Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

501 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 juni 2017

    CAROA conferentie wordt dit jaar gehouden op Bonaire

    Aankomende week organiseert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, de negende tweejaarlijkse conferentie van de CAROA, “The Caribbean Ombudsman Association”. Het thema van de conferentie is “The Ombudsman-A Key Actor in the Quest for Good Governance/C…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 7 juni 2017

    This year the CAROA conference is being held on Bonaire

    In the coming week, the National ombudsman, Reinier van Zutphen, will host the 9th biennial conference of the Caribbean Ombudsman Association (CAROA). The theme of the conference is: “The Ombudsman-A Key Actor in the Quest for Good Governance/Challenges fa…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 30 maart 2017

    Ombudsman onderzoekt rechtshulpverzoek aan Thailand

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten van de heer Van L. en zijn partner over een rechtshulpverzoek aan Thailand. De klachten hebben betrekking op de manier waarop het Openbaar Ministerie informatie heeft gedeeld met de Thaise autorit…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Nieuwsbericht 23 januari 2017

    Minderjarige Syriëganger: overheid reageerde adequaat, maar informeerde vader onvoldoende

    Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering. Dit schrijven de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de Ombudsman Metropool Amsterdam, Arre Zuurmond, in een rapport naar aanleidin…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 januari 2017

    Statia moet daad bij woord voegen en sneller reageren

    Het openbaar lichaam Statia moet zich voornemen om veel beter met de burgers te communiceren. Dit schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan het openbaar lichaam. De ombudsman behandelde vier klachten. Ze zijn alle vier gegrond om…
    Lees meer
  6. Rapport 20 januari 2017

    Rapportbrief: openbaar lichaam Statia moet sneller op klachten van burgers reageren

    Het openbaar lichaam Statia reageert stelselmatig niet op klachten van burgers. De ombudsman behandelde vier klachten omdat het openbaar lichaam niet reageerde op de klachten en de behandelingsduur dus veel te lang was. Dit zorgt nodeloos voor verdere escalatie. De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over de wijze waarop het openbaar lichaam met burgers communiceert en vraagt het openbaar lichaam om zich voor te nemen om veel beter met burgers te communiceren. Sinds december 2016 heeft het openbaar lichaam nieuw beleid voor klachtbehandeling ingevoerd en belooft om sneller op klachten van burgers te reageren. De ombudsman neemt eind maart 2017 contact op of de afspraken zijn nagekomen. (2015.10983)
    Lees meer
  7. Column 7 januari 2017

    Grenzeloos genieten van je AOW

    Johan Duisenberg* is een geboren en getogen Nederlander. Voor de liefde verhuisde hij jaren geleden naar het prachtige Denemarken. Over een paar maanden bereikt hij de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. Daar kijkt hij al naar uit. Johan vindt het ra…
    Lees meer
  8. Rapport 1 december 2016

    2016/109 Openbaar lichaam Bonaire handelt niet oplossingsgericht bij verzoek om handhaving

    Verzoekers klagen over de wijze waarop het openbaar lichaam Bonaire heeft gereageerd op een verzoek om handhaving jegens degene die zonder vergunning een derde bouwlaag bouwt. Gelet op de rol die het OLB heeft als vergunningverlener/ handhaver, meent de Nationale ombudsman dat het aan het OLB is zich in te spannen om met partijen een oplossing te vinden. Hoewel de intentie er bij het OLB wel lijkt te zijn, is van deze aanpak nog niet gebleken. De klacht is in zoverre gegrond.
    Lees meer
  9. Rapport 28 november 2016

    2016/108 Sociale Verzekeringsbank informeert AOW-er in buitenland niet actief over wijziging in zijn AOW-leeftijd

    Een man is woonachtig in Denemarken. Hij ontvangt een pensioenoverzicht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waarop staat dat hij zijn AOW-pensioen vanaf zijn 65e jaar gaat ontvangen. De man krijgt uiteindelijk op zijn 65e jaar geen bericht van de SVB en neemt zelf contact op. Hij hoort dat hij pas zes maanden later recht heeft op AOW, omdat de wetgeving is aangepast en de AOW-leeftijd voor iedereen omhoog gaat. Hij klaagt erover dat hij hier niet over is geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat de SVB niet kan aannemen dat iedereen in het buitenland op de hoogte is van deze wetswijziging. De ombudsman vraagt de SVB daarom de pensioengerechtigden in het buitenland te informeren over wijzigingen die invloed hebben op hun AOW-pensioen.
    Lees meer
  10. Video 10 november 2016

    Nationale ombudsman komt november 2016 naar Bonaire

    Heeft u een klacht over een overheidsinstantie en u komt er samen maar niet uit? Dan kunt u van 21 t/m 24 november 2016 weer terecht op Bonaire bij de vertegenwoordigers van de Nationale ombudsman. Bezoek een van onze spreekuren!
    Lees meer