Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

654 resultaten gevonden

  1. Column 23 september 2017

    Veteranen met veerkracht

    Wouter* is als jonge Afghanistan veteraan zwaar gewond geraakt door een bermbom tijdens een patrouille in Uruzgan. Als veteranenombudsman hebben we hem geholpen omdat hij niet de passende zorg en aandacht kreeg van Defensie die hij juist zo nodig had. Daar…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Column 16 september 2017

    Zorgen van het kastje naar de muur

    Allard* is hulpverlener en leidt het kleinschalige tehuis Agatha Amare* voor woon en dagbesteding. Hij zit in de knoei omdat twee gemeenten en het CIZ het niet eens worden wie de dure zorg voor Harry* moet betalen. Harry heeft zorg voor lange duur nodig, h…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Nieuwsbericht 12 september 2017

    Ombudsman start onderzoek naar toegang tot zorg in sociaal domein

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de toegang tot zorg binnen het sociaal domein. Nog steeds ontvangt de ombudsman klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd door instanties. Al tijdens eerder onderzoek naar klachtbeha…
    Lees meer
  4. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 juli 2017

    Vrouw blijft dupe van complexe regeling

    Staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden geen oplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. Nationale ombud…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 17 juli 2017

    2017/082 Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geeft geen juiste terugkoppeling over wijze van uitvoering toezicht

    Een man overlijdt onverwachts na een spoedopname in het ziekenhuis. Zijn dochter en familie melden deze calamiteit bij de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ). De dochter klaagt over de manier waarop de melding is afgehandeld en over hoe ze is geïnformeerd over de gemaakte keuzes. De Nationale ombudsman vindt dat het in het algemeen ontbrak aan een adequate terugkoppeling over de wijze waarop het toezicht is uitgevoerd en over hoe de kwaliteit van het ziekenhuis is verbeterd. Ook vindt de ombudsman het de taak van de IGZ om een terugkoppeling te geven op specifieke aspecten uit haar melding.
    Lees meer
  9. Column 1 juli 2017

    Mooi meegedacht!

    Suzan* zorgt voor haar tachtigjarige vader. Ze gaat met hem mee naar ziekenhuisbezoek en verzorgt hem ook in zijn eigen huis. Omdat haar vader niet op loopafstand woont, reist Suzan daarom vaak met het openbaar vervoer. Ze is dan lang onderweg en moet veel…
    Lees meer
  10. Column 10 juni 2017

    18 maanden in onzekerheid over huishoudelijke hulp

    Eva* belt ons over haar vader Klaas*. Hij ziet erg slecht en krijgt daarom hulp in de huishouding via de gemeente. Dat gaat al jaren prima. Totdat er een nieuwe wet komt, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het gevolg: de vader van Eva krijgt minder ure…
    Lees meer