Een ezel stoot zich maar één keer aan de zelfde steen…

Op deze pagina

    Column

    Een boete krijgen is niet leuk. En het is heel menselijk om via het aanspannen van een procedure uitstel van betaling te krijgen. Daar houdt onze vaderlandse wetgever bij eenvoudige verkeersovertredingen slim rekening mee. Als je via het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) in Leeuwarden een boete krijgt, dan moet je eerst betalen voordat je naar de kantonrechter kunt. Krijg je van de rechter gelijk dan krijg je de betaalde boete terug. Ten minste, als het goed gaat. Maar dat is niet altijd zo.

    Herma* is het niet eens met de parkeerboete van € 50,- die ze heeft gekregen. Om naar de kantonrechter te kunnen betaalt ze de boete netjes vooruit. Dan krijgt ze bericht van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM), die verantwoordelijk is voor de behandeling van zaken zoals die van Herma. En wat blijkt: ze hoeft niet eens naar de kantonrechter! Het CVOM bericht haar dat die parkeerboete onterecht was en dat ze haar geld terug krijgt. Ze is opgelucht want de boete zat haar niet lekker. Ze geeft vlug haar rekeningnummer door en wacht op de terugbetaling. Maar…tevergeefs.

    Meer dan twee jaar gaan voorbij waarin ze de CVOM telkens weer om haar geld vraagt. Maar het blijft stil. Dan schakelt ze mij in. Niet alleen wil ze haar geld terug, maar ook €25,- extra voor gemaakte kosten en ook als genoegdoening voor alle tijd en moeite. Als ik Hermas zaak bekijk, vind ik het bijzonder nalatig hoe de CVOM met haar is omgesprongen en vraag hen alles gelijk recht te zetten. Ze beloven dit te doen. Herma zal binnen drie weken het geld terugkrijgen, maar niet de gevraagde €25,- . Want, zo zegt de CVOM, kosten zoals Herma die gemaakt heeft komen niet voor vergoeding in aanmerking. En zo lijkt de zaak afgedaan.

    Maar niets is minder waar. Na twee maanden laat Herma mij opnieuw weten het geld nog steeds niet te hebben. Ze schrijft 'Ik ben het behoorlijk zat en zin op genoegdoening'. Ze wil een tegemoetkoming én uitleg van de CVOM waarom het allemaal zo is gelopen. En dat kan ik mij indenken. Want het optreden van de CVOM in deze zaak is te gek voor woorden. Natuurlijk maken overheidsinstanties die honderdduizenden dossiers behandelen fouten. Maar je mag wel verwachten dat zij bij een fout even opbellen, de fout erkennen, de fout snel oplossen en excuses maken. In Hermas geval komt hier niets van terecht. Ik vraag de minister van Justitie om opheldering.  

    De minister betreurt de gang van zaken en laat weten dat Herma direct haar geld, 25,- euro genoegdoening en een bloemetje met welgemeende excuses krijgt. Een verklaring van het CVOM voor de gang van zaken blijft uit. Ook moet Herma nog even haar rekeningnummer opgeven. Maar dat nummer heeft de CVOM toch al lang? En zo gaat het CVOM voor de zoveelste maal de fout in. Een ezel doet het beter, CVOM!  

    * Om privacyredenen is de naam veranderd.
      De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column.