Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

3578 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 20 juni 2018

    Actualisering na het rapport over de Veterans MC

    De minister heeft ons op 21 maart 2018 geschreven dat hij onze aanbeveling heeft opgevolgd. Op basis van recente gegevens heeft hij een herbeoordeling gedaan van de situatie van de Veterans MC. Omdat de aanbeveling is opgevolgd, hebben wij het dossier…
    Lees meer
  2. Column 16 juni 2018

    Wat heb ik nou in mijn speeltuin hangen?

    Mia* is helemaal blij met haar nieuwe hoekwoning in de gemeente Hillegom. Na de koude winter verheugt ze zich op een zonnig voorjaar. Lekker genieten van de zon in haar tuin. Maar dan merkt Mia dat de speeltuin naast haar huis niet alleen wordt gebruikt…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 15 juni 2018

    Ombudsman onderzoekt toegang tot zorg voor mensen met dementie

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief laten weten dat hij de toegang tot zorg voor mensen met dementie gaat onderzoeken. Aanleiding zijn onder meer de uitkomsten van het onderzoek…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Nieuwsbericht 12 juni 2018

    Zorgen ombudsman over lange behandelingsduur rijbewijsprocedures CBR

    De Nationale ombudsman heeft aanhoudende zorgen over de lange duur van de rijbewijsprocedures waarin medisch onderzoek en / of een rijtest nodig is. Het kan soms tot zes maanden of langer duren voordat het CBR een beslissing neemt. Burgers hebben belang…
    Lees meer
  5. Column 9 juni 2018

    Van rood naar groen

    Viola's* dochter Valentina* is druk bezig met het halen van haar rijbewijs. Het theorie-examen heeft ze al gehaald. Nu de praktijk nog. Als Valentina's rij-instructeur zegt dat het tijd wordt om examen te gaan doen, is ze dolblij. Maar als de rijschool…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 8 juni 2018

    Winkelsysteem gevangenissen verbeterd, maar nog niet op orde

    Een half jaar na zijn zorgenbrief over de gevangeniswinkels, constateert de Nationale ombudsman dat de winkels beter functioneren, maar nog niet op het gewenste niveau. Dit blijkt uit klachten en signalen van gedetineerden en andere betrokkenen. De Dienst…
    Lees meer
  7. Rapport 7 juni 2018

    2018/039 OM vergoedt alsnog terecht vliegticket voor man die ten onrechte verdacht werd van terroristisch misdrijf

    Man vertrekt naar het buitenland zonder iemand op de hoogte te stellen en wordt als vermist opgegeven door zijn familie. Bij een vlucht naar land Y wordt hij door de politie aangehouden omdat het Openbaar Ministerie een internationaal aanhoudingsbevel tegen hem heeft opgemaakt op grond van het Actieplan Integrale Aanpak Jihadisme. De man moet zelf een ticket betalen om naar Schiphol te gaan waar hij door de Nederlandse politie wordt aangehouden. Naderhand wordt de zaak geseponeerd en is hij ten onrechte als verdachte aangemerkt. Het OM weigert aanvankelijk het vliegticket te vergoeden. De Nationale ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat het OM dat alsnog heeft gedaan.
    Lees meer
  8. Rapport 7 juni 2018

    2018/040 IND levert maatwerk bij spoedeisend geval zonder aanvrager daarover te informeren

    Vrouw vraagt een verblijfsvergunning aan. De IND beslist binnen zes maanden over zo'n aanvraag. De vrouw informeert tot tweemaal toe bij de IND naar de voortgang, want ze wil naar Marokko. Omdat de IND nog geen beslissing heeft genomen, koopt zij een terugkeervisum. Naderhand blijkt dat de IND twee dagen voor haar vertrek een beslissing heeft genomen. Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de IND maatwerk heeft willen leveren om haar aanvraag te versnellen, maar haar daar niet over heeft geïnformeerd.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  10. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer