Gemeente handelt redelijk na overlastklacht eikenbomen in gemeentelijke groenvoorziening

Brief

Een man klaagt dat de gemeente onvoldoende actie onderneemt na zijn melding van bomenoverlast.  De ombudsman onderzoek de klacht en bekijkt of de gemeente zich oplossingsgericht en betrokken heeft opgesteld. Dat doet hij aan de hand van de punten in zijn bomenwijzer. Bij klachten van burgers over bomen kijkt hij naar de communicatie, informatieverstrekking, oplossingsgerichtheid en hoe gemeente en burgers met elkaar omgaan. Dat houdt in dat de gemeente bij voorkeur de situatie ter plaatse bekijkt en bespreekt met de burger die overlast ervaart.

Er wordt een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de meerwaarde van de bomen voor in de leefomgeving. En de mate van overlast die de bomen geven. Het uitganspunt is daarbij het bomenplan van de gemeente.

De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente aandacht heeft gehad voor de klachten van de man. En dat zij heeft uitgelegd wat zij wel niet voor hem kan betekenen, Ook vindt de ombudsman dat de gemeente zich betrokken en oplossingsgericht heeft opgesteld. Daarom is de klacht niet gegrond.