2012/167: Man klaagt over onvoldoende voorlichting overheid over afschaffing verwijderingsbijdrage bruingoed

Rapport

De verwijderingsbijdrage voor bruingoed is op 14 februari 2011 afgeschaft. Voor deze datum kwam de verwijderingsbijdrage boven op de aankoopprijs van het product en was terug te vinden op de factuur.

Verzoeker heeft in december 2011 een televisietoestel en blu rayspeler gekocht. Op de factuur werd de verwijderingsbijdrage onterecht apart in rekening gebracht. Uit navraag door verzoeker bij de verkoper bleek dat deze niet op de hoogte was van de nieuwe regeling. Daarop heeft verzoeker contact gezocht met de informatiedienst van de Rijksoverheid, Postbus 51 en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu met de vraag wat er gebeurd met onterecht geïncasseerde verwijderingsbijdragen. Verzoeker is het niet eens met de reactie die hij van de voorlichtingsdienst van de Rijksoverheid en van het ministerie ontving en verzoekt de Nationale ombudsman zijn klacht verder in behandeling te nemen.

Verzoeker klaagt erover dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onvoldoende voorlichting heeft verstrekt aan consumenten en leveranciers over de afschaffing van de verwijderingsbijdrage voor bruingoed per 14 februari 2011. Hierdoor wordt volgens verzoeker soms de verwijderingsbijdrage ook na die datum nog geïnd.

De Nationale ombudsman toetst in dit rapport aan het vereiste van goede informatieverstrekking. Dit vereiste houdt in dat de overheid ervoor zorgt dat de burger de juiste informatie krijgt en dat deze informatie klopt en volledig en duidelijk is. Zij verstrekt niet alleen informatie als de burger daarom vraagt, maar ook uit zichzelf. De overheid is servicegericht en verstrekt informatie zodat burgers niet alleen weten welke wetten en maatregelen er wijzigen maar ook dat burgers weten wat zij kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat deze juist worden toegepast.

De Nationale ombudsman is het met de minister eens dat het geen primaire taak van de overheid (in dit geval het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) is om voorlichting te geven over de afschaffing van de verwijderingsbijdrage voor bruingoed omdat producenten hiervoor verantwoordelijkheid zijn. Maar omdat het gaat om regelgeving van de overheid moet informatie ook duidelijk en makkelijk terug te vinden zijn via de informatiekanalen van de overheid. Het is logisch dat burgers/consumenten met vragen of klachten hierover contact met de overheid opnemen.

Gebleken is dat de informatieverstrekking over het afschaffen van de verwijderingsbijdrage door de overheid niet uitgebreid is. Wel wordt er door de overheid via internet doorverwezen naar organisaties die meer informatie verstrekken. Alhoewel dit geen overheidsinstanties zijn is er over dit onderwerp aldus genoeg algemene informatie te vinden.

Verder is gebleken dat het lastig is om bij de overheid informatie te vinden over wat een burger kan ondernemen als er onwettig een verwijderingsbijdrage wordt geïnd. Uit de reactie die verzoeker van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op zijn klacht hierover heeft ontvangen, blijkt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als taak heeft om handhavend op te treden in gevallen waarin wet- en regelgeving op het gebied van milieu wordt overtreden. Dit is hem niet verteld door de voorlichtingsdienst van de rijksoverheid waar hij in eerste instantie contact mee had opgenomen (voorheen Postbus 51). Ook is hierover niets op de website van de rijksoverheid te vinden.

Op de website van de ILT is geen informatie te vinden over verwijderingsbijdragen. Wel kan men melding doen van overtredingen betreffende de onderwerpen transport en leefomgeving, zoals milieu. Verwijderingsbijdragen staan daarbij niet expliciet vermeld.

De Nationale ombudsman is van oordeel dat de overheid via goede links op het internet aan een deel van de informatiebehoefte wel voldoet, maar niet ten aanzien van meldingen van overtredingen. De overheid, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voorop, schendt het vereiste van goede informatieverstrekking. De onderzochte gedraging is niet behoorlijk.

De Nationale ombudsman is daarom van mening dat de minister de voorlichting over wat een burger kan ondernemen bij de inning van onwettige verwijderingsbijdrage kan verbeteren.

Dit mede gezien het feit dat in 2013 ook de zichtbare verwijderingsbijdrage voor groot witgoed, zoals wasmachines, zal worden afgeschaft en de kans dus bestaat dat meer mensen met dit onderwerp te maken krijgen. De Nationale ombudsman beveelt aan dat het ministerie ervoor zorg draagt dat er duidelijke informatie op de website van de rijksoverheid komt te staan over wat een burger kan ondernemen tegen de inning van onwettige verwijderingsbijdragen.

Instantie: Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Klacht:

onvoldoende voorlichting verstrekt aan consumenten en leveranciers over de afschaffing van de verwijderingsbijdrage voor bruingoed per 14 februari 2011

Oordeel:

Gegrond