Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

640 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 maart 2017

    Onderzoek Q-koorts: nog steeds een kwestie van erkenning

    De Nationale ombudsman doet een dringend appèl op de minister van VWS en staatssecretaris van EZ om voor de Q-koortspatiënten met een concreet gebaar zichtbaar en voelbaar te maken dat zij hen erkennen. Ondanks de stappen die de overheid de afgelopen jaren…
    Lees meer
  2. Onderzoek 7 maart 2017

    2017/030 Onderzoek naar de lessen die de overheid uit de Q-koorts epidemie heeft getrokken

    Q-koorts, vijf jaar later: wat is er sinds 2012 veranderd? Welke lessen heeft de overheid geleerd? In zijn onderzoeksrapport 'Q-koorts, een kwestie van erkenning', maakt de Nationale ombudsman de balans op. De aanbevelingen uit 2012 zijn deels door de overheid opgevolgd, maar ondanks die stappen blijft er wantrouwen bestaan en is de situatie voor Q-koortspatiënten zelf sinds 2012 niet veel verbeterd.
    Lees meer
  3. Video 7 maart 2017

    Q-koorts 5 jaar later, de Nationale ombudsman maakt de balans op

    Q-koorts 5 jaar later, de Nationale ombudsman maakt de balans op en doet een dringend appèl op de minister van VWS en de staatssecretaris van EZ. Ondanks de stappen die de overheid de afgelopen jaren heeft gezet, is de situatie voor Q-koortspatiënten sinds…
    Lees meer
  4. Rapport 6 maart 2017

    2017/031 Patiëntenorganisaties voelen zich mede door het handelen van minister van VWS buitenspel gezet

    Een aantal patiënten- en gehandicaptenorganisaties dienen een klacht in over de minister van Volksgezondheid. De minister heeft hen belemmerd in de uitvoering van een project dat zij in het kader van een subsidieregeling zijn gestart. De ombudsman vindt na onderzoek dat de minister de organisaties had moeten attenderen op het verschil tussen de subsidieregeling en het goedgekeurde projectplan wat betreft de rolverdeling tussen de organisaties en de door hen aangewezen vertegenwoordiger. Dat had voor de organisaties veel problemen kunnen voorkomen.
    Lees meer
  5. Column 4 maart 2017

    Geen zorg, maar kopzorg

    De 53-jarige Frenk* heeft een chronische ziekte. Hij zit in een rolstoel. Van zijn gemeente krijgt hij zes uur per week hulp bij zijn huishouden. Vanaf januari 2015 bekijkt de gemeente dit aantal uur opnieuw. En dat is het moment dat Frenk tegen problemen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  7. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  8. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  9. Column 11 februari 2017

    Hoe zit het nu precies?

    Rekha* is ziek en heeft daarom hulp nodig bij het huishouden. Ze kreeg vier uur hulp op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiervoor betaalt ze een eigen bijdrage. Door een herindicatie en een wetswijziging komt Rekha nu op nog maar twee…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 8 februari 2017

    Veteranenombudsman vraagt aandacht voor herkennen signalen van veteranen

    Er moet meer aandacht komen voor het herkennen van signalen van veteranen door Defensie. Dat zei de Veteranenombudsman, Reinier van Zutphen, vandaag tijdens het rondetafelgesprek over de evaluatie van het veteranenbeleid in de Tweede Kamer. Signalen dat he…
    Lees meer