Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

8187 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 januari 2017

    Minderjarige Syriëganger: overheid reageerde adequaat, maar informeerde vader onvoldoende

    Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering. Dit schrijven de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de Ombudsman Metropool Amsterdam, Arre Zuurmond, in een rapport naar aanleidin…
    Lees meer
  2. Rapport 23 januari 2017

    2017/007 Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering

    Een man meldt eind 2014 bij de gemeente Amsterdam en de politie-eenheid Amsterdam zijn zorgen over een mogelijke uitreis van zijn zoon. Hij vreest dat zijn zoon radicaliseert en mogelijk wil uitreizen naar Syrië. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman en de Ombudsman Metropool Amsterdam dat de gemeente en de politie de uitreis niet hebben voorkomen. De ombudsmannen concluderen dat beide instanties voldoende adequaat hebben gereageerd, maar de uitreis niet hebben kunnen voorkomen. De politie en de gemeente hadden de zoon al langer voor de melding van de vader vanwege zorgen om radicalisering in beeld. De ombudsmannen concluderen dat beide instanties nalieten de vader hierover te informeren. Ook is de vader niet goed op de hoogte gehouden na de vermissing van zijn zoon.
    Lees meer
  3. Column 21 januari 2017

    Geef burgers kans om stem te laten horen

    Weet u het nog? In juni vorig jaar vertelde ik u over Tonnie*. Bij Tonnie in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Leuk natuurlijk, maar soms kunnen evenementen voor behoorlijk wat overlast zorgen voor omwonenden. Daarom wil ze graag goed o…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 20 januari 2017

    Statia moet woord bij daad voegen en sneller reageren

    Het openbaar lichaam Statia moet zich voornemen om veel beter met de burgers te communiceren. Dit schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan het openbaar lichaam. De ombudsman behandelde vier klachten. Ze zijn alle vier gegrond om…
    Lees meer
  5. Rapport 20 januari 2017

    Rapportbrief: openbaar lichaam Statia moet sneller op klachten van burgers reageren

    Het openbaar lichaam Statia reageert stelselmatig niet op klachten van burgers. De ombudsman behandelde vier klachten omdat het openbaar lichaam niet reageerde op de klachten en de behandelingsduur dus veel te lang was. Dit zorgt nodeloos voor verdere escalatie. De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over de wijze waarop het openbaar lichaam met burgers communiceert en vraagt het openbaar lichaam om zich voor te nemen om veel beter met burgers te communiceren. Sinds december 2016 heeft het openbaar lichaam nieuw beleid voor klachtbehandeling ingevoerd en belooft om sneller op klachten van burgers te reageren. De ombudsman neemt eind maart 2017 contact op of de afspraken zijn nagekomen. (2015.10983)
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 19 januari 2017

    Publicatie Factchecker SER over windturbines voldoende zorgvuldig

    De Sociaal Economische Raad (SER) heeft zich voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden bij de totstandkoming van de zogenaamde online factchecker over voor- en nadelen van windturbines. Dat conclud…
    Lees meer
  7. Rapport 19 januari 2017

    2016/096 Publicatie Factchecker Sociaal Economische Raad (SER) over windturbines voldoende zorgvuldig (herzien rapport)

    De website www.energieakkoordser.nl informeert het publiek over het Energieakkoord. Twee belangenverenigingen klagen er over dat de informatie over de voor- en nadelen van windturbines niet objectief en niet volledig is. De Nationale ombudsman stelt vast dat voor de totstandkoming van de teksten op de website een procedure met een derde, onafhankelijke partij is afgesproken. Daarmee heeft de SER (of de commissie Borging Energieakkoord) zich daarmee voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden.
    Lees meer
  8. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/001 Onderzoek naar de communicatie van de SVB over digitalisering

    Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  9. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/002 Onderzoek naar de communicatie van het UWV over digitalisering

    Het UWV heeft burgers onjuist en onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over de SVB gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven z…
    Lees meer