Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

10 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 21 april 2017

    Leeuwarden laat wsw-er al 2 jaar wachten op passend werk

    De gemeente Leeuwarden heeft te weinig gedaan om een verstandelijk beperkte vrouw te begeleiden naar passend werk. De vrouw kwam twee jaar geleden thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. Leeuwarden is vervolgens in wo…
    Lees meer
  3. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 juni 2016

    Onderzoek klachten gemeentelijke zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten en signalen van burgers over het zogeheten sociaal domein. Dit zijn zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk, taken die de Rijksoverheid bij gemeenten heeft neergelegd. Het gaat om de Participatie…
    Lees meer
  6. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  7. Rapport 18 april 2017

    2017/050 Gemeente Leeuwarden doet onvoldoende om verstandelijk beperkte vrouw passend werk te bieden

    Een vrouw klaagt erover dat de gemeente Leeuwarden onvoldoende heeft gedaan om haar verstandelijk beperkte dochter te begeleiden naar passend werk. Haar dochter komt in aanmerking voor een Wsw-plek, maar komt thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente in woord maar niet in daad oplossingsgericht is geweest. De gemaakte afspraken zijn niet nagekomen. De ombudsman vraagt de gemeente nu met een oplossing te komen. Daarnaast moet de gemeente het bij andere gevallen niet meer zover laten komen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 16 april 2015

    Klagen is goed geregeld, nu met regionale ombudsfunctie

    Voor inwoners van de Gooi- en Vechtstreek is klagen over de (zorg)aanbieder eenvoudig: sinds januari is er een regionaal klachten meldpunt sociaal domein met op de regio website een aparte button voor het indienen van klachten. Voordeel voor de inwoners: é…
    Lees meer
  9. Rapport 23 mei 2016

    2016/051 Gemeente Utrecht moet vragen over privacy bij uitvoering Wmo gedetailleerd beantwoorden

    Een vrouw krijgt huishoudelijke hulp via de Wmo. De gemeente Utrecht kondigt een huisbezoek aan. De vrouw wil nadere informatie en stelt onder meer vragen over haar privacy. Ze klaagt erover bij de Nationale ombudsman dat ze maanden later slechts algemene informatie krijgt en geen antwoord op haar vragen. De ombudsman vindt dat er onvoldoende is ingespeeld op de oprechte zorgen van de vrouw. De gemeente had de vragen gedetailleerder moeten beantwoorden en onduidelijkheid vóór het huisbezoek moeten wegnemen. De afhoudende reactie van de gemeente en het simpelweg negeren van een aantal specifieke relevante vragen is niet passend.
    Lees meer
  10. Dossier 21 april 2015

    Dossier: Decentralisatie

    Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten er verantwoordelijk voor dat haar burgers voldoende toegang hebben tot de (jeugd)zorg, kunnen participeren op de arbeidsmarkt en maatschappelijke ondersteuning krijgen.
    Lees meer