Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6761 resultaten gevonden

  1. Rapport 30 mei 2017

    Rapportbrief: Politie handelt niet onbehoorlijk bij melding overdosis

    Als de politie naar aanleiding van een overdosismelding bij een woning komt, ontkent de bewoner de melding te hebben gedaan. De politie gaat de woning binnen en zoekt naar de melder. Uiteindelijk blijkt de melding tóch door de bewoner te zijn gedaan, maar blijkt hij geen overdosis te hebben genomen. De Nationale ombudsman acht het niet onbehoorlijk dat de politie in de woning naar de melder heeft gezocht en daar is gebleven tot nadat ambulancemedewerkers hun werkzaamheden hadden afgerond.
    Lees meer
  2. Rapport 23 mei 2017

    Rapportbrief: Politie Oost-Brabant gebruikt zonder noodzakelijke reden handboeien bij aanhouding

    Twee vrouwen worden aangehouden wegens verdenking van winkeldiefstal. Ze klagen dat de politie voor de aanhouding etnisch heeft geprofileerd en vervolgens handboeien heeft gebruikt. De Nationale ombudsman keurt het gebruik van de handboeien af als er geen omstandigheden zijn waarin boeien noodzakelijk is. Van etnisch profileren was geen sprake, de politie voldoende heeft opvallend gedrag geconstateerd. (2016.44921 en 2016.44922)
    Lees meer
  3. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  4. Rapport 12 mei 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug

    Een vrouw klaagt over de terugvordering van kinderopvangtoeslag (KOT) door de Belastingdienst/Toeslagen. Volgens de vrouw moet er sprake zijn van fraude van het betrokken gastouderbureau. De Nationale ombudsman kan niet achterhalen hoe de communicatie tussen de balie van het Belastingdienstkantoor en Toeslagen is geweest. Hij geeft hierover geen oordeel. Wel werd duidelijk dat de meldingen van verzoekster niet hadden kunnen leiden tot het voorkomen van de terugvorderingen. Ten slotte constateerde de Nationale ombudsman dat Toeslagen in een brief aan verzoekster had meegedeeld de KOT stop te zetten als zij geen Landelijk registratienummer voor de gastouder zou opgeven. Die informatie is niet op een lijn te stellen met het toch doorbetalen van de KOT nadat dit nummer door verzoekster niet werd doorgegeven. Hoewel de Belastingdienst/Toeslagen hiervoor een verklaring geeft, vindt de Nationale ombudsman dat de door Toeslagen aangeboden persoonlijke betalingsregeling daarom passend is. (2015.30864)
    Lees meer
  5. Rapport 10 mei 2017

    Rapportbrief: Defensie kent na 66 jaar alsnog dapperheidsonderscheiding toe aan nabestaanden van Korea-veteraan

    Na tussenkomst van de Veteranenombudsman heeft Defensie na 66 jaar alsnog een dapperheidsonderscheiding toegekend aan de nabestaanden van een Korea-veteraan. De korporaal is al in 1951 voorgedragen voor een onderscheiding omdat hij sneuvelde bij het redden van gewonde kameraden tijdens een vuurgevecht. De voordracht is jarenlang zoek, vervolgens weigeren achtereenvolgende ministers van Defensie de voordracht in onderzoek te nemen. Nadat een zegsman van de nabestaanden zich in 2015 tot de Veteranenombudsman wendt, wordt de onderscheiding alsnog toegekend. (2015.039V)
    Lees meer
  6. Rapport 9 mei 2017

    2017/058 AIVD zet bijzondere bevoegdheden in zonder rechterlijke toetsing vooraf

    Een man is lid van een verboden marxistich-leninistiche organisatie en wil een verenigingsgebouw openen. De man klaagt erover dat de AIVD zonder wettelijke grondslag een ambtsbericht aan de gemeente Rotterdam heeft uitgebracht om de nodige maatregelen te nemen. De Nationale ombudsman vindt dat men mag verwachten dat de AIVD een goede afweging maakt tussen het belang van het uitbrengen van het ambtsbericht en de gevolgen voor de betrokkene. Doordat deze belangen zijn afgewogen is het uitbrengen van het ambtsbericht zowel noodzakelijk als proportioneel.
    Lees meer
  7. Rapport 9 mei 2017

    2017/059 UWV verzuimt om na ontvangst aanvraag deskundigenoordeel contact op te nemen met aanvrager

    Een vrouw vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV maar klaagt over de informatieverstrekking. De uitkomst is gedeeld met haar werkgever en er is geen antwoord gegeven op haar vragen. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw via de informatie op het aanvraagformulier en de website had kunnen weten dat de uitkomst gedeeld wordt met werkgever en bedrijfsarts. De ombudsman vindt wel dat de arbeidsdeskundige contact met de vrouw had moeten opnemen om na te gaan waar het nu werkelijk om ging.
    Lees meer
  8. Rapport 25 april 2017

    2017/057 SVB en UWV laten weduwe anderhalf jaar wachten op nabestaandenuitkering

    Na het overlijden van haar man dient mevrouw Fazor (fictieve naam) op 21 november 2014 een aanvraag in voor een Anw-uitkering (Algemene nabestaandenwet) bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

    Lees meer
  9. Rapport 24 april 2017

    2017/055 Zorginstituut Nederland wacht te lang met sturen herinnering voor betalen zorgpremie

    Een werkgever heeft een achterstaand in de zorgpremie van één van zijn medewerkers. Hij klaagt erover dat hij pas een paar jaar later hieraan is herinnerd door het Zorginstituut Nederland. De verstuurde brieven waren volgens de Nationale ombudsman geen herinneringen of aanmaningen. Het Zorginstituut laat weten dat het proces van aanmaningen in die periode niet op orde was. De ombudsman vindt dat het Zorginstituut uit oogpunt van behoorlijkheid te lang heeft gewacht met het sturen van een herinnering dan wel een aanmaning. Het Zorginstituut betaalt uit coulance de deurwaarderskosten en treft een betalingsregeling.
    Lees meer
  10. Rapport 24 april 2017

    2017/056 Was het optreden van de politie proportioneel in een conflict over een hond?

    Een vrouw dient een klacht in over de politie Zeeland-West-Brabant. Zij werd in haar woning aangehouden en een nacht vastgezet in verband met een ruzie over wie de eigenaar is van een geadopteerde hond. De ombudsman neemt contact op met alle betrokkenen en concludeert dat het politieoptreden in dit geval niet in verhouding staat tot wat er is gebeurd. Daarbij vindt hij het niet professioneel van een betrokken politieman om te reageren op een melding van de aanhouding via social media. Hij heeft tenslotte een voorbeeldfunctie.
    Lees meer