Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

284 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Tokante investigashón di deurwaarder di korte den Karibe Hulandés

    Ombudsman Nashonal a investigá un kehu riba un deurwaarder den Karibe Hulandés. E Ombusman Nashonal a pidi e deurwaarder pa e tin atenshón pa e manera kon e ta aksesibel pa siudadáno i ta reakshoná den nan asuntonan. E deurwaarder awor por mustra mehorashó…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een d…
    Lees meer
  4. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Deurwaarder Caribisch Nederland moet duidelijk communiceren

    De Nationale ombudsman onderzocht een klacht over een deurwaarder in Caribisch Nederland. De Nationale ombudsman heeft de deurwaarder gevraagd om aandacht te hebben voor de wijze waarop hij bereikbaar is voor burgers en reageert in hun zaken. De deurwaarde…
    Lees meer
  6. Rapport 2 februari 2016

    2016/010 DUO is eindverantwoordelijk voor behoorlijk optreden van ingeschakelde deurwaarder

    De vader van een scholier met schulden bij DUO dient een klacht in wegens onbehoorlijk optreden van een deurwaarder. DUO heeft de deurwaarder ingeschakeld, maar verwijst de vader met zijn klachten naar de tuchtrechter voor deurwaarders. Die vindt enkele klachten gegrond en legt in hoger beroep aan de deurwaarder een zwaardere sanctie op. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO eindverantwoordelijk is voor het optreden van een ingeschakelde derde partij en adviseert DUO een ruimhartig financieel gebaar te maken richting de verzoeker.
    Lees meer
  7. Column 1 april 2017

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineens rekeningen voor haar studentenreisproduct. Dit moet een vergissing zijn, denkt ze, want ze hee…
    Lees meer
  8. Rapport 24 april 2017

    2017/055 Zorginstituut Nederland wacht te lang met sturen herinnering voor betalen zorgpremie

    Een werkgever heeft een achterstaand in de zorgpremie van één van zijn medewerkers. Hij klaagt erover dat hij pas een paar jaar later hieraan is herinnerd door het Zorginstituut Nederland. De verstuurde brieven waren volgens de Nationale ombudsman geen herinneringen of aanmaningen. Het Zorginstituut laat weten dat het proces van aanmaningen in die periode niet op orde was. De ombudsman vindt dat het Zorginstituut uit oogpunt van behoorlijkheid te lang heeft gewacht met het sturen van een herinnering dan wel een aanmaning. Het Zorginstituut betaalt uit coulance de deurwaarderskosten en treft een betalingsregeling.
    Lees meer
  9. Column 18 maart 2017

    Alles loopt in het honderd

    Judith* heeft grote financiële problemen. Hele grote, serieuze problemen. Ze heeft immense schulden. Ze heeft een nul-urencontract en verdient dus onregelmatig wat geld. Maar dit is niet genoeg om de schulden van af te lossen. Ze woont samen met haar vrien…
    Lees meer
  10. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer