Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

8469 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 13 december 2017

    Vergoeding van de wettelijke rente bij terugbetaling van verkeersboetes

    ‘De Nationale ombudsman adviseert het CJIB om burgers beter te informeren over het vergoeden van wettelijke rente. Het CJIB kan de rente vergoeden als de rechter een beroep tegen een verkeersboete gegrond heeft verklaard. De ombudsman vindt dat het CJIB op…
    Lees meer
  2. Onderzoek 13 december 2017

    2017/140 Onaanvaardbaar oponthoud van gedetineerden in ophoudkamers

    Onderzoek uit eigen beweging naar de duur en wijze van opvang van gedetineerden in ophoudkamers van het cellencomplex in een gerechtsgebouw. De Nationale ombudsman vindt het onaanvaardbaar dat gedetineerden langer dan zes uur verblijven in een ophoudkamer. Daarnaast benadrukt hij dat het belangrijk is om de gedetineerden in de ophoudkamers steeds goed te informeren en correct te bejegenen. Dit is des te belangrijker op het moment dat een gedetineerde langer dan zes uur wordt opgehouden.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 13 december 2017

    Gedetineerden moeten onaanvaardbaar lang wachten in gerechtsgebouwen

    Het is onaanvaardbaar dat gedetineerden langer dan zes uur worden opgehouden in een ophoudkamer van een gerechtsgebouw. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, vandaag in zijn rapport 'Onaanvaardbaar oponthoud' . Dagelijks zit een groe…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 12 december 2017

    Klachten Stichting Keelbos over homo-ontmoetingsplaatsen gegrond

    Stichting Platform Keelbos is een belangenorganisatie voor homo-ontmoetingsplaatsen (HOP's) en bezoekers. De stichting heeft de afgelopen jaren een aantal klachten bij de Nationale ombudsman ingediend over verschillende overheidsinstanties en de wijze waar…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Rapport 11 december 2017

    2017/138 Rijkswaterstaat had belangenorganisatie homo-ontmoetingsplaatsen beter moeten informeren

    De Nationale ombudsman ontving meerdere klachten van de Stichting Platform Keelbos over diverse overheidsinstanties. De stichting vindt dat deze overheidsinstanties haar niet of onvoldoende betrekken als er wijzigingen worden aangebracht op locaties die ook als homo-ontmoetingsplaatsen (HOP's) worden gebruikt. De Nationale ombudsman stelde naar aanleiding daarvan een onderzoek in naar twee klachten over Rijkswaterstaat (RWS) en vindt deze gegrond.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 11 december 2017

    Belastingdienst/Toeslagen komt toeslagontvangers die van digitale correspondentie zijn uitgezonderd tegemoet

    De Belastingdienst/Toeslagen heeft maatregelen genomen om toeslaggerechtigden die uitgezonderd zijn van digitale correspondentie voldoende te informeren over hun toeslagen. Dat heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen laten weten in een brief aan d…
    Lees meer
  7. Column 9 december 2017

    Overheid, digitaliseren doe je samen!

    "Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit"; "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier"; "Ze willen liever geen contact met je". Zomaar een paar uitspraken van mensen die met de ombudsman contact opnamen over de d…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 8 december 2017

    Meer transparantie door OM bij opleggen van bijzondere voorwaarden invrijheidstelling

    Het OM heeft besloten om voortaan uit zichzelf actief aan een veroordeelde te laten weten waarom wordt afgeweken van een in zijn zaak gegeven advies over het opleggen van bijzondere voorwaarden. Aan een veroordeelde die voorwaardelijk in vrijheid wordt ges…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 8 december 2017

    Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Caribisch NL zorgvuldiger

    Het Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba moet klachten zorgvuldiger behandelen. Dit concludeert de Nationale ombudsman na onderzoek uit eigen beweging naar het ZVK. Hij heeft gekeken of de klachtenbehandeling voldoet aan de vereisten van…
    Lees meer
  10. Onderzoek 8 december 2017

    2017/135 Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba

    Onderzoek uit eigen beweging naar de klachtbehandeling binnen het Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba (ZVK). De Nationale ombudsman doet het ZVK een aantal aanbevelingen om de klachtbehandeling te verbeteren. Wel concludeert hij na onderzoek dat het ZVK burgers actief informeert over de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.
    Lees meer