Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1029 resultaten gevonden

  1. Rapport 12 oktober 2017

    Rapportbrief: Toeslagen schiet meermalen te kort in het verstrekken van informatie

    Een man verzoekt de Belastingdienst/Toeslagen (hierna: Toeslagen) meermalen om duidelijkheid te verschaffen over terugvorderingen van bedragen.

    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 oktober 2017

    Scholingsvoucher kansrijke beroepen

    De Nationale ombudsman heeft klachten ontvangen van mensen die een aanvraag bij het UWV hebben ingediend (of dit van plan waren) voor een scholingsvoucher kansberoepen. De aanvragen om gebruik te mogen maken van deze tijdelijke regeling werden afgewezen, o…
    Lees meer
  3. Rapport 12 oktober 2017

    Rapportbrief: LBIO informeert niet goed over opslagkosten partneralimentatie

    Op verzoek van zijn ex-partner inde het LBIO partneralimentatie bij de heer X. Die inning werd voor een periode opgeschort, omdat de heer X aan de rechter had gevraagd om verlaging van het alimentatiebedrag.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Nieuwsbericht 11 oktober 2017

    In 12 gemeenten te hoge drempels voor bijstandsaanvrager

    Mensen die 27 jaar of ouder zijn en bijstand willen aanvragen bij hun gemeente, kunnen in twaalf gemeenten onvoldoende snel een aanvraag doen. Deze gemeenten hanteren een zogenoemde zoektermijn van twee tot vier weken. Dit blijkt uit onderzoek van de Natio…
    Lees meer
  5. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (BGLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het BGLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het BGLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  6. Column 7 oktober 2017

    Luisteren

    Hein* en José* scheiden na een huwelijk van bijna vijfendertig jaar in 2012. Na jaren waarin ze niets meer met elkaar delen behalve verwijten over en weer, kunnen ze nu allebei aan een nieuw leven beginnen. Ze spreken af dat Hein elke maand een forse partn…
    Lees meer
  7. Rapport 2 oktober 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst Toeslagen reageert niet tijdig op verzoek om kwijtschelding

    Een man dient bij de Belastingdienst Toeslagen een verzoek in om kwijtschelding voor zijn huurtoeslagschuld. Een jaar later ontvangt hij een aanmaning. Ondanks herhaalde verzoeken is het verzoek op dat moment nog niet behandeld. Om kosten te voorkomen betaalt zijn vader de vordering. De Nationale ombudsman oordeelt dat het verzoek om kwijtschelding eerder had moeten worden behandeld en vraagt de Belastingdienst om een gepaste oplossing.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 29 september 2017

    Belgische en Nederlandse ombudsmannen vragen samen snelle oplossing voor pensioen van grensarbeiders

    Heel wat grensarbeiders riskeren een aantal jaren zonder pensioen of uitkering omdat de Belgische en Nederlandse regering niet voldoende voorzienig waren. Daarop wezen de Belgische federale Ombudsman, zijn collega van Pensioenen en de Nationale ombudsman u…
    Lees meer
  9. Rapport 27 september 2017

    2017/104 Gemeente Leidschendam-Voorburg wijst aanvraag kwijtschelding af wegens ontbrekend bankafschrift

    Een vrouw vraagt de Gemeente Leidschendam-Voorburg om kwijtschelding gemeentebelastingen. De gemeente laat weten dat er nog informatie ontbreekt. De vrouw stuurt nogmaals stukken toe. Er ontbreekt nog steeds een bankafschrift, maar de gemeente communiceert dit niet duidelijk. Het verzoek om kwijtschelding wordt vanwege onvoldoende informatie afgewezen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw alsnog de gelegenheid moet geven het ontbrekende bankafschrift op te sturen.
    Lees meer