Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

981 resultaten gevonden

  1. Column 22 april 2017

    Wat zijn nu de regels?

    Mevrouw Demir* krijgt een uitkering om in haar levensonderhoud te voorzien. Hier komt wel wat administratie bij kijken. Ze is blij dat haar zoon Hakan* hiermee helpt. Zelf kan ze het niet goed. Als er iets wijzigt in haar situatie helpt Hakan met het invul…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 21 april 2017

    Leeuwarden laat wsw-er al 2 jaar wachten op passend werk

    De gemeente Leeuwarden heeft te weinig gedaan om een verstandelijk beperkte vrouw te begeleiden naar passend werk. De vrouw kwam twee jaar geleden thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. Leeuwarden is vervolgens in wo…
    Lees meer
  3. Column 8 april 2017

    Kwijtschelding: hoe pak je het aan?

    Sientje* krijgt bericht van haar waterschap. Het is weer tijd om waterschapsbelasting te betalen. Sientje verdient niet veel. Daarom vraagt ze haar waterschap of ze niet hoeft te betalen. Ze vraagt dus om ‘kwijtschelding’ van haar waterschapsbelasting. Dat…
    Lees meer
  4. Rapport 6 april 2017

    2017/048 UWV vraagt bij deskundigenoordeel ondanks uitdrukkelijk verzoek geen informatie op bij behandelaar

    Een vrouw vraagt bij het UWV een onafhankelijk deskundigenoordeel aan over haar re-integratie. Ze klaagt erover dat de verzekeringsarts, ondanks haar verzoek, geen informatie bij haar behandelaar heeft opgevraagd. Ook klaagt ze erover dat de arbeidsdeskundige vindt dat de re-integratie inspanningen van haar werkgever voldoende zijn. De ombudsman vindt dat de verzekeringsarts had moet melden dat er contact met de bedrijfsarts is geweest en welke informatie hij bij zijn beoordeling heeft gebruikt.
    Lees meer
  5. Rapport 27 maart 2017

    2017/043 Belastingdienst verleent terecht geen uitstel van betaling en gebruikt juist toetsingskader

    Een man klaagt over de afwijzende beslissing van de belastingdienst op zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Voorwaarde voor uitstel is een zekerheid stellen en dat wil de man niet. De Nationale ombudsman acht zijn klacht niet gegrond. Door gebruik van het toetsingskader kon de belastingdienst komen tot het standpunt dat de verhaalbaarheid van de belastingschuld in het geding komt.
    Lees meer
  6. Rapport 20 maart 2017

    2017/039 SVB wijzigt pensioenoverzicht zonder ontvanger te attenderen op verschil met eerder overzicht

    Een vrouw klaagt over de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Medewerkers van de SVB hebben de mogelijkheid om reeds vastgestelde verzekeringstijdsvakken voor de opbouw van de AOW te wijzigen zonder de betrokkene daarover duidelijk te informeren. Dit is in haar geval ook gebeurd. De Nationale ombudsman acht deze klacht gegrond. De SVB laat weten de werkinstructie aan te passen voor medewerkers. Bij een nieuw pensioenoverzicht zal de ontvanger expliciet worden geattendeerd op eventuele wijzingen ten opzichte van het vorige overzicht. De ombudsman neemt met instemming kennis van deze wijziging.
    Lees meer
  7. Column 18 maart 2017

    Alles loopt in het honderd

    Judith* heeft grote financiële problemen. Hele grote, serieuze problemen. Ze heeft immense schulden. Ze heeft een nul-urencontract en verdient dus onregelmatig wat geld. Maar dit is niet genoeg om de schulden van af te lossen. Ze woont samen met haar vrien…
    Lees meer
  8. Rapport 14 maart 2017

    2017/034 Belastingdienst gaat in beslissing niet in op een uitspraak genoemd in het beroepschrift

    Een vrouw, ondernemer in sector onderwijs, is niet meer in staat om de loonbelasting te voldoen. Ze is het niet eens dat de Belastingdienst haar verzoek voor schuldsanering afwijst. Volgens de vrouw heeft de Belastingdienst een onjuiste uitleg gegeven aan de toepasselijke wettelijke bepaling. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst in de beslissing duidelijk de voorwaarden heeft aangegeven om akkoord te gaan met de gevraagde schuldsanering. Hoewel de motivering de beslissing kan dragen, vindt de Nationale ombudsman dat deze op twee punten tekort schiet.
    Lees meer
  9. Column 4 maart 2017

    Geen zorg, maar kopzorg

    De 53-jarige Frenk* heeft een chronische ziekte. Hij zit in een rolstoel. Van zijn gemeente krijgt hij zes uur per week hulp bij zijn huishouden. Vanaf januari 2015 bekijkt de gemeente dit aantal uur opnieuw. En dat is het moment dat Frenk tegen problemen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer