2012/001: Verhuurder mist kans op hoger beroep tegen Huurcommissie door late informatieverstrekking

Rapport

Verzoeker is eigenaar van een huis dat hij heeft verhuurd. Omdat de huurder zich niet kon vinden

in de hoogte van de huurprijs van € 300,-- heeft de huurder op 18 mei 2010 een verzoek bij de Huurcommissie ingediend om uitspraak te doen over de vraag of huurder en verhuurder bij het aangaan van de huurovereenkomst slechts de hoogte van de all-in prijs en niet die van de huurprijs zijn overeengekomen. Bij uitspraak van 13 oktober 2010 heeft de Huurcommissie de huurder gelijk gegeven. Onderaan deze uitspraak stond vermeld wat verzoeker kon doen indien hij het niet eens was met de uitspraak. Door latere informatieverstrekking door de Huurcommissie is verzoeker op het verkeerde been gezet, waardoor hij niet op tijd beroep bij de kantonrechter heeft ingediend en de uitspraak van de Huurcommissie zodoende vast staat.

Verzoeker klaagt er over dat hij door de ontvangstbevestiging van de Huurcommissie van 14 december 2010 met daarin de zinsnede "verzet tegen de uitspraak van de voorzitter" op het verkeerde been is gezet en door een medewerkster van de Huurcommissie hierover fout is voorgelicht, waardoor hij zich niet tijdig tot de kantonrechter heeft gericht om de uitspraak van de Huurcommissie te betwisten.

Vast staat dat de Huurcommissie tot tweemaal toe schriftelijk onjuiste informatie aan verzoeker heeft verstrekt door te stellen dat zijn bezwaarschrift als verzet tegen de uitspraak van de voorzitter zal worden behandeld. In een dergelijke procedure zou wel op de inhoudelijke standpunten van verzoeker zijn ingegaan. De Nationale ombudsman heeft ook de overtuiging dat verzoeker met de Huurcommissie heeft gebeld over deze brieven en dat hem is meegedeeld dat het verzoekschrift inderdaad als verzet tegen een uitspraak van de voorzitter zal worden behandeld.

Goede informatieverstrekking.

De Nationale ombudsman geeft de Huurcommissie in overweging om met verzoeker in gesprek te gaan om te bepalen of een passende oplossing voor de ontstane situatie kan worden gevonden.

Instemming. Daarnaast heeft De Nationale ombudsman met instemming kennisgenomen dat de software van de Huurcommissie inmiddels is aangepast, zodat hetgeen in deze zaak is voorgevallen in de toekomst niet meer zou moeten kunnen gebeuren.

Instantie: Huurcommissie

Klacht:

verzoeker op het verkeerde been gezet en fout voorgelicht door een zinsnede in een ontvangstbevestiging, waardoor hij zich niet tijdig tot de kantonrechter heeft gericht om de uitspraak van de Huurcommissie te betwisten

Oordeel:

Gegrond