Gemeente doet te weinig na melding op mijnoverheid.nl

Gebruikt de gemeente mijn gegevens?

Op deze pagina

    Column

    Ludwina (niet de echte naam) logt in op mijnoverheid.nl om haar digitale post te lezen. Dan ziet ze iets vreemds staan. In het systeem staat een melding dat een gemeente haar gegevens heeft gebruikt. Maar ze woont daar helemaal niet en heeft dat nooit gedaan. Ook heeft ze nooit iets met die gemeente te maken gehad. Ludwina vindt het maar raar en neemt contact op met de gemeente. Ze wil weten waarom die haar gegevens nodig heeft. Ook wil ze dat de gemeente haar gegevens weer verwijdert.

    Vrouw met lang krullend haar zit aan een tafel en werkt op haar laptop

    Geen stap verder

    In het contact met de gemeente wordt Ludwina niet veel wijzer. De personen die ze spreekt zijn onduidelijk en ze krijgt verschillende antwoorden op dezelfde vragen. Ludwina dient een klacht in bij de gemeente, maar ook dat leidt niet tot meer duidelijkheid. Na een jaar lang over en weer schrijven is Ludwina geen stap verder. Ook is de melding op mijnoverheid.nl nog steeds niet weg. Gelukkig weet ze ons te vinden. Collega Kim (niet de echte naam) neemt haar zaak in behandeling en start een onderzoek. Ze neemt contact op met de gemeente en stelt een aantal vragen.

    Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

    Na lang wachten zegt de gemeente dat zij geen gegevens van Ludwina gebruikt. De gemeente weet ook niet waarom Ludwina de melding ziet, maar het is in ieder geval niet de bedoeling. Als Ludwina de melding weg wil hebben, moet zij contact opnemen met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), schrijft de gemeente. De gemeente zegt dat zij verder niets voor Ludwina kunnen betekenen. De gemeente neemt zelf geen contact met RvIG hierover op, ondanks dat Kim dit wel voorstelt.

    Systeemfout

    Daarom vraagt Kim zelf of de RvIG naar de zaak kan kijken. Gelukkig helpt de RViG wél goed mee en wordt duidelijk dat de melding vanwege een systeemfout in mijnoverheid.nl staat. De RvIG neemt contact op met de gemeente en die zorgt ervoor dat de melding verdwijnt.

    Wees behulpzaam

    Ik ben blij dat de RvIG goed kon helpen en dat de gegevens van Ludwina inmiddels zijn verwijderd. Die behulpzaamheid had ik ook van de gemeente verwacht. Het verbaast me dan ook dat de gemeente zo weinig deed, toen Ludwina en later collega Kim zich meldden. In plaats van zelf onderzoek te doen of hulp te bieden, bleef de gemeente onduidelijk. Dat vind ik kwalijk. Gelukkig bood de gemeente na ons onderzoek nog wel haar excuses aan Ludwina aan over de gang van zaken. Maar in dit geval had de gemeente veel meer kunnen en moeten doen.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 22 juni 2024.