Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

99 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Tokante investigashón di deurwaarder di korte den Karibe Hulandés

    Ombudsman Nashonal a investigá un kehu riba un deurwaarder den Karibe Hulandés. E Ombusman Nashonal a pidi e deurwaarder pa e tin atenshón pa e manera kon e ta aksesibel pa siudadáno i ta reakshoná den nan asuntonan. E deurwaarder awor por mustra…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 15 december 2017

    Nationale ombudsman tevreden met verbeteringen van DUO in informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld

    De Nationale ombudsman is tevreden over de manier waarop DUO zijn aanbevelingen rond de informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld heeft opgevolgd. Dat schrijft ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Onderwijs,…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 januari 2016

    Deurwaarder Caribisch Nederland moet duidelijk communiceren

    De Nationale ombudsman onderzocht een klacht over een deurwaarder in Caribisch Nederland. De Nationale ombudsman heeft de deurwaarder gevraagd om aandacht te hebben voor de wijze waarop hij bereikbaar is voor burgers en reageert in hun zaken. De…
    Lees meer
  6. Rapport 13 februari 2017

    2017/019 Zorginstituut Nederland schakelt deurwaarder in zonder eerst persoonlijk contact op te nemen

    Een vrouw, woonachtig in België, heeft een schuld bij het Zorginstituut in het kader van de Buitenlandregeling. Haar man treft een betalingsregeling en bevestigt deze per e-mail. Hij verricht de betalingen maar krijgt vervolgens geen reactie op zijn e-mails en de betalingen. Een paar maanden later ontvangt de vrouw een aanmaning van een deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman dat het Zorginstituut een deurwaarder inschakelt zonder eerst contact met hen op te nemen. De ombudsman vindt dit geen zorgvuldige manier van communiceren. Het Zorginstituut had eerder contact op moeten nemen met het echtpaar om te laten weten dat de informatie niet voldoende was voor een persoonlijke betalingsregeling. De ombudsman vraagt het CAK, dat de uitvoering van de Buitenlandregeling van het Zorginstituut heeft overgenomen, om de vrouw tegemoet te komen in de gemaakte deurwaarderskosten.
    Lees meer
  7. Rapport 2 februari 2016

    2016/010 DUO is eindverantwoordelijk voor behoorlijk optreden van ingeschakelde deurwaarder

    De vader van een scholier met schulden bij DUO dient een klacht in wegens onbehoorlijk optreden van een deurwaarder. DUO heeft de deurwaarder ingeschakeld, maar verwijst de vader met zijn klachten naar de tuchtrechter voor deurwaarders. Die vindt enkele klachten gegrond en legt in hoger beroep aan de deurwaarder een zwaardere sanctie op. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO eindverantwoordelijk is voor het optreden van een ingeschakelde derde partij en adviseert DUO een ruimhartig financieel gebaar te maken richting de verzoeker.
    Lees meer
  8. Rapport 5 september 2018

    2018/068 Wie A zegt… LBIO moet zich coulant opstellen

    Een vrouw vraagt het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) om de inning van achterstallige kinderalimentatie over te nemen. Het LBIO doet dat door een fout niet. Uiteindelijk erkent het LBIO de fout en is het alsnog bereid de inning over te nemen. De vrouw vindt de excuses van het LBIO niet genoeg. Door de fout heeft zij kosten voor een advocaat gemaakt. En wil daar een schadevergoeding voor, maar het LBIO weigert dit. De ombudsman vindt dat de overheid gevolgen moet verbinden aan gemaakte fouten en zich daarbij coulant moet opstellen. De ombudsman vindt de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  9. Column 15 september 2018

    Uit de schulden?

    Dorine* heeft het niet gemakkelijk. Ze is op een nare manier gescheiden. Het huis waar ze met haar gezin woonde, is met twee ton restschuld verkocht. Ze tobt met haar gezondheid en combineert de zorg voor haar kinderen met een deeltijdbaan. Al met al geeft…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 11 september 2018

    2018/072 LBIO doet te weinig moeite om met man in contact te komen over inning alimentatie

    Een man klaagt bij de ombudsman dat het LBIO beter zijn best had moeten doen om hem te informeren over de inning van achterstallige alimentatie. Hij woont in het buitenland en betaalt alimentatie voor zijn twee in Nederland wonende kinderen. Zijn ex-vrouw vraagt het LBIO om de alimentatie-inning over te nemen omdat de man besluit nog maar de helft van de alimentatie te betalen. Het LBIO probeert de man telefonisch te bereiken omdat zijn adres niet bekend is. Het LBIO schakelt een deurwaarder in die beslag legt. De ombudsman vindt dat het LBIO niet genoeg heeft gedaan om met de man in contact te komen. Hij neemt er kennis van dat het LBIO voortaan probeert om te bellen, te e-mailen en contact te zoeken via de advocaat.
    Lees meer