Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1084 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  2. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  3. Rapport 4 juni 2018

    2018/037 Belastingdienst/Toeslagen laat kansen liggen om probleem met uitbetaling toeslagen op te lossen

    Een vrouw dient een klacht in over de Belastingdienst/Toeslagen. Zij hebben haar fout geïnformeerd over het uitbetalen van haar zorgtoeslag en kindgebonden budget en het niet invorderen van openstaande schulden. Nu krijgt ze niets uitbetaald. Pas als de Nationale ombudsman nadere vragen stelt over deze zaak wordt een fout ontdekt en gecorrigeerd door Toeslagen. De ombudsman acht de klacht gegrond en neemt er met instemming kennis van dat de Belastingdienst/Toeslagen na zijn tussenkomst alsnog met terugwerkende kracht heeft uitbetaald.
    Lees meer
  4. Rapport 31 mei 2018

    2018/034 Belastingdienst weigert beslagvrije voet te corrigeren vanaf de eerste meldingsdatum

    Een vrouw klaagt erover dat de Belastingdienst in eerste instantie niet reageert op haar verzoek om een eerder vastgestelde beslagvrije voet te hanteren en later weigert om deze met terugwerkende kracht te corrigeren. Op aanraden van de deurwaarder stuurde ze daarover een brief naar het belastingkantoor. De vrouw heeft haar verzoek volgens de Belastingdienst onvoldoende onderbouwd. De Nationale ombudsman is het daarmee niet eens, mede omdat de Belastingdienst ook geen berekening heeft meegestuurd bij het wijzigen van de beslagvrije voet, en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 28 mei 2018

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen (update 28 mei 2018)

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit…
    Lees meer
  6. Column 26 mei 2018

    Toch nog spoed

    De moeder van Vittorio* is ernstig ziek. Samen met zijn acht broers en zussen zorgt hij voor haar. Makkelijk is dat niet. Ze is 88 en heeft veel hulp nodig. Als ze uiteindelijk overlijdt, moet er van alles worden geregeld. De eerste dagen is Vittorio samen…
    Lees meer
  7. Rapport 24 mei 2018

    2018/032 Belastingdienst schiet niet tekort in behandeling van beroep

    De Belastingdienst wijst het verzoek van een vrouw om uitstel van betaling voor de kansspelbelastingschuld van haar bedrijf af. Er is onvoldoende zekerheid dat de vrouw de schuld kan afbetalen. De vrouw gaat tegen die beslissing in beroep en klaagt er daarna over dat de Belastingdienst nieuwe argumenten heeft opgevoerd. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst terecht zekerheid verlangt en niet tekort is geschoten en acht de klacht ongegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 23 mei 2018

    2018/031 Gemeente Tilburg schiet tekort in goede informatieverstrekking tijdens traject schuldhulpverlening

    Een vrouw vraagt twee keer vlak na elkaar schuldhulpverlening aan bij de gemeente Tilburg. De gemeente beëindigt het tweede traject zonder een beëindigingsregeling te treffen. Ze klaagt erover dat de gemeente haar tijdens de klachtbehandeling onvoldoende informatie heeft verstrekt en te traag heeft gehandeld. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad tekort is geschoten in de informatieverstrekking en in het tweede traject niet voortvarend heeft gehandeld. De klacht is deels gegrond.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 15 mei 2018

    Ombudsman kijkt of Defensie aanbevelingen klachtbehandeling heeft opgevolgd

    De Veteranenombudsman onderzoekt of Defensie klachten van veteranen beter behandelt. Eind 2016 heeft de Veteranenombudsman zich in een rapport(brief) kritisch uitgelaten over de klachtbehandeling door het Ministerie van Defensie. Hij wil weten of Defensie…
    Lees meer
  10. Rapport 23 april 2018

    2018/025 UWV pleegt onvoldoende hoor en wederhoor en betrekt ten onrechte geen verzekeringsarts bij deskundigenoordeel

    Als een werkgever en zijn werknemer het niet eens worden over de taken die de werknemer tijdens zijn re-integratie moet uitvoeren, schakelt de werknemer het UWV in voor een deskundigenoordeel. Het UWV concludeert dat de werkgever zijn re-integratieverplichting onvoldoende is nagekomen. De gemachtigde van de werkgever dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman: er zou onvoldoende hoor en wederhoor hebben plaatsgevonden en het UWV zou ten onrechte geen verzekeringsarts bij de oordelen hebben betrokken. De Nationale ombudsman is het daarmee eens en acht de klacht gegrond.
    Lees meer