Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1012 resultaten gevonden

  1. Column 12 augustus 2017

    Te harde actie

    Cari* heeft een dochtertje dat naar de kinderopvang gaat. In 2014 hoort ze van de Belastingdienst dat haar kinderopvangtoeslag stopgezet wordt. Haar dochtertje is dan 1 jaar oud. Ze vertelt ons haar verhaal: "Toen ik al een tijdje kinderopvangtoeslag kreeg…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Belastingdienst treft 232 gezinnen met onevenredig harde actie

    Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombu…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Stopt de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag tijdens een controle? Dit kunt u doen:

    De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat burgers bij een controle door de Belastingdienst/Toeslagen hun rechten en plichten goed kennen. Daarom hier op een rij wat u kunt doen en moet weten als de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag stopt tijdens…
    Lees meer
  4. Onderzoek 2 augustus 2017

    2017/095 Belastingdienst treft 232 gezinnen met onevenredig harde actie

    Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. De Belastingdienst heeft de ouders door deze ongenuanceerde aanpak in een onmogelijke positie, grote financiële problemen en langdurige onzekerheid gebracht. De Belastingdienst heeft beloofd zijn werkwijze aan te passen en de ombudsman hierover te informeren. De ombudsman beveelt de Belastingdienst aan de getroffen ouders excuses te maken en hen tegemoet te komen in het ondervonden leed.
    Lees meer
  5. Rapport 24 juli 2017

    2017/089 LBIO moet meer aandacht hebben voor zorgvuldige formulering van betalingsverzoeken alimentatie

    Een gescheiden man heeft een achterstand in de betaling van partneralimentatie. Hij klaagt erover dat het LBIO de maand oktober 2016 in een brief van 26 september 2016 al als achterstand heeft aangemerkt. Ook klaagt hij erover dat het LBIO zich niet heeft gehouden aan de toezegging om het dossier aan te houden tot na de uitspraak van de rechter. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO de nog te betalen alimentatie in oktober 2016 niet over een kam moeten scheren met de achterstallige alimentatie. De klacht over de gedane toezegging is ook gegrond.
    Lees meer
  6. Rapport 24 juli 2017

    2017/088 LBIO heeft onvoldoende oog voor positie van man bij overnemen alimentatie-inning

    Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) laat een man weten de alimentatie-inning over te nemen, omdat er volgens zijn ex-partner en meerderjarige dochter een achterstand zou zijn. De man klaagt over de manier waarop het LBIO heeft gereageerd op zijn tegenargumenten. Ook klaagt hij erover dat hij zelf met ex-partner en dochter moet verrekenen wat het LBIO te veel heeft betaald. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO bij het zoeken naar een oplossing onvoldoende oog heeft gehad voor de positie van de man.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 20 juli 2017

    Vrouw blijft dupe van complexe regeling

    Staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden geen oplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. Nationale ombud…
    Lees meer
  8. Rapport 19 juli 2017

    2017/087 LBIO mag geen opslagkosten innen en loonbeslag opleggen aan man in schuldsanering

    Een man betaalt kinderalimentie via het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO). Als hij in de schuldsanering terecht komt betaalt hij de alimentatie direct aan zijn ex-partner, dit is niet bekend bij het LBIO. Drie jaar later stuurt het LBIO een hoge, ongespecificeerde rekening. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het LBIO opslagkosten heeft geïnd en loonbeslag heeft gelegd terwijl hij in de schuldsanering zat. De ombudsman geeft de man gelijk en het LBIO biedt hem aan de betaalde opslagkosten terug te storten.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: