Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

629 resultaten gevonden

  1. Rapport 22 december 2016

    2016/124 Gemeente Amersfoort informeert echtpaar niet voldoende over hoogte eigen bijdrage

    Een chronisch zieke vrouw ontvangt begeleiding uit een persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de AWBZ. Na afloop van haar indicatie valt haar zorg vanaf 1 januari 2015 onder de Wmo. Haar eigen bijdrage wordt 4 a 5 keer zo hoog en meerdere keren herberekend door het CAK. De gemeente verwijst haar door naar het CAK voor meer informatie. Haar man klaagt er over dat ze niet vooraf zijn geïnformeerd over de wijze waarop de eigen bijdrage werd vastgesteld en de hieruit voortvloeiende financiële gevolgen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente hun wel had moeten informeren dat de eigen bijdrage hoger zou kunnen uitvallen. Ook had de gemeente mevrouw zelf een uitleg dienen te geven over de veranderingen op dit punt. De gemeente laat weten wel lering te hebben getrokken uit de klacht en van de toezegging om de procedures te verbeteren.
    Lees meer
  2. Column 10 december 2016

    Laat het er niet bij zitten

    Isaac* is een man op leeftijd. Hij is bijna blind. Hij krijgt zorg en betaalt hiervoor een eigen bijdrage aan het CAK. Het CAK int dit soort bijdragen. Zij sturen Isaac de rekeningen voor zijn eigen bijdrage per post. Isaac betaalt vervolgens via de accept…
    Lees meer
  3. Column 1 oktober 2016

    Problemen met regeling voor wanbetalers zorgverzekering

    Anne* zit krap bij kas. Hierdoor heeft zij een achterstand opgelopen bij het betalen van haar zorgverzekeringspremie. Haar zorgverzekeraar heeft haar aangemeld bij Zorginstituut Nederland als wanbetaler. Dat betekent dat zij maandelijks een verhoogde premi…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 27 september 2016

    Wanbetalersregeling zorgverzekering slecht uitgevoerd

    De Nationale ombudsman vindt dat de wanbetalersregeling voor zorgverzekeringen slecht wordt uitgevoerd. Burgers krijgen onvoldoende en onjuiste informatie, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd, er wordt na jaren plotseling geïnd en ze worden op e…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Onderzoek 26 september 2016

    Zorgen voor de toekomst

    Een analyse van ervaringen van burgers met de uitvoering van de wanbetalersregeling om van te leren bij de overdracht van het Zorginstituut aan het CAK.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  7. Doelgroep 14 september 2016

    Veteranen

    Sinds 2014 is de Nationale ombudsman ook Veteranenombudsman. Dat is geregeld in de Veteranenwet. Veteranen hebben met gevaar voor eigen leven een belangrijke taak vervuld voor Nederland. Voor een deel van hen is dat niet zonder consequenties gebleven. De V…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 1 september 2016

    2016/081 CJIB geeft niet tijdig de juiste informatie bij betaling achterstallige zorgpremie

    Een werkloze man heeft schulden bij CJIB, DUO en het Zorginstituut. Het openstaande bedrag van de zorgpremie wordt door zijn familie overgemaakt maar vanwege een onvolledig betalingskenmerk wordt het bedrag door CJIB teruggestort. Later blijkt dat de achterstallige premie aan de zorgverzekeraar betaald moet worden. Het hele proces verloopt stroef omdat de informatie in strijd is met de eerder ontvangen informatie. De man en zijn familie klagen erover dat het CJIB hen onvoldoende op weg heeft geholpen om de achterstallige zorgpremie te betalen. De Nationale ombudsman vindt dat het CJIB heeft nagelaten om tijdig de juiste informatie te geven. Het CJIB laat weten dat het nu een persoonsgerichte aanpak hanteert met een vast aanspreekpunt.
    Lees meer
  9. Column 13 augustus 2016

    Modder op de weg

    Arent* toert op zijn motor door het Drentse landschap. Dit doet hij al 22 jaar. Een heerlijke manier om zijn hoofd leeg te maken. Arent rijdt langs een stel akkers als het helemaal mis gaat. Door een lang spoor van natte modder midden op het asfalt raakt h…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Column 30 juli 2016

    Eindeloos wachten

    Rosanna* kan niet werken door een lichamelijke beperking. Ze krijgt een uitkering van het UWV. Na een operatie aan haar schouder, bezoekt ze een verzekeringsarts van het UWV. Dit in verband met haar uitkering. De arts onderzoekt haar schouder. Maar volgens…
    Lees meer
    Onderwerpen: