Vergeten te schorsen

Column
Man sleutelt aan auto

Arnold* heeft als kleine zelfstandige een atelier waar hij met veel liefde en passie violen repareert en restaureert. Met diezelfde passie brengt hij in zijn vrije tijd vele uren door met sleutelen aan oude auto's. Omdat hij zelf niet meer in deze oude auto's rijdt, kan hij bij de Dienst Wegverkeer (RDW) om schorsing van de kentekens van deze auto's vragen zodat hij die auto's niet hoeft te verzekeren. In het verleden is dit mis gegaan waardoor zijn toekomst als vioolmaker even niet meer zo zeker was

Arnold laat ons weten dat hij toen boetes met een totaal bedrag van zo'n € 6.000 heeft ontvangen omdat hij de sleutelauto's op zijn terrein niet had verzekerd. Die boetes heeft hij in 2013 met veel moeite kunnen betalen op basis van zijn atelierinkomsten. En uiteraard heeft hij meteen de kentekens alsnog geschorst voor de rest van het jaar. Helaas heeft hij vervolgens niet goed opgelet want zo'n schorsing loopt na een jaar automatisch af. Vlak nadat het jaar is verstreken, ontvangt hij weer die boetes van € 6.000 voor dezelfde overtreding. Niet handig, dat realiseert Arnold zich zeker. Hij beseft dat hij die boetes moet betalen maar hoopt dat hij dit in gedeeltes kan doen. En daar zit precies zijn probleem: hij kan met het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) geen betalingsregeling treffen. Arnold is bang dat hij straks gegijzeld wordt omdat hij de boetes gewoonweg niet kan betalen. En als dat gebeurt, zal hij zeker zijn vioolatelier moeten sluiten.

Wij leggen Arnold uit dat de Nationale ombudsman niets kan doen aan de opgelegde boetes en dat hij daarvoor eerst in beroep moet gaan bij de officier van justitie. Dat levert Arnold uiteindelijk niets op en dus trekt hij weer bij ons aan de bel. Het is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid om een auto op tijd te schorsen als je 'm niet gebruikt. En als daar toch iets mis gaat, ben je eerst zelf aan zet om de situatie op te lossen. In het verhaal van Arnold gaat het om een relatief korte periode waarin de kentekens – per abuis - niet geschorst blijken te zijn. Wij leggen deze situatie daarom nog eens voor aan het CJIB en vragen hen om te kijken of er vanuit coulance toch nog een betalingsregeling te treffen valt met Arnold.

Het CJIB heeft uitvoerig uitgeplozen om welke kentekens, bedragen en termijnen het gaat en komt na overleg met de RDW tot de conclusie dat Arnold in het verleden altijd trouw is geweest met het schorsen van de kentekens van zijn auto's. Om die reden én omdat Arnold oprecht lijkt te zijn vergeten om de schorsing te verlengen, besluit het RDW de meest recente boetes in te trekken. Dat is wel een heel coulant gebaar. En Arnold? Die heeft hopelijk zijn lesje wel geleerd om voortaan elk jaar zijn schorsing op tijd te verlengen.  

* Gefingeerde naam
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column