Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

955 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven z…
    Lees meer
  2. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/002 Onderzoek naar de communicatie van het UWV over digitalisering

    Het UWV heeft burgers onjuist en onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over de SVB gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  3. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/001 Onderzoek naar de communicatie van de SVB over digitalisering

    Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 10 januari 2017

    Financieel kwetsbaren dupe van ongewenste effecten regels

    Wet- en regelgeving heeft in bepaalde situaties ongewenste gevolgen voor financieel kwetsbare gezinnen. Hierdoor neemt het risico op armoede en schulden voor hen verder toe. De Nationale ombudsman -Reinier van Zutphen- krijgt hierover met enige regelmaat k…
    Lees meer
  5. Column 7 januari 2017

    Grenzeloos genieten van je AOW

    Johan Duisenberg* is een geboren en getogen Nederlander. Voor de liefde verhuisde hij jaren geleden naar het prachtige Denemarken. Over een paar maanden bereikt hij de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. Daar kijkt hij al naar uit. Johan vindt het ra…
    Lees meer
  6. Rapport 21 december 2016

    2016/122 UWV moet in ontslagprocedure contact opnemen met gemachtigde en niet rechtstreeks met werkgever

    Een vrouw, werkgeefster, laat haar gemachtigde een ontslagaanvraag bij het UWV indienen voor een langdurig zieke werknemer. Het UWV vindt tijdens de ontslagprocedure dat er een deskundigenadvies nodig is en belt met de werkgeefster en niet met de gemachtigde. De vrouw wist niet dat zij gebeld zou worden en voelt zich overvallen door de vragen van de arbeidsdeskundige. Het UWV vindt dat er in deze situatie correct is gehandeld door rechtstreeks met de werkgeefster te bellen, Wel had het UWV partijen tijdig moeten informeren dat er een dergelijk onderzoek zou gaan plaatsvinden. De Nationale ombudsman vindt dat als een werkgever zich laat vertegenwoordigen door een gemachtigde, er in eerste instantie dan ook contact moet worden opgenomen met die gemachtigde en niet met de werkgever. De ombudsman vraagt het UWV dan ook om in de toekomst hiervoor zorg te dragen.
    Lees meer
  7. Rapport 21 december 2016

    2016/119 Plots kindgebonden budget 3.745 alleenstaande ouders stopgezet

    Alleenstaande moeder krijgt bericht van de Belastingdienst dat de uitbetaling van het kindgebonden budget is stopgezet omdat de SVB foutief heeft geregistreerd dat zij een partner heeft. Zij komt in de financiële problemen. De ombudsman vindt dat de SVB juist heeft gehandeld door een risico-signaal naar de Belastingdienst te sturen over 7.765 alleenstaande ouders die mogelijk een partner in het buitenland hebben. De ombudsman heeft er kennis van genomen dat de Belastingdienst de werkwijze heeft aangepast en de beslissing tot stopzetting zorgvuldig overweegt.
    Lees meer
  8. Rapport 20 december 2016

    2016/117 UWV moet alert zijn op verkeerde toepassing loonheffingskorting

    Mensen met meerdere uitkeringen kunnen onverwachts verrast worden door een belastingaanslag van €1.000 tot €2.000, als het UWV de loonheffingskorting verkeerd toepast. De ombudsman onderzocht na meerdere klachten hoe het UWV in die gevallen de loonheffingskorting toepast. De ombudsman concludeert dat het UWV de organisatie en werkprocessen moet aanpassen naar één betaalsysteem. Dat is pas in 2020 het geval, tot die tijd moet het UWV extra alert blijven.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 20 december 2016

    Wet verhindert maatwerk

    Betrokken instanties zien geen maatwerkoplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. De nu geldende regels staan hierbij in de weg. Dit concluderen de insta…
    Lees meer
  10. Rapport 19 december 2016

    2016/115 Vrouw loopt tegen drempels op bij schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland

    Een vrouw vraagt schuldhulpverlening aan bij Stadsbank Oost Nederland. Het opstarten van een eerste traject duurt veel te lang. Tijdens het tweede traject loopt zij tegen drempels op: het duurt onder meer lang voordat haar schuldregeling tot stand komt, het verloop van het traject is haar onduidelijk en zij wordt onvoldoende geïnformeerd over de voortgang. De Nationale ombudsman vindt de klacht van de vrouw dat de schuldhulpverlening niet zorgvuldig is geweest, gegrond. Hij merkt op dat haar situatie een typisch voorbeeld is van de knelpunten en drempels die mensen ervaren in de schuldhulpverlening. De ombudsman schetste die eerder in zijn rapport 'Burgerperspectief op schuldhulpverlening'. De ombudsman verwacht daarom dat ook andere schuldhulpverleners hun voordeel kunnen doen met de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport over Stadsbank en de 8 tips.
    Lees meer