Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1046 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 11 december 2017

    Belastingdienst/Toeslagen komt toeslagontvangers die van digitale correspondentie zijn uitgezonderd tegemoet

    De Belastingdienst/Toeslagen heeft maatregelen genomen om toeslaggerechtigden die uitgezonderd zijn van digitale correspondentie voldoende te informeren over hun toeslagen. Dat heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen laten weten in een brief aan d…
    Lees meer
  2. Rapport 5 december 2017

    2017/136 Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn moet maatwerk leveren bij kwijtscheldingsverzoeken

    Een vrouw klaagt over de handelswijze van het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT). Zij gaan uit van haar financiële situatie in 2016 om de kwijtscheldingsaanvraag van 2014 en 2015 te beoordelen maar toen zat ze nog in de schuldsanering. De ombudsman vindt dat GBLT maatwerk moet leveren door te kijken of er bijzondere omstandigheden zijn om af te wijken van de regels zodat mensen niet weer of verder in de problemen komen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 4 december 2017

    2017/134 Belastingdienst beoordeelt verzoeken om uitstel van betaling van twee belastingschuldigen onterecht in één brief

    Vrouw met een eigen onderneming krijgt naheffingsaanslagen omzetbelasting met boetes opgelegd. Ze vraagt om uitstel van betaling. Ze klaagt erover dat de Belastingdienst in zijn beslissing deze zaak ten onrechte met die van een andere belastingschuldige heeft samengevoegd waardoor een vertekend beeld ontstaat. De Nationale ombudsman vraagt de Belastingdienst om de beslissing te heroverwegen zodat voor beiden een afzonderlijke beoordeling en beslissing wordt genomen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 4 december 2017

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit onderwer…
    Lees meer
  5. Column 2 december 2017

    Goochelen met rekeningen

    De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer. Toc…
    Lees meer
  6. Rapport 1 december 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst wijst uitstel van betaling belastingaanslag terecht af

    Een bedrijf maakt bezwaar tegen een aanslag vennootschapsbelasting. Tijdens de behandeling van het bezwaar wordt uitstel van betaling verleend. Maar tijdens de beroepsprocedure wordt het verzoek om uitstel van betaling afgewezen. De Nationale ombudsman vindt dat bij ieder nieuw verzoek opnieuw getoetst mag worden of de belastingschuldige in staat is om zekerheid te stellen voor uitstel van betaling. Hij oordeelt dat uitstel tijdens de bezwaarprocedure niet maakt dat dit ook in de vervolgprocedure het geval is. (2017.29946)
    Lees meer
  7. Rapport 27 november 2017

    2017/130 UWV Breda weigert post door te sturen naar andere UWV-kantoren

    Man verleent professionele bijstand aan UWV-klanten in juridische procedures. Hij geeft geregeld stukken af bij het UWV Breda, ook brieven bestemd voor andere UWV-kantoren. Hij verwacht dat deze worden doorgestuurd. Het UWV Breda weigert dit. De ombudsman vindt dat het UWV hier een zorgvuldige afweging heeft gemaakt: het UWV hoeft post van deze professional niet door te sturen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 17 november 2017

    Respecteer beslagvrije voet in wetsontwerp voor vereenvoudigd derdenbeslag

    De bescherming van de beslagvrije voet is onvoldoende gewaarborgd in het wetsontwerp voor de vereenvoudiging van het derdenbeslag. Dat schrijft de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, in een brief aan de staatssecretaris van Financiën. Op verzoek van…
    Lees meer
  9. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 16 november 2017

    2017/129 Onvoldoende uitleg over weigeren (automatische) kwijtscheldingen door gemeenschappelijke regelingen

    Dit rapport behandelt twee cases over twee verschillende gemeenschappelijke regelingen. Casus 1: Een man vraagt om kwijtschelding van lokale belastingen bij Cocensus te Alkmaar. Zijn verzoek wordt afgewezen omdat hij over voldoende inkomsten zou beschikken. Hij klaagt erover dat de afwijzing onvoldoende is gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid haar handelen en besluiten duidelijk en begrijpelijk moet uitleggen. Casus 2: Een man krijgt bericht van het GBLT te Zwolle dat hij niet in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding lokale belastingen omdat hij te veel vermogen heeft. Er wordt niet aangegeven op basis van welke gegevens dat is besloten. De ombudsman vindt dat de burger geen recht heeft op automatische kwijtschelding, maar wel mag verwachten dat het GBLT op zijn minst de informatie deelt waarover het beschikt.
    Lees meer