Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

561 resultaten gevonden

  1. Column 7 oktober 2017

    Luisteren

    Hein* en José* scheiden na een huwelijk van bijna vijfendertig jaar in 2012. Na jaren waarin ze niets meer met elkaar delen behalve verwijten over en weer, kunnen ze nu allebei aan een nieuw leven beginnen. Ze spreken af dat Hein elke maand een forse partn…
    Lees meer
  2. Column 16 september 2017

    Zorgen van het kastje naar de muur

    Allard* is hulpverlener en leidt het kleinschalige tehuis Agatha Amare* voor woon en dagbesteding. Hij zit in de knoei omdat twee gemeenten en het CIZ het niet eens worden wie de dure zorg voor Harry* moet betalen. Harry heeft zorg voor lange duur nodig, h…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 13 september 2017

    2017/101 LBIO luistert niet naar argumenten van man over betaling partneralimentatie

    De ex-partner van een man schakelt het LBIO in wegens niet betaalde partneralimentatie. Het LBIO vraagt de man om reactie maar gaat niet in op zijn argumenten. Hij schakelt de Nationale ombudsman in. Het LBIO gaat het achterstandsoverzicht nogmaals bekijken maar geeft de man in de tussentijd niet de gelegenheid om de achterstand rechtstreeks aan zijn ex-partner te betalen. Dit leidt tot loonbeslag en opslagkosten. De ombudsman vindt dat het LBIO excuses moet aanbieden en de opslagkosten moet terugbetalen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 12 september 2017

    Ombudsman start onderzoek naar toegang tot zorg in sociaal domein

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de toegang tot zorg binnen het sociaal domein. Nog steeds ontvangt de ombudsman klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd door instanties. Al tijdens eerder onderzoek naar klachtbeha…
    Lees meer
  5. Column 12 augustus 2017

    Te harde actie

    Cari* heeft een dochtertje dat naar de kinderopvang gaat. In 2014 hoort ze van de Belastingdienst dat haar kinderopvangtoeslag stopgezet wordt. Haar dochtertje is dan 1 jaar oud. Ze vertelt ons haar verhaal: "Toen ik al een tijdje kinderopvangtoeslag kreeg…
    Lees meer
  6. Column 29 juli 2017

    Ik ga op reis en neem mee

    Danielle* is klaar voor de vakantie. Samen met dochtertje Floor* gaat ze een weekje genieten van de Turkse zon. De handbagage is gepakt en de dames gaan naar het vliegveld. Alles lijkt goed te gaan tot de paspoortcontrole. Hier vraagt een medewerker van de…
    Lees meer
  7. Rapport 24 juli 2017

    2017/089 LBIO moet meer aandacht hebben voor zorgvuldige formulering van betalingsverzoeken alimentatie

    Een gescheiden man heeft een achterstand in de betaling van partneralimentatie. Hij klaagt erover dat het LBIO de maand oktober 2016 in een brief van 26 september 2016 al als achterstand heeft aangemerkt. Ook klaagt hij erover dat het LBIO zich niet heeft gehouden aan de toezegging om het dossier aan te houden tot na de uitspraak van de rechter. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO de nog te betalen alimentatie in oktober 2016 niet over een kam moeten scheren met de achterstallige alimentatie. De klacht over de gedane toezegging is ook gegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 24 juli 2017

    2017/088 LBIO heeft onvoldoende oog voor positie van man bij overnemen alimentatie-inning

    Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) laat een man weten de alimentatie-inning over te nemen, omdat er volgens zijn ex-partner en meerderjarige dochter een achterstand zou zijn. De man klaagt over de manier waarop het LBIO heeft gereageerd op zijn tegenargumenten. Ook klaagt hij erover dat hij zelf met ex-partner en dochter moet verrekenen wat het LBIO te veel heeft betaald. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO bij het zoeken naar een oplossing onvoldoende oog heeft gehad voor de positie van de man.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: