Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

660 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 8 december 2017

    Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Caribisch NL zorgvuldiger

    Het Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba moet klachten zorgvuldiger behandelen. Dit concludeert de Nationale ombudsman na onderzoek uit eigen beweging naar het ZVK. Hij heeft gekeken of de klachtenbehandeling voldoet aan de vereisten van…
    Lees meer
  2. Onderzoek 8 december 2017

    2017/135 Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba

    Onderzoek uit eigen beweging naar de klachtbehandeling binnen het Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba (ZVK). De Nationale ombudsman doet het ZVK een aantal aanbevelingen om de klachtbehandeling te verbeteren. Wel concludeert hij na onderzoek dat het ZVK burgers actief informeert over de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.
    Lees meer
  3. Column 2 december 2017

    Goochelen met rekeningen

    De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer. Toc…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 17 november 2017

    Zorg voor ex-partners veteranen

    Ex-partners van veteranen kunnen zich in de steek gelaten voelen door Defensie. De Veteranenombudsman ontving klachten van ex-partners die stellen dat Defensie onvoldoende oog en waardering heeft voor de rol die zij hebben gespeeld. Ex-partners kunnen geen…
    Lees meer
  5. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Column 21 oktober 2017

    Dat verdient geen compliment

    De gepensioneerde Harry* is al jaren mantelzorger voor zijn zieke vrouw Ria*. Als mantelzorger kreeg je tot 1 januari 2015 jaarlijks een geldbedrag van de Rijksoverheid als blijk van waardering voor deze zorg. Dat noemen we een mantelzorgcompliment. Ook Ha…
    Lees meer
  7. Column 23 september 2017

    Veteranen met veerkracht

    Wouter* is als jonge Afghanistan veteraan zwaar gewond geraakt door een bermbom tijdens een patrouille in Uruzgan. Als veteranenombudsman hebben we hem geholpen omdat hij niet de passende zorg en aandacht kreeg van Defensie die hij juist zo nodig had. Daar…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Column 16 september 2017

    Zorgen van het kastje naar de muur

    Allard* is hulpverlener en leidt het kleinschalige tehuis Agatha Amare* voor woon en dagbesteding. Hij zit in de knoei omdat twee gemeenten en het CIZ het niet eens worden wie de dure zorg voor Harry* moet betalen. Harry heeft zorg voor lange duur nodig, h…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 12 september 2017

    Ombudsman start onderzoek naar toegang tot zorg in sociaal domein

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de toegang tot zorg binnen het sociaal domein. Nog steeds ontvangt de ombudsman klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd door instanties. Al tijdens eerder onderzoek naar klachtbeha…
    Lees meer
  10. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer