Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

8218 resultaten gevonden

  1. Rapport 23 februari 2017

    2017/025 Fouten bij het CJIB leiden tot lange gijzeling

    Een man is meer dan een jaar in gijzeling genomen. Het CJIB had nagelaten na 180 dagen gijzeling contact met de man op te nemen om een betalingsregeling te treffen. Nadat de Nationale ombudsman contact opnam, heeft het CJIB de gemaakte fouten erkend en is de klacht naar tevredenheid opgelost. De maatregelen die het CJIB inmiddels heeft genomen, moeten ervoor zorgen dat dit soort langdurige en zinloze gijzelingen in de toekomst niet meer voorkomen.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 23 februari 2017

    Minder burgers ten onrechte gegijzeld na verbetermaatregelen

    Mensen met openstaande boetes die geen geld hebben om te betalen, worden nauwelijks meer gegijzeld als dwangmiddel. Terwijl in 2014 nog 200.000 vorderingen tot gijzeling werden gedaan, is dat aantal in 2016 (van juli 2015-december 2016) teruggelopen tot 78…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 21 februari 2017

    Kwijtschelding waterschapsbelasting niet van de baan door teruggave zorgkosten

    Een belastingteruggave van de Rijksbelastingdienst voor gemaakte zorgkosten, mag er niet voor zorgen dat iemand niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding van waterschaps-en zuiveringsheffing. Dit stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na o…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 20 februari 2017

    Ombudsman onderzoekt hoe Rijksinspecties omgaan met burgers

    De Nationale ombudsman onderzoekt op welke manier Rijksinspecties voldoen aan hetgeen burgers redelijkerwijs van hen mogen verwachten. Hoe gaan Rijksinspecties bijvoorbeeld om met signalen en klachten van burgers? Hoe managen Rijksinspecties de verwachting…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Column 18 februari 2017

    Bea en de boa

    Bea* meldt haar kind ziek bij school. Ze is altijd heel nauwkeurig in dat soort dingen omdat de school alles doorgeeft aan de leerplichtambtenaar. Bea fietst op de stoep. Een handhaver van de gemeente houdt haar staande en waarschuwt haar dat ze niet op de…
    Lees meer
  6. Folder / brochure 17 februari 2017

    Gaat het mis tussen een veteraan en een (overheids)instantie? Dan staan wij voor u klaar

    De Veteranenombudsman is er voor veteranen die een probleem hebben met een overheidsinstantie of een niet-overheidsinstantie, zoals het ministerie van Defensie, het ABP, het UWV en gemeenten. Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van ee…
    Lees meer
  7. Rapport 15 februari 2017

    Rapportbrief: Domeinen Roerende Zaken taxeert inbeslaggenomen auto voldoende transparant

    Een man is bang dat zijn inbeslaggenomen auto voor een te lage prijs door Domeinen wordt verkocht. Hij wil de auto daarom door een zelf gekozen taxateur laten taxeren. De Nationale ombudsman oordeelt dat taxaties van auto's door Domeinen in het algemeen voldoen aan het vereiste van transparantie. In een later stadium kan verzoeker zijn bezwaren tegen de door Domeinen van zijn auto opgemaakte taxatie bezwaar maken (2017.00738).
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 14 februari 2017

    Onderzoek Nationale ombudsman naar MijnOverheid en digitale overheidspostbus Berichtenbox

    Voor veel mensen is MijnOverheid.nl met de digitale overheidspostbus Berichtenbox een uitkomst, maar niet iedereen kan of wil hier gebruik van maken. Ook mensen die met een computer overweg kunnen, lopen toch tegen problemen aan. Zo lopen mensen het risico…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 13 februari 2017

    Ombudsman: verbeter klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaren

    De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen en daarin de burger centraal moeten stellen. Burgers die klachten hebben over boa's, weten vaak niet dat of…
    Lees meer
  10. Onderzoek 13 februari 2017

    2017/020 onderzoek naar de praktijk van klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's)

    De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen en daarin de burger centraal moeten stellen. Burgers die klachten hebben over boa's, weten vaak niet dat of waar ze een klacht kunnen indienen. De organisaties missen daardoor kansen om te leren van klachten. De ombudsman schrijft dit in zijn onderzoeksrapport ‘Buitengewone klachtbehandeling’ dat hij vandaag publiceert.
    Lees meer