UWV verliest ziektewetgerechtigde teveel uit oog

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    Bij de invoering van een nieuw werkproces en een nieuw automatiseringssysteem voor de uitvoering van de Ziektewet heeft het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) de uitkeringsgerechtigden teveel uit het oog verloren. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in een rapport dat vandaag is uitgebracht. Een groot aantal uitkeringen is niet op tijd uitbetaald en ook de telefonische bereikbaarheid en de informatieverstrekking lieten te wensen over. Vele aanvragers hebben hierdoor lange tijd in onzekerheid verkeerd en zijn in financiële problemen geraakt. De Nationale ombudsman beveelt het UWV dan ook aan om medewerkers er nogmaals op te wijzen dat uiterlijk vier weken na ziekmelding in ieder geval een voorschotbetaling moet plaatsvinden.

    De aanleiding voor het onderzoek is een toename van klachten, vooral vanaf september 2005, over het niet tijdig uitbetalen van ziektewetuitkeringen door het UWV. Het UWV voert de Ziektewet uit voor mensen die geen recht hebben op loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever. Het gaat bijvoorbeeld om uitzendkrachten, werklozen en oproepkrachten. In 2002 is het UWV een verandertraject gestart om het aantal mensen in de Ziektewet te verlagen. 'Werk boven uitkering' staat hierbij centraal. Op 1 september 2005 is hiervoor een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd, een nieuw werkproces van kracht geworden en is een nieuw informatiesysteem in gebruik genomen.

    Uitkomsten onderzoek

    Uit het onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt dat er tijdens alle veranderingen in september 2005 problemen zijn ontstaan waar uitkeringsgerechtigden de dupe van zijn geworden. Er komt een beeld naar voren dat het UWV zich bij de invoering van het verandertraject met name heeft gericht op de interne werkprocessen en minder op de positie van de uitkeringsgerechtigden. Het blijkt dat het UWV een nieuw automatiseringssysteem in gebruik heeft genomen terwijl bekend was dat hieraan nog onvolkomenheden waren verbonden. Ook constateert de Nationale ombudsman dat in het vierde kwartaal van 2005 slechts in 59% van de gevallen de uitkering binnen vier weken na ziekmelding werd uitbetaald. Het kostte moeite om telefonisch in contact te komen met het UWV en de daarbij leverden de contacten niet altijd de gevraagde informatie op. Terugbelafspraken werden vaak niet nagekomen.

    Voorschot uit eigen beweging uitbetalen

    Om de kans op dit soort problemen in de toekomst te verkleinen, beveelt de Nationale ombudsman het UWV aan om vast te leggen hoe bij organisatieveranderingen de uitbetaling van uitkeringen en de informatieverstrekking aan uitkeringsgerechtigden wordt gewaarborgd. Omdat de Nationale ombudsman nog steeds signalen bereiken dat ziektewetuitkeringen niet op tijd worden uitbetaald, beveelt hij de het UWV daarnaast aan om medewerkers er nogmaals op te wijzen dat zij – volgens het beleid van het UWV – vier weken na de ziekmelding uit eigen beweging een voorschot op de uitkering moeten uitbetalen. Ook wil hij dat beter gewaarborgd wordt dat mensen daadwerkelijk worden teruggebeld als dat is toegezegd.