Digitalisering

De maatschappij is steeds meer aan het digitaliseren. De overheid gaat mee in die ontwikkeling. Dit heeft invloed op de relatie tussen burger en overheid en de manier waarop burger en overheid met elkaar communiceren.

Voor veel burgers (en overheidsinstanties) is digitalisering een positieve ontwikkeling.  Er kan makkelijker en sneller contact worden gelegd en overheid en burger kunnen veel meer van elkaar te weten komen.

Er zit echter ook een andere kant aan digitalisering. Er kunnen dingen in de digitale systemen fout gaan. We horen over identiteitsfraude, over niet kloppende gegevens die toch in systemen blijven staan of gegevens die niet op de goede manier gekoppeld zijn.
Bovendien is er een aanzienlijke groep burgers die niet digitaal vaardig is en daardoor tussen wal en schip terecht dreigt te komen als het gaat om communicatie met de overheid.

De Nationale ombudsman heeft ook aandacht voor de nadelen van digitalisering en wijst de overheid erop het perspectief van de burger niet uit het oog te verliezen.

Rapporten

Meer rapporten

Nieuwsberichten

Nieuwsbericht 17 januari 2017

UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven z…
Lees meer
Nieuwsbericht 5 april 2016

Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
Lees meer
Nieuwsbericht 23 december 2015

Politie verantwoordelijk voor automatische kentekencontroles

Alleen de politie is verantwoordelijk voor de referentiebestanden waar gebruik van wordt gemaakt bij de controle op kentekens. Dit schrijft de Nationale ombudsman in een rapport naar aanleiding van een klacht van een man die veertien maal ten onrechte was…
Lees meer
Nieuwsbericht 22 december 2015

Ombudsman: Gemeenten moeten ook contant geld accepteren

De Nationale ombudsman vindt dat gemeenten niet alleen pinbetalingen mogen accepteren voor bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs. Dit oordeelt hij in een rapport naar aanleiding van een klacht over het verplicht via de pin betalen in de gemeente Leiden. D…
Lees meer

Meer nieuwsberichten

Columns

Column 30 december 2017

Bijna 2018

Over een nacht staan we aan de vooravond van 2018. Een nieuw jaar, ook voor de mensen die we afgelopen jaar hebben gesproken en geholpen. Kent u bijvoorbeeld nog het verhaal van Sara*? Zij vluchtte naar een vrouwenopvang met haar twee kinderen omdat haar m…
Lees meer
Column 16 december 2017

Geen computer? Kijkt u maar op onze website.

Herman* loopt met een stapeltje post naar zijn woonkamer en gaat zitten aan de eettafel. Hij schenkt een kopje thee in en opent de envelop van de Belastingdienst als eerste. Het is gelukkig goed nieuws van de afdeling Toeslagen. Hij krijgt huur- en zorgtoe…
Lees meer
Column 9 december 2017

Overheid, digitaliseren doe je samen!

"Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit"; "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier"; "Ze willen liever geen contact met je". Zomaar een paar uitspraken van mensen die met de ombudsman contact opnamen over de d…
Lees meer
Column 9 september 2017

Hoezo MIJNOverheid?!

Koen* (35) heeft jaren geleden zijn MijnOverheid-account al geactiveerd. Handig, zo'n digitale brievenbus. Hij kreeg zijn post ook nog op papier, dus hij keek eigenlijk nooit meer in zijn Berichtenbox. Opeens ontvangt hij tot zijn schrik een aanmaning voor…
Lees meer
Column 22 april 2017

Wat zijn nu de regels?

Mevrouw Demir* krijgt een uitkering om in haar levensonderhoud te voorzien. Hier komt wel wat administratie bij kijken. Ze is blij dat haar zoon Hakan* hiermee helpt. Zelf kan ze het niet goed. Als er iets wijzigt in haar situatie helpt Hakan met het invul…
Lees meer

Meer columns

Column 1 april 2017

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineen…
Lees meer
Column 25 februari 2017

MijnOverheid: uitkomst of zorg?

Amine* heeft een account geactiveerd op MijnOverheid.nl voor zijn digitale post over de toeslagen van de Belastingdienst. Dat was snel geregeld. Maar nu krijgt…
Lees meer
Column 28 januari 2017

Gekmakend

Doris* is alleenstaande moeder. Ze krijgt maandelijks kindgebonden budget van Belastingdienst Toeslagen. Dit geld gebruikt ze voor de verzorging van haar kinder…
Lees meer
Column 9 april 2016

Papieren post blijft mogelijk

Rosalie de la Cruz* is een alleenstaande vrouw die leeft van een minimum inkomen. Zij ontvangt daarnaast huur- en zorgtoeslag. Als er iets verandert in de toesl…
Lees meer

Bijlagen

Informatie speciaal voor