Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

966 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 21 februari 2017

    Kwijtschelding waterschapsbelasting niet van de baan door teruggave zorgkosten

    Een belastingteruggave van de Rijksbelastingdienst voor gemaakte zorgkosten, mag er niet voor zorgen dat iemand niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding van waterschaps-en zuiveringsheffing. Dit stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na o…
    Lees meer
  2. Column 11 februari 2017

    Hoe zit het nu precies?

    Rekha* is ziek en heeft daarom hulp nodig bij het huishouden. Ze kreeg vier uur hulp op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiervoor betaalt ze een eigen bijdrage. Door een herindicatie en een wetswijziging komt Rekha nu op nog maar twee…
    Lees meer
  3. Column 4 februari 2017

    Maar ik wil graag werken!

    Zoals iedere morgen stapt politieagent Bas* op zijn scooter om naar zijn werk te gaan. Het loopt allemaal anders die ochtend. Bas krijgt een ongeluk en is er enorm slecht aan toe. Een lange periode van revalideren volgt. Bas traint intensief om weer fit te…
    Lees meer
  4. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  5. Rapport 30 januari 2017

    2017/012 CAK verwerkt wijzigingen in systeem niet tijdig en correct

    Een 87 jarige vrouw gaat na een verblijf in een verpleeghuis weer thuis wonen. Zij komt in aanmerking voor verlenging van de lage eigen bijdrage. Het verpleeghuis moet daarvoor een verklaring invullen, maar vult per abuis een foutieve periode in. Het CAK neemt die gegevens over in het systeem, waardoor er een hoge bijdrage wordt vastgesteld en in rekening wordt gebracht. Een nicht van de vrouw neemt direct contact op met het CAK. Het formulier zal worden aangepast, maar de automatische incasso is al onderweg. Een maand later komt er weer een factuur met de hoge bijdrage. Vervolgens maakt het CAK nog een administratieve fout, waardoor de vrouw ten onrechte een correctienota ontvangt en zij abusievelijk ruim 4600 euro krijgt teruggestort. Ook dit kon niet tijdig hersteld worden door het CAK. De nicht van de vrouw klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de onjuiste informatie eerder gecorrigeerd had moeten worden en dat het CAK direct uit zichzelf maatwerk had moeten leveren. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen door het CAK.
    Lees meer
  6. Column 28 januari 2017

    Gekmakend

    Doris* is alleenstaande moeder. Ze krijgt maandelijks kindgebonden budget van Belastingdienst Toeslagen. Dit geld gebruikt ze voor de verzorging van haar kinderen. Omdat ze alleenstaand is, krijgt Doris meer geld dan iemand met een partner. In maart krijgt…
    Lees meer
  7. Rapport 25 januari 2017

    2017/011 UWV moet beter luisteren naar de burger en de juiste informatie verstrekken

    Een politieagent wil na een scooterongeluk en lang revalideren weer aan het werk. De verzekeringsarts schrijft in het verslag dat hij nog veel beperkingen heeft en nog niet kan werken en dat dit met hem is afgesproken. De man weet van niets. Het lukt hem na vele pogingen niet om dit oordeel van tafel te krijgen. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet serieus is genomen door hem niet de kans te geven om op het oordeel te reageren. Ook is er geen informatie opgevraagd bij zijn behandelaars en is hij onvoldoende geadviseerd over het deskundigenoordeel. De ombudsman dringt er bij het UWV op aan bij twijfel of onduidelijkheid in de aanvraag van een deskundigenoordeel altijd contact op te nemen met de aanvrager.
    Lees meer
  8. Rapport 25 januari 2017

    2017/003 Gerechtsdeurwaarder houdt bij bankbeslag geen rekening met beslagvrije voet

    Een gerechtsdeurwaarder legt beslag op de bankrekening van een man. De man komt in financiële problemen omdat er geen rekening is gehouden met de beslagvrije voet. Hij vraagt om het beslag terug te draaien. De gerechtsdeurwaarder wil de beslagvrije voet niet toepassen bij bankbeslag omdat dit wettelijk niet hoeft. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. Na onderzoek blijkt dat de man niet heeft gereageerd op eerdere correspondentie. Het verzoek om het bankbeslag terug te draaien is ook niet met bewijsstukken onderbouwd. De ombudsman kan daarom niet zeggen of de deurwaarder voldoende heeft gedaan en geeft geen oordeel over deze klacht. Hij vindt het wel van belang dat een gerechtsdeurwaarder passende maatregelen treft als de schuldenaar kan aantonen dat er sprake is van een financiële noodsituatie.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 25 januari 2017

    Ombudsman: bescherm de beslagvrije voet ook bij bankbeslag

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen wil dat overheidsinstanties en gerechtsdeurwaarders ook bij bankbeslag de beslagvrije voet respecteren. Op dit moment hoeven zij dit niet, omdat het niet in de wet vastgelegd is. Hierdoor kunnen schuldenaren onder…
    Lees meer
  10. Rapport 25 januari 2017

    2017/004 Belastingdienst houdt bij bankbeslag geen rekening met loonbeslag op inkomen

    Een man heeft schulden. Een deurwaarder legt beslag op zijn loon voor diverse schuldeisers en de Belastingdienst int nog een overheidsvordering. Hierdoor komt het inkomen van de man onder de beslagvrije voet. Hij kan zijn vaste lasten niet meer betalen. De Belastingdienst stelt de beslagvrije voet vast, maar houdt geen rekening met het loonbeslag dat op zijn inkomen ligt. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De Belastingdienst laat weten ervoor te zorgen dat de beslagvrije voet alsnog zal worden gerespecteerd. Er is inmiddels contact met de man opgenomen om te bespreken wat dat in zijn situatie betekent. De klacht is gegrond, omdat er in eerste instantie geen maatwerk is geleverd.
    Lees meer