Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6721 resultaten gevonden

  1. Rapport 23 februari 2017

    2017/025 Fouten bij het CJIB leiden tot lange gijzeling

    Een man is meer dan een jaar in gijzeling genomen. Het CJIB had nagelaten na 180 dagen gijzeling contact met de man op te nemen om een betalingsregeling te treffen. Nadat de Nationale ombudsman contact opnam, heeft het CJIB de gemaakte fouten erkend en is de klacht naar tevredenheid opgelost. De maatregelen die het CJIB inmiddels heeft genomen, moeten ervoor zorgen dat dit soort langdurige en zinloze gijzelingen in de toekomst niet meer voorkomen.
    Lees meer
  2. Rapport 15 februari 2017

    Rapportbrief: Domeinen Roerende Zaken taxeert inbeslaggenomen auto voldoende transparant

    Een man is bang dat zijn inbeslaggenomen auto voor een te lage prijs door Domeinen wordt verkocht. Hij wil de auto daarom door een zelf gekozen taxateur laten taxeren. De Nationale ombudsman oordeelt dat taxaties van auto's door Domeinen in het algemeen voldoen aan het vereiste van transparantie. In een later stadium kan verzoeker zijn bezwaren tegen de door Domeinen van zijn auto opgemaakte taxatie bezwaar maken (2017.00738).
    Lees meer
  3. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  4. Rapport 8 februari 2017

    2017/018 Uitbreiding ijsboerderij Gulpen-Wittem veroorzaakt onduidelijkheid bij buren

    Achterburen van ijsboerderij Gulpen-Wittem klagen over de uitbreiding van de ijsboerderij bij de gemeente. Ze hebben overlast door geluid en parkeren. De gemeente heeft de verwachting gewekt dat zij juist de ijsboerderij zou laten beëindigen. De ombudsman merkt op dat de bestuursrechtelijke procedure met samenstelling van handhaving en/of legalisatie voor burgers lastig te begrijpen is. Hij doet de aanbeveling om met de achterburen in gesprek te gaan.
    Lees meer
  5. Rapport 8 februari 2017

    2017/016 Burgemeester gemeente Aa en Hunze laat conflict onnodig escaleren door onvoldoende te luisteren

    Bij een net gescheiden man staat een wijkagent met het echtscheidingsdossier voor de deur om enkele spullen uit de inboedel op te halen. De man schrikt erg van dit bezoek en vraagt om de volgende dag terug te komen. Dan verschijnen er drie andere personen, waaronder een medewerker van de gemeente. Hij weigert de gevraagde spullen mee te geven. Later hoort hij dat zijn ex-partner de burgemeester heeft ingeschakeld, die vervolgens een medewerker heeft gevraagd de situatie te bekijken. Ondanks zijn vragen blijft het onduidelijk waarom dit is gebeurd. Ook in de interne klachtenprocedure krijgt hij geen gehoor. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De burgemeester heeft de geboden mogelijkheden om het conflict te de-escaleren niet aangegrepen. De ombudsman vraagt de burgemeester om opnieuw het gesprek aan te gaan en alsnog zijn excuses te maken.
    Lees meer
  6. Rapport 7 februari 2017

    2017/017 Onverwacht bezoek van schuldeisers en politie voor spookbewoners koophuis Dordrecht

    Man heeft huis gekocht in Dordrecht en doet bij de gemeente aangifte van verhuizing. De gemeente laat na hem te informeren over andere inschrijvingen op dat adres. Hij krijgt onverwacht bezoek van schuldeisers en de politie voor mensen die op zijn adres staan ingeschreven. Na zijn verzoek schrijft de gemeente de spookbewoners uit. De ombudsman doet de aanbeveling om bij aangifte van verhuizing altijd andere inschrijvingen op dat adres te controleren.
    Lees meer
  7. Rapport 31 januari 2017

    2017/015 Politie Rotterdam handelt juist door man staande te houden en zich te laten identificeren

    Een man wordt gevraagd om tijdens een evenement foto's te maken, maar maakt ongevraagd foto's van kinderen. Ouders en beveiliging maken bezwaar en bellen de politie. De situatie lijkt uit de hand te lopen. De politie vraagt naar zijn ID, plaatst de man in een politieauto en bekijkt de foto's. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de politie juist heeft gehandeld. Ook klaagt de man over de klachtbehandeling door de klachtencommissie en het terreinverbod. Deze klachten zijn gegrond. De ombudsman geeft geen oordeel over het doorzoeken van de foto's.
    Lees meer
  8. Rapport 31 januari 2017

    2017/014 OM weigert geld terug te geven

    Het OM Den Haag heeft bij een verdachte beslag gelegd op €1.630. Het OM wil dit laten verrekenen met openstaande boetes van de man. De man heeft tegen het beslag een beklag ingediend en de rechter heeft geoordeeld dat het OM het aan hem moet teruggeven. De Nationale ombudsman vindt het onbehoorlijk dat het OM de uitspraak van de rechter naast zich heeft neergelegd, dan had het OM in cassatie moeten gaan.
    Lees meer
  9. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  10. Rapport 30 januari 2017

    2017/012 CAK verwerkt wijzigingen in systeem niet tijdig en correct

    Een 87 jarige vrouw gaat na een verblijf in een verpleeghuis weer thuis wonen. Zij komt in aanmerking voor verlenging van de lage eigen bijdrage. Het verpleeghuis moet daarvoor een verklaring invullen, maar vult per abuis een foutieve periode in. Het CAK neemt die gegevens over in het systeem, waardoor er een hoge bijdrage wordt vastgesteld en in rekening wordt gebracht. Een nicht van de vrouw neemt direct contact op met het CAK. Het formulier zal worden aangepast, maar de automatische incasso is al onderweg. Een maand later komt er weer een factuur met de hoge bijdrage. Vervolgens maakt het CAK nog een administratieve fout, waardoor de vrouw ten onrechte een correctienota ontvangt en zij abusievelijk ruim 4600 euro krijgt teruggestort. Ook dit kon niet tijdig hersteld worden door het CAK. De nicht van de vrouw klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de onjuiste informatie eerder gecorrigeerd had moeten worden en dat het CAK direct uit zichzelf maatwerk had moeten leveren. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen door het CAK.
    Lees meer