CBR werkt aan verbetering van processen en bereikbaarheid bij gezondheidsverklaringen

Nieuwsbericht
Vrouw aan de telefoon

Voor het aanvragen of verlengen van een rijbewijs moet je in bepaalde gevallen een gezondheidsverklaring invullen. Die verklaring beoordeelt het CBR en bestaat uit een aantal vragen. Als je op alle vragen ‘nee’ kunt invullen, is zo’n aanvraag snel verwerkt. Als je bij een of meer van de vragen ‘ja’ hebt ingevuld, heeft het CBR meer medische informatie nodig voordat het een verklaring van geschiktheid afgeeft. Dat proces kan uit meerdere stappen bestaan. Stappen die het CBR ook tussentijds beoordeelt. Een voorbeeld: Het CBR kan vragen om een beoordeling door een medisch specialist of het afleggen van een rijtest. Normaal kan dit proces tot vier maanden duren, maar op dit moment duurt het echter (te) lang. Dat leidt tot klachten bij het CBR en bij de Nationale ombudsman.

De meeste klachten gaan over de lange duur van de procedure en over de moeilijke telefonische bereikbaarheid van het CBR. Deze klachten zijn al langer bekend bij de Nationale ombudsman en wij hebben hierover regelmatig contact met het CBR. Het CBR heeft ons laten weten dat het continu bezig is om de dienstverlening te verbeteren, maar dat dit tijd nodig heeft. Intussen probeert het CBR de aanvragen van mensen die om verschillende redenen afhankelijk zijn van hun rijbewijs, en die tijdig zijn begonnen met de procedure, zo snel als mogelijk is te behandelen.

Nuttige tips van het CBR voor het verlengen van uw rijbewijs

  • De digitale weg is de snelste manier om aanvragen in te dienen bij het CBR en ook om daarna in contact te komen met het CBR. Vraag eventueel hulp van familie of vrienden als u het lastig vindt om met de computer te werken.
  • Kijk op MijnCBR wat het CBR van u nodig heeft om een besluit te kunnen nemen over uw rijgeschiktheid. Hier kunt u ook de status van uw aanvraag bekijken.
  • Hebt u een medische beoordeling nodig? Stuur dan vier maanden voor het verlopen van uw rijbewijs de gezondheidsverklaring digitaal naar het CBR. Zorg dan wel dat u een DIGID met sms code hebt geregeld.
  • Maak zo snel mogelijk een afspraak met de arts(en) en gebruik daarvoor de hulpformulieren die het CBR heeft opgesteld.

Wat kunt u doen als u in een vergelijkbare positie verkeert?

Hebt u een vraag aan het CBR en probeert u daarover in telefonisch contact te komen met het CBR, maar lukt dat niet, of duurt het lang? U kunt in plaats daarvan het contactformulier van het CBR invullen. Dan neemt het CBR contact met u op.

Gaat het u niet om een verzoek om informatie, maar bent u niet tevreden over hoe het CBR u behandelt? Dan kunt u een klacht indienen bij het CBR. Doet u dat dus eerst bij het CBR. Pas als u er niet uitkomt met het CBR kunt u de Nationale ombudsman vragen om uw klacht te behandelen. Als u die stap overslaat en zich rechtstreeks tot ons wendt, zullen wij uw klacht voor u doorsturen naar het CBR.

Komt u toch in tijdnood? Neem dan gratis contact op met de Nationale ombudsman via 0800 - 33 55555. Dan bespreken wij met u wat wij voor u kunnen betekenen.