Vergunningen

Vrouw achter laptop neemt documenten door

Hebt u een vergunning aangevraagd, maar hoort u niets van de gemeente? Of wist u bijvoorbeeld niet dat uw buren een vergunning hadden aangevraagd? De Nationale ombudsman helpt u graag verder met uw vragen.

Mijn vraag gaat over

  • Ik ben het niet eens met de vergunning die mijn buren hebben aangevraagd

    Hebben uw buren een vergunning aangevraagd, bijvoorbeeld voor een verbouwing? En bent u het niet eens met het besluit om de vergunning te verlenen? Dan kunt u tegen het besluit vaak bezwaar maken. Dat kan alleen binnen een bepaalde tijd nadat het besluit genomen is. Kijk bij de informatie over de vergunningaanvraag of dat nog kan.

    Bent u niet tevreden met de manier waarop u bent geïnformeerd over de vergunningaanvraag? Dan kunt u daarover een klacht indienen bij de gemeente. Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik weet niet goed hoe ik een vergunning moet aanvragen

    Wilt u een vergunning aanvragen, maar hebt u niet genoeg informatie? Dat is vervelend, zeker als u niet weet waar u rekening mee moet houden. Zoals de informatie die u moet geven, of hoe lang het duurt voordat u weet of de vergunning ook verleend wordt.

    U kunt dan het beste contact opnemen met uw gemeente. Zij kunnen u precies vertellen wat u moet doen om een vergunning aan te vragen. U kunt ook contact opnemen met het Juridisch Loket voor meer informatie.

    Heeft of krijgt u niet genoeg informatie? Stel uw vraag dan eerst aan de gemeente zelf. Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik heb een vergunning aangevraagd, maar die is geweigerd

    Hebt u een vergunning aangevraagd? Maar heeft de gemeente besloten u deze niet te verlenen? Dat is vervelend. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u er bezwaar tegen maken. Doe dit wel op tijd. U kunt bij uw gemeente navragen hoe u bezwaar kunt maken. Vaak is meer informatie over de bezwaarprocedure ook te vinden op de website van de gemeente.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik heb een vergunning aangevraagd, maar hoor niets van de gemeente

    Hebt u een vergunning aangevraagd, maar krijgt u geen reactie van de gemeente? Dat is vervelend, zeker als u nu niet weet waar u aan toe bent. De gemeente moet wel binnen een bepaalde tijd een beslissing nemen. U kunt de gemeente vragen wat de termijn bij uw aanvraag is.  

    Doet de gemeente er alsnog te lang over om te beslissen? Dan kunt u hierover een klacht indienen bij de gemeente. Of advies vragen bij het Juridisch Loket over stappen die u kunt zetten om de gemeente wél te laten beslissen.

    Stel uw vraag eerst aan de gemeente zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij de gemeente? Dan mogen wij u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555