Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6779 resultaten gevonden

  1. Rapport 19 juli 2017

    Rapportbrief: Commissie Ongewenst Gedrag hoort getuigen niet bij primaire klachtbehandeling

    Een vrouw is niet tevreden over de manier van onderzoek en het advies naar haar klacht door de Commissie Ongewenst Gedrag (COG). Ze is het er ook niet mee eens dat haar klacht ongegrond is verklaard. Ze klaagt erover dat haar direct leidinggevende en vier getuigen niet door de COG zijn gehoord tijdens de primaire klachtbehandeling. De Nationale ombudsman heeft vernomen dat tijdens het onderzoek deze mensen alsnog zijn gehoord om zo volledig mogelijk duidelijkheid over de al dan niet gedane verklaringen te krijgen. De ombudsman vindt het belangrijk dat waar mogelijk moet worden ingezet op ''waarheidsvinding'. (2016.19914)
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 10 juli 2017

    2017/078 Politie moet handboeiengebruik individueel afwegen bij arrestatie van Roemenen die in groepsverband winkeldiefstal plegen

    Advocaten klagen bij verschillende politie-eenheden over onnodig gebruik van handboeien bij Roemeense verdachten. De ombudsman onderzoekt enkele klachten en oordeelt in twee van de drie gevallen dat het boeien gerechtvaardigd was. Hij benadrukt dat de politie individueel moet afwegen of handboeien nodig zijn. Daarnaast uiten advocaten hun zorgen over het niet respecteren van bepaalde rechten zoals het recht op een beëdigde tolk. De ombudsman beoordeelt de klachten als deels gegrond en beschrijft de uitgangspunten waar de politie zich aan hoort te houden.
    Lees meer
  3. Rapport 10 juli 2017

    2017/079 Belastingdienst stuurt gespreksverslag naar Zwitserse Belastingdienst zonder slotreactie af te wachten

    Een vrouw leent geld aan haar broer in Zwitserland. De Belastingdienst vraagt om specificaties en nodigt haar uit voor een gesprek. De vrouw ontvangt een gespreksverslag met het verzoek deze te ondertekenen en terug te sturen. Zonder haar reactie af te wachten stuurt de Belastingdienst het verslag naar de Zwitserse Belastingdienst. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst de reactie en het verstrijken van het reactietermijn had moeten afwachten.
    Lees meer
  4. Rapport 4 juli 2017

    2017/076 Politie Zeeland-West-Brabant handelt onzorgvuldig na schade aan een auto veroorzaakt door een derde

    Een man op leeftijd is met zijn auto betrokken bij een aanrijding met een scooter. Een omstander denkt dat hij wil wegrijden en grijpt de autosleutels door het openstaande raampje uit het contactslot. Er ontstaat hierdoor schade aan de auto en de man belt de politie. Doordat de politie de gegevens van de omstander niet heeft genoteerd en het schadeformulier niet goed heeft ingevuld is zijn verzoek om schadevergoeding afgewezen. De Nationale ombudsman vindt dat de politie de gegevens van de omstander had moeten noteren. De klacht over het schadeformulier is niet gegrond, omdat de man zelf heeft getekend. De ombudsman vraagt de politie om alsnog een gebaar te maken richting de man.
    Lees meer
  5. Rapport 30 juni 2017

    Rapportbrief: Politie Midden-Nederland moet medische verklaring opvragen bij discussie over verwonding door hondenbeet

    Naar aanleiding van de klacht van een echtpaar over hoe de politie Midden-Nederland onderzoek heeft gedaan naar de melding dat hun hond iemand had gebeten, heeft de Nationale ombudsman over deze werkwijze vragen gesteld aan de politiechef.

    Lees meer
  6. Rapport 30 juni 2017

    Rapportbrief: LBIO vraagt onnodig oude betalingsgegevens op bij alimentatieplichtige

    Een man heeft volgens het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) een achterstand in betaling kinderalimentatie aan zijn ex-partner. Bij meerdere betalingen blijkt namelijk dat de man niet heeft vermeld voor welke maand de alimentatie bestemd is. Na een uitgebreide discussie betaalt de man onder protest het bedrag aan zijn ex-partner. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het LBIO hem heeft gedwongen om een bedrag aan zijn ex-partner te betalen, terwijl hij de betreffende maand al had betaald. De ombudsman vindt dat het LBIO juist heeft gehandeld bij het bepalen van de betalingsachterstand, maar ten onrechte betalingsgegevens over eerdere jaren bij de man heeft opgevraagd. Dit was niet noodzakelijk en heeft geleid tot verdere escalatie en discussie. (2016.08637)
    Lees meer
  7. Rapport 20 juni 2017

    2017/073 Verkoop van in beslag genomen machines door Belastingdienst terecht maar de manier waarop niet

    Een man klaagt over de Belastingdienst. Om een belastingschuld van twee bedrijven te innen, hebben zij beslag gelegd op machines die eigendom waren van een derde partij. Deze machines worden vervolgens verkocht. De man is het niet eens met de verkoop en de manier waarop deze verkocht worden. Na onderzoek vindt de Nationale ombudsman de klacht over de onderhandse verkoop zonder toestemming gegrond. Maar de klacht over de verkoop van de in beslag genomen machines is niet gegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 20 juni 2017

    Rapportbrief: LBIO geeft geen duidelijk antwoord op argumenten van verzoeker waarom er geen betalingsachterstand is

    Een man is niet te spreken over de communicatie met het LBIO. Hij vindt dat hij geen goed antwoord heeft gekregen op zijn argumenten waarom er geen betalingsachterstand was. Het LBIO besloot uiteindelijk tot overname van de inning en beslaglegging. En toen hij een klacht indiende werd op een aantal punten niet gereageerd. De Nationale ombudsman constateert dat het LBIO wel enkele punten uit de handreiking van de Nationale ombudsman over excuses voor gemaakte fouten ter harte heeft genomen. Maar onze indruk is dat nader contact met verzoeker wenselijk is en dat de gevolgen van de tekortkomingen nog niet - waar mogelijk - zijn gecompenseerd. (2016.13229)
    Lees meer
  9. Rapport 20 juni 2017

    2017/072 Detentiecentrum Zeist weigert echtpaar toegang zonder behoorlijke reden en geeft geen duidelijk toelichting waarom

    Een echtpaar dat regelmatig ingesloten vreemdelingen bezoekt, wordt de toegang ontzegd. De toelichting van de directeur over opruiend gedrag is niet afdoende. De gemachtigde van het echtpaar schakelt de ombudsman in. De Nationale ombudsman vindt beide klachten gegrond. Hij doet de aanbeveling aan Justitie in gesprek te gaan met het echtpaar om te kijken hoe het vertrouwen in Justitie hersteld kan worden.
    Lees meer
  10. Rapport 20 juni 2017

    2017/074 DUO informeert vrouw na verhuizing naar buitenland te laat over betalingsachterstand

    Een vrouw met een studieschuld bij DUO verhuist naar het buitenland. Ze hoeft in eerste instantie de studieschuld niet terug te betalen omdat haar inkomen te laag is. Pas na een aantal jaar ontvangt ze een aanmaning van 10.000 euro omdat er eerder geen recente adresgegevens bekend waren. Ze klaagt erover dat DUO haar te laat heeft geïnformeerd over de betalingsachterstand. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tijdig een adresonderzoek had moeten starten om haar te informeren over haar betalingsverplichtingen.
    Lees meer