagt over de manier waarop de politie haar heeft benaderd. Zij heeft op een koude dag haar oudste kind in de auto met draaiende motor laten wachten terwijl zij haar jongste kind naar de crèche bracht. Hierover raakt zij in een discussie met de politie die zegt dat zij een melding gaat doen bij Veilig Thuis. De ombudsman vindt dat het direct doen van een zorgmelding onnodig heeft ingegrepen in het leven van de vrouw.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 27 juli 2017

    2017/090 Politie Zeeland-West-Brabant gebruikt wapenstok tegen personen die geen bedreiging vormen

    In een café in Oosterhout is vlak voor sluitingstijd een vechtpartij. De politie komt ter plaatste. De situatie wordt grimmiger als een agent valt en wordt geschopt door een omstander. Er komt assistentie en de straat wordt ontruimd. Verzoekers klagen erover dat de straat was ontruimd terwijl de verdachten al waren aangehouden. Ook klagen ze erover dat de politie disproportioneel geweld heeft gebruikt door met de wapenstok in te slaan op personen die geen bedreiging vormden. De Nationale ombudsman vindt de ontruiming aanvaardbaar. Het geweldgebruik met de wapenstok vindt hij niet professioneel.
    Lees meer
  10. Rapport 5 september 2018

    2018/067 Politie Limburg biedt voortaan alternatieve zittingsdatum van klachtencommissie aan bij verhindering

    Autobestuurder wordt 's nachts op de N281 aangereden terwijl hij linksaf slaat. Hij heeft te veel gedronken en krijgt een boete. Hij klaagt dat de politie Limburg geen oog heeft voor de aanleiding van het ongeval. De ombudsman is het met de politiechef eens dat dit onvoldoende is onderzocht. Wel heeft de politie goed nagedacht over het bellen van een ambulance. Ook heeft de ombudsman er met instemming kennis van genomen dat de politie voortaan een alternatieve datum voor een zitting van de klachtencommissie aanbiedt als verzoeker niet kan.
    Lees meer
    Onderwerpen: