2010/220

Rapport

Verzoeker begrijpt er niets van dat het LBIO maar blijft volhouden dat hij een betalingsachterstand heeft.

Verzoeker klaagt erover dat het LBIO heeft geweigerd de inning van de kinderalimentatie te beëindigen, terwijl hij alle achterstanden en opslagkosten heeft voldaan en de alimentatie al weer zes maanden lang regelmatig heeft betaald en hij naar zijn mening heeft voldaan aan de voorwaarden voor beëindiging die het LBIO in zijn informatieblad stelt.

Het LBIO heeft verzoeker duidelijk geïnformeerd over de voorwaarden voor beëindiging, zowel per brief als via het informatieblad; om mogelijke misverstanden te voorkomen kan de tekst van dat blad op het punt van de beëindiging van de inning beter worden aangevuld. Wel had het LBIO verzoeker toen het fout ging niet zonder meer steeds opnieuw brieven moeten sturen, maar telefonisch contact met hem moeten opnemen om en een definitieve oplossing te zoeken, met andere woorden beter in overeenstemming met de vereiste professionaliteit maatwerk leveren.

professionaliteit

1. Tekst informatiefolder over de beëindiging van de inning zodanig aanpassen dat geen enkel misverstand meer mogelijk is.

2. Verzoeker alsnog benaderen om eventuele problemen die nog in de weg staan aan sluiting van het dossier op te lossen.

Instantie: Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

Klacht:

Geweigerd om in december 2008 de inning van kinderalimentatie te beëindigen, terwijl alle achterstanden zijn voldaan.

Oordeel:

Gegrond