Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6812 resultaten gevonden

  1. Rapport 12 oktober 2017

    Rapportbrief: Toeslagen schiet meermalen te kort in het verstrekken van informatie

    Een man verzoekt de Belastingdienst/Toeslagen (hierna: Toeslagen) meermalen om duidelijkheid te verschaffen over terugvorderingen van bedragen.

    Lees meer
  2. Rapport 12 oktober 2017

    Rapportbrief: LBIO informeert niet goed over opslagkosten partneralimentatie

    Op verzoek van zijn ex-partner inde het LBIO partneralimentatie bij de heer X. Die inning werd voor een periode opgeschort, omdat de heer X aan de rechter had gevraagd om verlaging van het alimentatiebedrag.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (BGLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het BGLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het BGLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  4. Rapport 4 oktober 2017

    2017/109 Heldere spelregels voor Koopinstrument van Nationaal Coördinator Groningen?

    De familie Van Noord woont in het Groninger gaswinningsgebied en voelt zich gevangen in eigen huis, omdat hun huis onverkoopbaar blijkt. Zij wil graag gebruik maken van het zogenaamde Koopinstrument van de Nationaal Coördinator Groningen. Een manier voor Groningers met onverkoopbare woningen om deze aan de overheid kwijt te raken. Maar de familie hoort per brief dat zij niet is geselecteerd. De familie is het niet eens met de afwijzing en de wijze waarop zij hierover geïnformeerd is en dient bij de ombudsman een klacht in. De Nationale ombudsman doet onderzoek naar de uitvoering van het Koopinstrument en constateert dat de bestuurlijke spaghetti in Groningen nog steeds op het bord ligt.
    Lees meer
  5. Rapport 4 oktober 2017

    2017/106 Gemeente Aalten treedt onvoldoende de-escalerend op bij overlastkwestie café

    Begin 2012 opende café Malle Babbel in Aalten haar deuren. Het café trok veel klanten, veelal jongeren. Door het grote aantal bezoekers ontstond er (geluids)overlast. De overbuurvrouw van het café meldde dit bij het café en ook bij de gemeente. Naar aanleiding daarvan isoleerde de eigenaar het café. De overlast bleef echter, vier jaar lang werden er geluidsmetingen gedaan en overleg gevoerd tussen de partijen. Zowel de café eigenaar als de overbuurvrouw wendden zich in 2016 los van elkaar tot de Nationale ombudsman om te klagen over de wijze waarop de gemeente in deze situatie met hen omging. In een beschouwend rapport biedt de Nationale ombudsman inzicht in de tegenover elkaar staande perspectieven van beide verzoekers. Door specifieke momenten te bekijken en te beschrijven wat er is gebeurd, vormt zich een goed beeld waardoor op deze momenten de situatie kon escaleren en wat daaruit geleerd kan worden.
    Lees meer
  6. Rapport 3 oktober 2017

    2017/112 Sepotcode 01 of sepotcode 02, een wezenlijk verschil van groot belang

    Een strafzaak tegen twee politieambtenaren is geëindigd met sepotcode 02: onvoldoende bewijs. Het OM Amsterdam weigert de code aan te passen in 01: ten onrechte als verdachte aangemerkt. De ombudsman vindt dat er geen sprake is van een persoonsverwisseling waarvoor code 01 van toepassing is. Er is wel sprake van een redelijk vermoeden van schuld en daarom is de klacht niet gegrond
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Rapport 2 oktober 2017

    2017/111 UWV moet beslissing pandverbod zorgvuldiger nemen

    Man heeft een onaangenaam gesprek met een arbeidsdeskundige van het UWV. Hij wordt door een beveiliger het gebouw uit begeleid en krijgt een pandverbod van twee jaar. De Nationale ombudsman vindt dat een ingrijpende maatregel als een pandverbod zorgvuldig moet worden genomen, onder andere met hoor en wederhoor. Hij heeft er kennis van genomen dat het UWV betere informatie geeft over hoe wordt omgegaan met agressief gedrag van burgers.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 2 oktober 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst Toeslagen reageert niet tijdig op verzoek om kwijtschelding

    Een man dient bij de Belastingdienst Toeslagen een verzoek in om kwijtschelding voor zijn huurtoeslagschuld. Een jaar later ontvangt hij een aanmaning. Ondanks herhaalde verzoeken is het verzoek op dat moment nog niet behandeld. Om kosten te voorkomen betaalt zijn vader de vordering. De Nationale ombudsman oordeelt dat het verzoek om kwijtschelding eerder had moeten worden behandeld en vraagt de Belastingdienst om een gepaste oplossing.
    Lees meer
  9. Rapport 28 september 2017

    2017/107 Openbaar lichaam Saba niet verantwoordelijk voor grensbepaling eigen grond

    Twee bewoners van Saba kopen in 1962 een stuk grond aan de zuidkust van het eiland. In 2015 bepaalt de rechter dat de familie van de kopers mede-eigenaar is geworden. Dan blijkt dat de grenzen van het perceel nog niet zijn vastgelegd in het kadaster. Het openbaar lichaam Saba geeft de nieuwe eigenaren de namen van de buren, om samen de onderlinge grenzen aan te wijzen. De ombudsman vindt dat het openbaar lichaam juist heeft gehandeld en behulpzaam is geweest bij de registratie van de grond.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 27 september 2017

    2017/104 Gemeente Leidschendam-Voorburg wijst aanvraag kwijtschelding af wegens ontbrekend bankafschrift

    Een vrouw vraagt de Gemeente Leidschendam-Voorburg om kwijtschelding gemeentebelastingen. De gemeente laat weten dat er nog informatie ontbreekt. De vrouw stuurt nogmaals stukken toe. Er ontbreekt nog steeds een bankafschrift, maar de gemeente communiceert dit niet duidelijk. Het verzoek om kwijtschelding wordt vanwege onvoldoende informatie afgewezen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw alsnog de gelegenheid moet geven het ontbrekende bankafschrift op te sturen.
    Lees meer