Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

651 resultaten gevonden

  1. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 20 juli 2017

    Vrouw blijft dupe van complexe regeling

    Staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden geen oplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. Nationale ombud…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Rapport 17 juli 2017

    2017/082 Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geeft geen juiste terugkoppeling over wijze van uitvoering toezicht

    Een man overlijdt onverwachts na een spoedopname in het ziekenhuis. Zijn dochter en familie melden deze calamiteit bij de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ). De dochter klaagt over de manier waarop de melding is afgehandeld en over hoe ze is geïnformeerd over de gemaakte keuzes. De Nationale ombudsman vindt dat het in het algemeen ontbrak aan een adequate terugkoppeling over de wijze waarop het toezicht is uitgevoerd en over hoe de kwaliteit van het ziekenhuis is verbeterd. Ook vindt de ombudsman het de taak van de IGZ om een terugkoppeling te geven op specifieke aspecten uit haar melding.
    Lees meer
  6. Column 1 juli 2017

    Mooi meegedacht!

    Suzan* zorgt voor haar tachtigjarige vader. Ze gaat met hem mee naar ziekenhuisbezoek en verzorgt hem ook in zijn eigen huis. Omdat haar vader niet op loopafstand woont, reist Suzan daarom vaak met het openbaar vervoer. Ze is dan lang onderweg en moet veel…
    Lees meer
  7. Column 10 juni 2017

    18 maanden in onzekerheid over huishoudelijke hulp

    Eva* belt ons over haar vader Klaas*. Hij ziet erg slecht en krijgt daarom hulp in de huishouding via de gemeente. Dat gaat al jaren prima. Totdat er een nieuwe wet komt, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het gevolg: de vader van Eva krijgt minder ure…
    Lees meer
  8. Column 6 mei 2017

    We spreken een andere taal

    Baukje* krijgt hulp bij haar huishouden. Ook helpt iemand haar bij haar dagindeling. Baukje kan dit niet alleen. Ze is erg blij met deze zorg die ze krijgt vanuit haar gemeente. In januari 2015 bekijkt de gemeente het aantal uur hulp aan haar opnieuw. Het…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 24 april 2017

    2017/055 Zorginstituut Nederland wacht te lang met sturen herinnering voor betalen zorgpremie

    Een werkgever heeft een achterstaand in de zorgpremie van één van zijn medewerkers. Hij klaagt erover dat hij pas een paar jaar later hieraan is herinnerd door het Zorginstituut Nederland. De verstuurde brieven waren volgens de Nationale ombudsman geen herinneringen of aanmaningen. Het Zorginstituut laat weten dat het proces van aanmaningen in die periode niet op orde was. De ombudsman vindt dat het Zorginstituut uit oogpunt van behoorlijkheid te lang heeft gewacht met het sturen van een herinnering dan wel een aanmaning. Het Zorginstituut betaalt uit coulance de deurwaarderskosten en treft een betalingsregeling.
    Lees meer
  10. Rapport 19 april 2017

    2017/054 Onderzoek naar overlijden in detentie volledig en onafhankelijk maar informatieverstrekking door betrokken instanties onvoldoende

    Ouders dienen een klacht in over het onderzoek naar het overlijden van hun zoon in detentie en de manier waarop zij hierover geïnformeerd zijn door de betrokken instanties. De ombudsman concludeert dat het onderzoek naar het overlijden en het mogelijk voorkomen van het overlijden volledig en onafhankelijk is gebeurd. Wel doet hij een aanbeveling aan de minister van Veiligheid & Justitie over de verbetering van de informatieverstrekking aan de nabestaanden van een persoon die in detentie overleden is. Dit kan beter.
    Lees meer