SVB handelde langzaam

Te lang wachten op actie

Op deze pagina

    Column
    Jongeman zit aan tafel en heeft een kopje koffie en zijn telefoon vast

    Erik (niet de echte naam) woont in een dorpje dicht bij de grens tussen Nederland en België. Binnenkort gaat hij werken in België. Maar Erik is in Nederland verzekerd voor werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Zijn nieuwe werkgever vraagt Erik daarom om een A1-verklaring. Deze hebben zij nodig, om alles in zijn werkdossier goed te regelen. Pas als Erik de A1-verklaring inlevert, kan zijn werkgever hem zijn loon betalen.

    A1-verklaring

    Erik vraag zo snel mogelijk een A1-verklaring aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Na een poos wachten heeft Erik nog niks gehoord. Hij dient online een klacht in bij de SVB. Hij vraagt hen om een stand van zaken. Een paar dagen laten wordt hij gebeld door de SVB. Binnen een week hoort Erik meer, zeggen ze.

    Meer tijd

    Een week later belt de SVB naar Erik. Ze vertellen dat ze de werksituatie van Erik goed moeten bekijken en verzekeren Erik dat ze zijn aanvraag aan het behandelen zijn. Ze zeggen er ook bij dat de procedure iets meer tijd kan kosten, omdat ze afhankelijk zijn van de betrokken Belgische instantie. Prima, denkt Erik. Ze zijn er mee bezig. Maar dan hoort Erik een tijd niks meer. Wat moet hij nu doen? Hij heeft de verklaring wel echt nodig.

    Erik belt daarom naar de Nationale ombudsman. Onze collega Eveline praat met Erik over de situatie en besluit contact op te nemen met de SVB. Ze vraagt hen om een oplossing. En dat helpt.

    Excuses voor de vertraging

    Niet veel later krijgt Erik een brief van de SVB. Ze leggen uit dat de situatie van Erik afwijkt van het reguliere werkproces. Dat hadden ze eerder moeten inzien, zodat ze eerder de juiste stappen hadden kunnen zetten. Erik krijgt hiervoor excuses van de SVB. Omdat het al lang heeft geduurd gaat de SVB de Belgische instantie nu vragen het dossier van Erik zo snel mogelijk op te pakken. Dat is fijn. Dan kan Erik ook snel alles regelen met zijn werkgever.

    Snel en slagvaardig

    Ik vind het belangrijk dat de overheid betrokken en oplossingsgericht werkt. Daar hoort bij dat de overheid snel en slagvaardig handelt. In het geval van Erik heeft het te lang geduurd, voordat duidelijk werd wat de SVB moest regelen voor Erik. Hierdoor heeft Erik onnodig lang op zijn verklaring moeten wachten. Het is daarom goed om te zien dat ze hiervoor hun excuses hebben aangeboden. En vervolgens het dossier van Erik met de nodige haast hebben opgepakt.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van zaterdag 31 augustus.