Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6829 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK en eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 16 november 2017

    2017/129 Onvoldoende uitleg over weigeren (automatische) kwijtscheldingen door gemeenschappelijke regelingen

    Dit rapport behandelt twee cases over twee verschillende gemeenschappelijke regelingen. Casus 1: Een man vraagt om kwijtschelding van lokale belastingen bij Cocensus te Alkmaar. Zijn verzoek wordt afgewezen omdat hij over voldoende inkomsten zou beschikken. Hij klaagt erover dat de afwijzing onvoldoende is gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid haar handelen en besluiten duidelijk en begrijpelijk moet uitleggen. Casus 2: Een man krijgt bericht van het GBLT te Zwolle dat hij niet in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding lokale belastingen omdat hij te veel vermogen heeft. Er wordt niet aangegeven op basis van welke gegevens dat is besloten. De ombudsman vindt dat de burger geen recht heeft op automatische kwijtschelding, maar wel mag verwachten dat het GBLT op zijn minst de informatie deelt waarover het beschikt.
    Lees meer
  3. Rapport 16 november 2017

    2017/127 WVK-Groep behandelt geen klachten over eigen klachtenvertrouwenspersoon

    Een man is werkzaam bij de WVK-Groep te Bladel. Hij heeft een gesprek met de klachtenvertrouwenspersoon van de WVK-Groep over een incident op de werkvloer. Hij stelt daar een vraag, maar krijgt nooit een reactie. Zijn klacht hierover wordt niet in behandeling genomen en hij wordt ook niet doorverwezen. De Nationale ombudsman vindt dat de WVK-Groep tekort schiet door klachten over de eigen klachtenvertrouwenspersoon niet te behandelen. De WVK-Groep laat weten inmiddels bevoegd te zijn om deze klachten wel inhoudelijk te behandelen.
    Lees meer
  4. Rapport 16 november 2017

    Rapportbrief: Gemeente Berkelland verbetert digitaal formulier verhuisaangifte

    Een inwoner van de Gemeente Berkelland doet digitaal verhuisaangifte via een formulier op de website van de gemeente. Doordat hij vervolgens geen huurtoeslag ontvangt, komt hij erachter dat zijn aangifte bij de gemeente niet is aangekomen. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman past de gemeente het digitale formulier aan, zodat de burger voortaan zelf kan controleren of de aangifte wel bij de gemeente is aangekomen (2016.24459)
    Lees meer
  5. Rapport 14 november 2017

    2017/126 Gemeente Oldambt moet beëindigen van klachtbehandeling beter motiveren

    Een man stuurt grote hoeveelheden berichten naar de gemeente Oldambt omdat hij geen reactie ontvangt op informatieverzoeken omtrent de WOZ-waarde van zijn woning. Hij krijgt een brief van de burgemeester met een uitnodiging om te praten over de achtergrond van deze berichten. Hij weigert tot twee keer toe en krijgt dan een gedragslijn voor communicatie met de gemeente opgelegd. Ook is hiermee de klachtafhandeling afgerond. Volgens de Nationale ombudsman had de gemeente deze beslissing beter moeten onderbouwen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 13 november 2017

    2017/124 Erasmus MC legt onterecht toegangsverbod op aan gepensioneerde medewerker

    Een voormalig medewerker van het Erasmus Medisch Centrum mag een aantal lopende projecten afronden na zijn pensionering. Hij krijgt daarom een gastvrijheidsovereenkomst om de verschillende gebouwen te kunnen betreden. De Raad van Bestuur legt hem vervolgens een toegangsverbod op voor de publieke en niet publieke ruimtes omdat hij zich niet aan gemaakte afspraken zou houden. De ombudsman vindt deze maatregel te ingrijpend.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Rapport 13 november 2017

    2017/125 Scooter vernietigd na rit door broertje zonder bromfietsrijbewijs

    De scooter van een man wordt in beslag genomen nadat zijn broertje voor de derde keer is betrapt op het rijden zonder bromfietsrijbewijs op zijn scooter. De man klaagt dat het OM de scooter heeft vernietigd voordat de rechter uitspraak heeft gedaan over zijn beklag. De ombudsman vindt dat het Openbaar Ministerie bij het in beslag nemen extra zorgvuldig moet zijn als de eigenaar iemand anders is dan degene die wordt beslagen.
    Lees meer
  8. Rapport 8 november 2017

    2017/121 OM verstrekt informatie aan een burger en aan een psychiater

    Een man klaagt dat het Openbaar Ministerie informatie over hem heeft verstrekt aan een andere burger en aan een psychiater. De Nationale ombudsman vindt dat het OM met het verstrekken van de al bekende openbare informatie aan de burger niet onnodig heeft ingegrepen in het leven van de man. Verder vindt de ombudsman dat het OM en de minister onvoldoende hebben gemotiveerd waarom de informatieverstrekking aan de psychiater volgens hen was toegestaan.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 8 november 2017

    2017/122 UWV moet ontvanger WIA-uitkering persoonlijk waarschuwen bij te hoge nabetaling door fout in betaalsysteem

    Een man ontvangt een nabetaling van zijn WIA-uitkering en omdat onvoldoende loonheffing wordt ingehouden, moet hij deze terugbetalen.. Het betaalsysteem van het UWV houdt geen rekening met loonheffing bij nabetaling. Dat kan niet handmatig worden gecorrigeerd. De ombudsman vindt dat medewerkers van het UWV de berekening zorgvuldig moeten toetsen. Bij grote verschillen moeten zij de uitkeringsontvanger persoonlijk waarschuwen voor fiscale gevolgen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 6 november 2017

    2017/120 UWV voert deskundigenoordeel op juiste wijze uit en behandelt klacht zorgvuldig

    De werkgever van een vrouw wil weten of zij na een periode van ziekte weer kan werken. Hij vraagt bij het UWV een deskundigenoordeel aan. In tegenstelling tot de bedrijfsarts oordeelt de verzekeringsarts dat zij werk kan doen dat past bij haar beperkingen. De vrouw is het oneens met de wijze waarop het UWV het oordeel heeft uitgevoerd en haar klacht heeft behandeld. De ombudsman vindt dat het UWV het deskundigenoordeel op de juiste wijze heeft uitgevoerd en ook in de klachtbehandeling de nodige stappen heeft doorlopen.
    Lees meer