Werkwijze UWV bij het deskundigenoordeel schoot tekort

Brief

Een mevrouw is ziek. Haar werkgever twijfelt eraan of zij er alles aan doet om weer aan het werk te kunnen (re-integratie inspanning). De werkgever vraagt daarom aan het UWV of een deskundige dat wil beoordelen (deskundigenoordeel). Daarvoor heeft de werkgever een formulier ingevuld en documenten meegestuurd. Het UWV belde vervolgens met mevrouw. Maar ze hadden mevrouw niet van tevoren de door de werkgever verstuurde documenten gestuurd. Daarom wist mevrouw niet waarom ze werd gebeld. Ook kon ze zich er niet op voorbereiden. Mevrouw klaagde daarover bij het UWV en daarna bij de Nationale ombudsman.  

De Nationale ombudsman heeft al eerder gezegd, zie rapport 2018/063, dat het UWV de aanvraag en bijlagen in kopie moet toezenden aan de werkgever of werknemer die niet de aanvrager is van het deskundigenoordeel. Als dit niet gebeurt, is dat niet eerlijk en zorgvuldig. Ook bij deze mevrouw waren de documenten niet van te voren aan haar gestuurd. Haar klacht is daarom terecht. Het UWV heeft de Nationale ombudsman laten weten dat het niet toesturen van documenten kon voorkomen omdat haar handboek voor haar medewerkers niet duidelijk genoeg was hierover. Het UWV heeft dit nu aangepast. Een situatie als die van deze mevrouw zou dus niet meer moeten voorkomen.