Snel persoonlijk contact

Op deze pagina

    Column

    Justin* heeft een verstandelijke beperking en woont in een zorginstelling. Hij krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) van het zorgkantoor om zijn zorg te betalen. Govert* is de curator van Justin. Hij regelt Justins financiële en persoonlijke zaken. Het beheer van het PGB laat Govert echter aan de zorginstelling over

    Het is eind van het jaar. Govert moet aan het zorgkantoor verantwoorden waaraan het PGB van Justin besteed is. Maar wat blijkt? De zorginstelling heeft die administratie niet op orde. Hierdoor kan het zorgkantoor de verantwoording niet behandelen. Het zorgkantoor geeft Govert extra tijd. Dan kan hij alsnog de zorginstelling vragen om de juiste informatie voor de verantwoording. Dit doet hij. Maar opnieuw is de verantwoording onvoldoende en het zorgkantoor keurt er een groot deel van af. Hierdoor moet Justin ruim €30.000,- terug betalen aan het zorgkantoor.

    Het zorgkantoor is de kwaadste niet. Ze wachten met het innen van dat geld om Govert nogmaals de mogelijkheid te geven de ontbrekende informatie boven water te halen. Ruim een jaar later komt de zorginstelling hiermee eindelijk over de brug. Maar opnieuw is het onvoldoende. Daarop draagt het zorgkantoor het innen van het geld over aan een incassobureau.

    Het lijkt erop dat het Govert niet meer zal lukken de goede gegevens van de zorginstelling te krijgen.   Dan krijgt hij toch nog bericht van ze met de ontbrekende stukken. Die keurt het zorgkantoor gelukkig grotendeels goed, waardoor Justin de €30.000,- niet meer hoeft terug te betalen. De kosten die het zorgkantoor heeft moeten maken voor het werk van het incassobureau, moet Justin nog wel deels betalen. Daar is Govert het niet mee eens. Hij vindt het niet goed dat het zorgkantoor überhaupt een incassobureau heeft ingeschakeld. Hij stapt naar de Nationale ombudsman.

    Wij kunnen ons voorstellen dat de situatie voor zowel Govert als het zorgkantoor niet prettig is geweest. We nodigen hen uit voor een gesprek. Het blijkt inderdaad dat ze beiden alles hebben gedaan om te zorgen voor een positieve uitkomst voor Justin. Het zorgkantoor heeft goede bedoelingen gehad door Govert veel extra tijd te geven. Govert miste echter steun van het zorgkantoor en wilde dat zij meer met hem meegedacht hadden. Hij liep namelijk tegen problemen met de zorginstelling aan om het PGB van Justin te verantwoorden. Omdat hij bij het zorgkantoor steeds een ander aan de telefoon kreeg, werd hij niet goed geholpen. Het zorgkantoor ziet inderdaad in dat het beter was geweest Govert gelijk een vast aanspreekpunt te geven. Dan was de kou veel eerder uit de lucht geweest. Daar zal het zorgkantoor voortaan op letten. Snel persoonlijk contact dus, zo simpel kan het soms zijn om er samen uit te komen. De incassokosten probeert Govert terug te krijgen van de zorginstelling.

    * Gefingeerde namen