Het verschilt per klacht of de ombudsman deze wel of niet onderzoekt. Hieronder hebben we voor u op een rij gezet welke factoren dit bepalen.
Wanneer kan de ombudsman uw klacht onderzoeken
- Het gaat om een overheidsinstantie. U kunt op deze pagina controleren of de organisatie waar u een klacht over heeft wel of geen overheidsinstantie is.
- Het gaat om een gedraging van de overheid. Het gaat niet over:
- Het algemeen beleid van de overheid of wet- of regelgeving.
- Een beslissing waartegen u in bezwaar of beroep kan.
- Een gedraging waarover al een procedure bij een rechter loopt of waarover al een rechterlijke uitspraak is gedaan.
- Een gedraging die nauw samenhangt met een lopende rechterlijke procedure.
- Wij hebben uw klacht niet eerder behandeld en uw klacht is niet in behandeling bij een andere klachtinstantie.
- U heeft uw klacht al ingediend bij de overheid. De overheid heeft niet (op tijd) gereageerd of u bent niet tevreden met de reactie. Als u niet tevreden bent met de reactie, stuur die reactie dan mee. Heeft het spoed, neem dan telefonisch contact via 0800 33 55 555.
- U heeft de klacht bij de ombudsman ingediend binnen een jaar na de reactie van de overheid of binnen een jaar nadat de klacht door de overheid behandeld had moeten zijn.
Wanneer de ombudsman geen onderzoek doet
- Als direct duidelijk is dat uw klacht niet gegrond is.
- Er is sprake van een misvatting.
- Het niet gegrond verklaren van uw klacht door de overheid is evident juist.
- De ombudsman heeft in een soortgelijk geval al geoordeeld dat de gedraging behoorlijk was.
- Als de overheid uw klacht al gegrond heeft verklaard.
- Als u met de behandeling van uw klacht uw doel niet kunt bereiken.
- Als de ombudsman van oordeel is dat het gewicht van de gedraging te gering is.