Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

645 resultaten gevonden

  1. Column 10 juni 2017

    18 maanden in onzekerheid over huishoudelijke hulp

    Eva* belt ons over haar vader Klaas*. Hij ziet erg slecht en krijgt daarom hulp in de huishouding via de gemeente. Dat gaat al jaren prima. Totdat er een nieuwe wet komt, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het gevolg: de vader van Eva krijgt minder ure…
    Lees meer
  2. Column 6 mei 2017

    We spreken een andere taal

    Baukje* krijgt hulp bij haar huishouden. Ook helpt iemand haar bij haar dagindeling. Baukje kan dit niet alleen. Ze is erg blij met deze zorg die ze krijgt vanuit haar gemeente. In januari 2015 bekijkt de gemeente het aantal uur hulp aan haar opnieuw. Het…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 24 april 2017

    2017/055 Zorginstituut Nederland wacht te lang met sturen herinnering voor betalen zorgpremie

    Een werkgever heeft een achterstaand in de zorgpremie van één van zijn medewerkers. Hij klaagt erover dat hij pas een paar jaar later hieraan is herinnerd door het Zorginstituut Nederland. De verstuurde brieven waren volgens de Nationale ombudsman geen herinneringen of aanmaningen. Het Zorginstituut laat weten dat het proces van aanmaningen in die periode niet op orde was. De ombudsman vindt dat het Zorginstituut uit oogpunt van behoorlijkheid te lang heeft gewacht met het sturen van een herinnering dan wel een aanmaning. Het Zorginstituut betaalt uit coulance de deurwaarderskosten en treft een betalingsregeling.
    Lees meer
  4. Rapport 19 april 2017

    2017/054 Onderzoek naar overlijden in detentie volledig en onafhankelijk maar informatieverstrekking door betrokken instanties onvoldoende

    Ouders dienen een klacht in over het onderzoek naar het overlijden van hun zoon in detentie en de manier waarop zij hierover geïnformeerd zijn door de betrokken instanties. De ombudsman concludeert dat het onderzoek naar het overlijden en het mogelijk voorkomen van het overlijden volledig en onafhankelijk is gebeurd. Wel doet hij een aanbeveling aan de minister van Veiligheid & Justitie over de verbetering van de informatieverstrekking aan de nabestaanden van een persoon die in detentie overleden is. Dit kan beter.
    Lees meer
  5. Rapport 18 april 2017

    2017/050 Gemeente Leeuwarden doet onvoldoende om verstandelijk beperkte vrouw passend werk te bieden

    Een vrouw klaagt erover dat de gemeente Leeuwarden onvoldoende heeft gedaan om haar verstandelijk beperkte dochter te begeleiden naar passend werk. Haar dochter komt in aanmerking voor een Wsw-plek, maar komt thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente in woord maar niet in daad oplossingsgericht is geweest. De gemaakte afspraken zijn niet nagekomen. De ombudsman vraagt de gemeente nu met een oplossing te komen. Daarnaast moet de gemeente het bij andere gevallen niet meer zover laten komen.
    Lees meer
  6. Rapport 20 maart 2017

    2017/038 Gemeente Voorschoten laat zieke man te lang in onzekerheid over behandeling bezwaar

    Een vrouw dient een klacht in over de gemeente Voorschoten. Haar zieke vader heeft een bezwaar ingediend tegen zijn indicatie voor huishoudelijke hulp. De gemeente laat hem te lang wachten op een besluit over dit bezwaar. Ook heeft de gemeente haar vader nooit tussentijds geïnformeerd over de behandeling van zijn bezwaarschrift. De ombudsman acht na onderzoek zijn klacht gegrond. Hij beveelt het college aan in een persoonlijk gesprek met de zieke vader excuses aan te bieden over de gang van zaken.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 7 maart 2017

    Onderzoek Q-koorts: nog steeds een kwestie van erkenning

    De Nationale ombudsman doet een dringend appèl op de minister van VWS en staatssecretaris van EZ om voor de Q-koortspatiënten met een concreet gebaar zichtbaar en voelbaar te maken dat zij hen erkennen. Ondanks de stappen die de overheid de afgelopen jaren…
    Lees meer
  8. Onderzoek 7 maart 2017

    2017/030 Onderzoek naar de lessen die de overheid uit de Q-koorts epidemie heeft getrokken

    Q-koorts, vijf jaar later: wat is er sinds 2012 veranderd? Welke lessen heeft de overheid geleerd? In zijn onderzoeksrapport 'Q-koorts, een kwestie van erkenning', maakt de Nationale ombudsman de balans op. De aanbevelingen uit 2012 zijn deels door de overheid opgevolgd, maar ondanks die stappen blijft er wantrouwen bestaan en is de situatie voor Q-koortspatiënten zelf sinds 2012 niet veel verbeterd.
    Lees meer
  9. Video 7 maart 2017

    Q-koorts 5 jaar later, de Nationale ombudsman maakt de balans op

    Q-koorts 5 jaar later, de Nationale ombudsman maakt de balans op en doet een dringend appèl op de minister van VWS en de staatssecretaris van EZ. Ondanks de stappen die de overheid de afgelopen jaren heeft gezet, is de situatie voor Q-koortspatiënten sinds…
    Lees meer
  10. Rapport 6 maart 2017

    2017/031 Patiëntenorganisaties voelen zich mede door het handelen van minister van VWS buitenspel gezet

    Een aantal patiënten- en gehandicaptenorganisaties dienen een klacht in over de minister van Volksgezondheid. De minister heeft hen belemmerd in de uitvoering van een project dat zij in het kader van een subsidieregeling zijn gestart. De ombudsman vindt na onderzoek dat de minister de organisaties had moeten attenderen op het verschil tussen de subsidieregeling en het goedgekeurde projectplan wat betreft de rolverdeling tussen de organisaties en de door hen aangewezen vertegenwoordiger. Dat had voor de organisaties veel problemen kunnen voorkomen.
    Lees meer