Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

973 resultaten gevonden

  1. Column 18 maart 2017

    Alles loopt in het honderd

    Judith* heeft grote financiële problemen. Hele grote, serieuze problemen. Ze heeft immense schulden. Ze heeft een nul-urencontract en verdient dus onregelmatig wat geld. Maar dit is niet genoeg om de schulden van af te lossen. Ze woont samen met haar vrien…
    Lees meer
  2. Column 4 maart 2017

    Geen zorg, maar kopzorg

    De 53-jarige Frenk* heeft een chronische ziekte. Hij zit in een rolstoel. Van zijn gemeente krijgt hij zes uur per week hulp bij zijn huishouden. Vanaf januari 2015 bekijkt de gemeente dit aantal uur opnieuw. En dat is het moment dat Frenk tegen problemen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  5. Rapport 28 februari 2017

    2017/028 Werk-Leerbedrijf NEF verwijst naar onjuiste tweedelijns klachteninstantie

    Een man heeft een IOAW-uitkering (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers) en een werkcoach bij het Werk-Leerbedrijf NoardEast Fryslân (NEF) voor zijn re-integratie. Hij klaagt erover dat de werkcoach geen hoor en wederhoor heeft toegepast over zijn functioneren en dat zijn privacy is geschonden. De Nationale ombudsman vindt deze klachten gegrond. Zijn gedrag is nauwelijks vastgelegd en ook niet met hem besproken. Ook klaagt hij over de onjuiste doorverwijzing naar de gemeente in de klachtenprocedure. De ombudsman vraagt NEF om de bevoegdheid van de Nationale ombudsman in het klachtenreglement op te nemen en in de klachtafhandelingsbrieven een juiste verwijzing op te nemen.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 21 februari 2017

    Kwijtschelding waterschapsbelasting niet van de baan door teruggave zorgkosten

    Een belastingteruggave van de Rijksbelastingdienst voor gemaakte zorgkosten, mag er niet voor zorgen dat iemand niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding van waterschaps-en zuiveringsheffing. Dit stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na o…
    Lees meer
  7. Rapport 20 februari 2017

    2017/024 Belastingdienst neemt beslissing volgens geldend invorderingsbeleid

    Een man is het niet eens met de behandeling door de Belastingdienst van zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Het gaat hem zowel om de wijze van behandeling als de genomen beslissing. De Nationale ombudsman ziet geen procedurele tekortkomingen in de behandeling van het beroepschrift. Ook vindt de Nationale ombudsman dat de beslissing in overeenstemming is met het geldende invorderingsbeleid en dat geen sprake is van zodanig bijzondere omstandigheden dat de Belastingdienst daarvan had moeten afwijken.
    Lees meer
  8. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  9. Column 11 februari 2017

    Hoe zit het nu precies?

    Rekha* is ziek en heeft daarom hulp nodig bij het huishouden. Ze kreeg vier uur hulp op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiervoor betaalt ze een eigen bijdrage. Door een herindicatie en een wetswijziging komt Rekha nu op nog maar twee…
    Lees meer
  10. Column 4 februari 2017

    Maar ik wil graag werken!

    Zoals iedere morgen stapt politieagent Bas* op zijn scooter om naar zijn werk te gaan. Het loopt allemaal anders die ochtend. Bas krijgt een ongeluk en is er enorm slecht aan toe. Een lange periode van revalideren volgt. Bas traint intensief om weer fit te…
    Lees meer