Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

95 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Tokante investigashón di deurwaarder di korte den Karibe Hulandés

    Ombudsman Nashonal a investigá un kehu riba un deurwaarder den Karibe Hulandés. E Ombusman Nashonal a pidi e deurwaarder pa e tin atenshón pa e manera kon e ta aksesibel pa siudadáno i ta reakshoná den nan asuntonan. E deurwaarder awor por mustra…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 15 december 2017

    Nationale ombudsman tevreden met verbeteringen van DUO in informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld

    De Nationale ombudsman is tevreden over de manier waarop DUO zijn aanbevelingen rond de informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld heeft opgevolgd. Dat schrijft ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Onderwijs,…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een…
    Lees meer
  5. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Deurwaarder Caribisch Nederland moet duidelijk communiceren

    De Nationale ombudsman onderzocht een klacht over een deurwaarder in Caribisch Nederland. De Nationale ombudsman heeft de deurwaarder gevraagd om aandacht te hebben voor de wijze waarop hij bereikbaar is voor burgers en reageert in hun zaken. De…
    Lees meer
  7. Rapport 2 februari 2016

    2016/010 DUO is eindverantwoordelijk voor behoorlijk optreden van ingeschakelde deurwaarder

    De vader van een scholier met schulden bij DUO dient een klacht in wegens onbehoorlijk optreden van een deurwaarder. DUO heeft de deurwaarder ingeschakeld, maar verwijst de vader met zijn klachten naar de tuchtrechter voor deurwaarders. Die vindt enkele klachten gegrond en legt in hoger beroep aan de deurwaarder een zwaardere sanctie op. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO eindverantwoordelijk is voor het optreden van een ingeschakelde derde partij en adviseert DUO een ruimhartig financieel gebaar te maken richting de verzoeker.
    Lees meer
  8. Rapport 10 april 2018

    2018/018 Gemeente Velsen stuurt dwangbevel niet ook naar bewindvoerder

    Een bewindvoerder beheert de financiën van een man met schulden die dat niet zelf kan. Hij krijgt van de gemeente Velsen bericht over een belastingaanslag die nog open staat en uitstel van betaling. De bewindvoerder reageert niet op die brief. Vervolgens krijgt de cliënt een dwangbevel per post thuisbezorgd. De bewindvoerder krijgt hiervan geen kopie. Volgens de gemeente is dit technisch niet mogelijk. Daarover dient hij een klacht bij de ombudsman in. De ombudsman vindt het van belang dat de bewindvoerder op de hoogte is van alles wat de bewindvoering aangaat. Door het dwangbevel niet naar de bewindvoerder te sturen, heeft de gemeente gehandeld in strijd met het vereiste van maatwerk.
    Lees meer
  9. Rapport 16 september 2013

    2013/119: Deurwaarder stelt betalingsregeling voor, terwijl inkomen lager is dan beslagvrije voet

    Inwoonster van Dordrecht heeft verschillende schulden waarvoor een Gerechtsdeurwaarder & Incasso kantoor uit Dordrecht is ingeschakeld. Haar inkomen is lager dan de beslagvrije voet, maar de deurwaarder legt beslag op haar uitkering van het UWV van €50 per maand. De Nationale ombudsman vindt dat de deurwaarder zo de wettelijke bescherming van het bestaansminimum heeft ondermijnd.
    Lees meer
  10. Column 1 april 2017

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineens rekeningen voor haar studentenreisproduct. Dit moet een vergissing zijn, denkt ze, want ze…
    Lees meer