Van kastje naar muur bij aanvraag paspoort

Op deze pagina

    Tekstpagina

    Het paspoort van Herman*, een Nederlandse man die zes jaar in Duitsland woonde, wordt tijdens de treinreis terug naar Nederland gestolen. Het aanvragen van een nieuw paspoort blijkt vervolgens niet zo eenvoudig. Hij staat namelijk nog niet ingeschreven bij een Nederlandse gemeente, terwijl Herman dát nou juist wil. Maar… voor een inschrijving heb je weer een paspoort nodig. Een kip-en-ei probleem dus. Hij vraagt de Nationale ombudsman om hulp.

    Balie van gemeente

    Omdat Herman graag weer in Nederland wil wonen, trekt hij tijdelijk in bij zijn moeder. Vanuit daar kan hij alles regelen om wonen in Nederland weer mogelijk te maken. Maar als hij bij de gemeente van zijn moeder een nieuw paspoort wil aanvragen, blijkt dat niet te kunnen. Hierdoor ontstaan allerlei problemen. Zonder paspoort kan Herman zich niet bij een gemeente inschrijven, kan hij geen zorgverzekering afsluiten en ook geen bankrekening openen. Dat is knap lastig.

    Heen en weer

    Herman wordt ondertussen door verschillende instanties van het kastje naar de muur gestuurd. Hij probeert van alles. Bij de politie, bij twee grensgemeenten, bij de Nederlandse ambassade, het ministerie van Buitenlandse zaken, de Koninklijke Marechaussee én ook zoekt hij contact met zijn gemeente in Duitsland. Niemand kan hem helpen. Daarom vraagt Herman ten einde raad aan ons of wij iets kunnen doen.

    Maatwerk

    Wij gaan aan de slag voor Herman. We ontdekken dat hij toch bij de gemeente moet zijn waar hij tijdelijk verblijft. Niet alle gemeentes in Nederland zijn voor hun ombudsvoorziening aangesloten bij de Nationale ombudsman. De gemeente waar Herman tijdelijk woont, heeft een eigen gemeentelijke ombudsman. Wij nemen daarom contact op met deze gemeentelijke ombudsman om de zaak uit te leggen zodat de klacht van Herman snel overgenomen kan worden. Dankzij de hulp van de gemeentelijke ombudsman komt er een einde aan de lange zoektocht naar een oplossing en kan Herman alsnog een nieuw paspoort aanvragen.

    Tip: noteer de instanties die u belt

    Wordt u ook van het kastje naar de muur gestuurd door overheidsinstanties? Zorg dan dat u alles goed noteert. Schrijf op met welke instantie u op welk moment spreekt. Vergeet ook niet om de naam op te schrijven van de medewerker die u heeft gesproken. Zo kunt u eenvoudig achteraf zien welke stappen u heeft ondernomen.

    Komt u er toch niet uit met de overheidsinstantie(s)? Dan staan wij van de Nationale ombudsman voor u klaar. We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur via het gratis telefoonnummer 0800 – 33 55 555 of online via http://www.nationaleombudsman.nl

    *gefingeerde naam
    De personen op de foto zijn niet de personen uit het verhaal