Nat pad

Column
Foto van jonge vrouw

José* woont al jaren met veel plezier in een huurhuis in Rijpwetering. Haar huis heeft  een fijne achtertuin met een terras, een schuurtje en een gazon waar José fleurige plantjes om heeft geplant. Het achterpad tussen haar tuin en dat van haar achterburen is eigendom van de gemeente Kaag en Braassem. Die heeft het pad opnieuw bestraat

Een paar weken later verhogen de achterburen de bestrating. Zo zijn hun schuurtjes beter toegankelijk. José kan het prima vinden met haar achterburen, maar dit is toch wel heel vervelend. Want bij haar en haar naaste buren stroomt al het regenwater direct haar tuin en schuur in. Hierdoor staat er een plas water in haar tuin en in haar schuur. De constant vochtige schuur loopt zo behoorlijke waterschade op. Zij vraagt de gemeente om er iets aan te doen.

De gemeenteambtenaar stuurt de achterburen een brief. Hij schrijft daarin dat José en haar buren last hebben van regenwater door de ophoging en vraagt of ze er samen uit kunnen komen. Een prima voorstel van de gemeente. De wethouder komt zelfs poolshoogte nemen van de situatie. Maar hij spreekt niet met José.

En José wacht ondertussen nog steeds op actie van de gemeente. Bij elke regenbui stromen haar schuur en tuin weer onder. Ze raakt geïrriteerd. Het wordt hoog tijd dat de gemeente actie onderneemt. Maar er gebeurt niets, totdat José naar de Nationale ombudsman belt.

Burgers kloppen geregeld bij ons aan over zaken die hun directe leefomgeving raken en waarbij zij de gemeente vragen om handhavend op te treden. Maar dat is geen plicht van de gemeente. Die kan ook redenen hebben om niet op te treden. Daarom is het belangrijk dat gemeenten op een behoorlijke manier reageren op handhavingsverzoeken, op signalen of meldingen van illegale situaties of klachten over het gebrek aan handhaven. En behoorlijk betekent: transparant, betrokken en onpartijdig.

De ombudsman juicht het toe dat de gemeente eerst de buren de kans geeft er samen uit te komen. Er is zelfs een bijeenkomst geweest met de gemeente, de achterburen en de woningbouwvereniging, waar afspraken zijn gemaakt. Maar José was daar niet voor uitgenodigd, dat is eigenaardig.

Nadat ze bij de ombudsman haar klacht heeft voorgelegd, gaat het wat sneller. De verhoging in het achterpad wordt weer verlaagd. Maar niet genoeg om te voorkomen dat er water de tuin in stroomt. Dus we nemen weer contact op met de gemeente. Inmiddels heeft de gemeente een extra 'kolk' in het achterpad geplaatst om overtollig regenwater weg te laten stromen.

De gemeente heeft een goede start gemaakt bij de oplossing, maar daarna is het onverklaarbaar langzaam gegaan. En buiten José om. En zij zat nodeloos lang in een natte tuin. Hopelijk gaat dit de volgende keer sneller.

* Gefingeerde naam
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column