Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

8324 resultaten gevonden

  1. Column 24 juni 2017

    Onze veteranen verdienen erkenning!

    Veel veteranen gaan wel eens langs bij een veteraneninloophuis. Voor een kop koffie en een praatje, voor een gesprek met lotgenoten. Maar ook voor dagbesteding of hulpvragen. In Nederland zijn er 21 van die inloophuizen. De afgelopen twee jaar zijn wij in…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 24 juni 2017

    Veteranenombudsman pleit voor structurele financiering veteraneninloophuizen

    Veteranenombudsman Reinier van Zutphen pleit voor een structurele vorm van financiering van de veteraneninloophuizen door de rijksoverheid. Tijdens zijn bezoeken aan de inloophuizen vertelden veteranen dat zij zich zorgen maken over het voortbestaan van de…
    Lees meer
  3. Column 17 juni 2017

    Waar blijft mijn antwoord?

    Bob* is de trotse vader van dochter Lizzy*. Hij en zijn vrouw hebben allebei een baan. Lizzy gaat drie dagen per week naar de kinderopvang. De ouders van Bob zijn allebei gepensioneerd en bieden aan op hun kleindochter te passen. Bob en Nicole hebben nu ge…
    Lees meer
  4. Column 10 juni 2017

    18 maanden in onzekerheid over huishoudelijke hulp

    Eva* belt ons over haar vader Klaas*. Hij ziet erg slecht en krijgt daarom hulp in de huishouding via de gemeente. Dat gaat al jaren prima. Totdat er een nieuwe wet komt, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het gevolg: de vader van Eva krijgt minder ure…
    Lees meer
  5. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer
  6. Rapport 8 juni 2017

    2017/068 Politie Oost-Nederland neemt onterecht foto's en vingerafdrukken af om identiteit vast te stellen

    Een hardlopende man wordt aangesproken door de politie omdat hij gevaarlijk verkeersgedrag vertoont. Hij kan geen geldig ID-bewijs tonen en wordt aangehouden en meegenomen naar het politie. De politie maakt foto's van de man en neemt vingerafdrukken af. De Nationale ombudsman vindt dat de man terecht is aangehouden omdat hij geen geldig ID-bewijs kon tonen. De klachten over het fotografen en de vingerafdrukken zijn gegrond. De ombudsman vindt het niet redelijk en passend om op deze manier de identiteit vast te stellen.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 7 juni 2017

    This year the CAROA conference is being held on Bonaire

    In the coming week, the National ombudsman, Reinier van Zutphen, will host the 9th biennial conference of the Caribbean Ombudsman Association (CAROA). The theme of the conference is: “The Ombudsman-A Key Actor in the Quest for Good Governance/Challenges fa…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 7 juni 2017

    CAROA conferentie wordt dit jaar gehouden op Bonaire

    Aankomende week organiseert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, de negende tweejaarlijkse conferentie van de CAROA, “The Caribbean Ombudsman Association”. Het thema van de conferentie is “The Ombudsman-A Key Actor in the Quest for Good Governance/C…
    Lees meer
  9. Rapport 6 juni 2017

    2017/067 CBR moet informatie over gevolgen van depressie voor rijgeschiktheid beter vindbaar maken op website

    Een vrouw wil haar rijbewijs verlengen. Vanwege suikerziekte controleert het CBR of zij nog rijgeschikt is. Ze vult op een verklaring in dat ze vanwege een depressie een psychiater bezocht. Ze is verbaasd als blijkt dat iemand pas een jaar nadat een depressie in remissie is, rijgeschikt wordt verklaard. Deze informatie staat niet op de website van het CBR. Ze vraagt een herkeuring aan, maar het CBR laat per brief weten dat een herkeuring geen zin lijkt te hebben. De Nationale ombudsman vindt dat de informatie op de website inderdaad tekort schiet. Ook is het niet passend dat de vrouw wordt geïnformeerd met een brief. Hij vraagt het CBR om persoonlijk contact met de vrouw op te nemen en de informatie op de website beter vindbaar te maken.
    Lees meer
  10. Rapport 6 juni 2017

    2017/066 Gemeente Voorschoten komt afspraken met omwonenden niet na over gebruik hoogspanningsmast

    Een man woont vlakbij een hoogspanningsmast. Hij klaagt erover dat de gemeente Voorschoten afspraken met omwonenden over het gebruik van de hoogspanningsmast voor telecommunicatie niet is nagekomen. De Nationale ombudsman vindt dat er van de gemeente verwacht mag worden dat zij bij haar handelen rekening houdt met het burgerperspectief. De man kijkt namelijk niet met een zelfde, juridische blik naar de situatie. De gemeente heeft dit onvoldoende voor ogen gehad.
    Lees meer