Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

13 resultaten gevonden

  1. Rapport 4 juni 2018

    2018/036 Douane controleert koffer bij 100% controle zonder aanwezigheid van de eigenaar

    Een man klaagt erover dat de Douane op Schiphol zijn koffer na een vlucht vanuit Curaçao in het kader van de 100%-controle heeft gecontroleerd zonder zijn aanwezigheid. De Nationale ombudsman oordeelt dat de Douane daartoe bevoegd was. Wel geeft hij de Douane mee dat volledige informatieverstrekking aan de reizigers bij deze controles van belang is. De Douane verbetert naar aanleiding daarvan de informatieverstrekking over koffercontroles bij de 100%-controle op de informatieborden bij de gates en ook op haar internetsite en app. De Nationale ombudsman heeft hier met instemming van kennisgenomen.
    Lees meer
  2. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 1 juli 2010

    Behandeling kwetsbare groepen bij 100%-controle Schiphol mensonwaardig

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, is zeer kritisch over de behandeling van zieke en zwangere mensen bij de 100%controles op vluchten van het Caraïbisch gebied naar Schiphol. Hij concludeert in zijn rapport dat hun menselijke waardigheid in het…
    Lees meer
  4. Rapport 7 november 2011

    2011/332: Klacht over ontbreken van identificatiebadge douaniers bij 100%-controle Schiphol

    Man komt met vliegtuig uit Suriname en wordt door de Douane onderworpen aan de 100%controle om de stelselmatige invoer van drugs tegen te gaan. Hij ervaart het onderzoek als vernederend, intimiderend, discriminerend en een inbreuk op zijn privacy. Ook hebben niet alle ambtenaren een identificatiebadge. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat ambtenaren zich identificeren omdat overheid en burger gelijke mogelijkheden moeten hebben, bijvoorbeeld door het doen van aangifte tegen een ambtenaar.
    Lees meer
  5. Rapport 1 juli 2011

    2011/200: Man klaagt over hardhandigheid tijdens 100%-controle douane Schiphol

    Een reiziger komt terug uit Suriname en landt op Schiphol. Hij moet door de 100%-controle. Hij moppert erover en begint te schelden als hij naar de betreffende rij wordt verwezen. De douanemedewerker pakt hem bij de arm. Daar is hij niet van gediend en dient daarover een klacht in. De klacht wordt volgens hem niet goed opgepakt omdat er geen getuigen worden gehoord. De Nationale ombudsman constateert dat in de ontstane situatie de handelwijze van de douane onnodig escalerend kan werken. De Douane merkt zelf op dat het verzoek om getuigen te horen onvoldoende aandacht heeft gekregen. De ombudsman is het daarmee eens.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 5 januari 2006

    Nationale ombudsman start onderzoek 100%-controles bolletjesslikkers

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de manier waarop de 100%-controles bij mogelijke bolletjesslikkers worden uitgevoerd op Schiphol. Aanleiding hiervoor is onder meer een klacht van een vrouw uit Suriname die op Schiphol…
    Lees meer
  7. Rapport 17 maart 2011

    2011/096: Vrouw klaagt over lijfvisitatie met ontkleding tijdens 100%-controle Douane Schiphol

    Nederlandse vrouw woont en werkt in Suriname en moet halsoverkop naar Nederland met een noodpaspoort. De douane op Schiphol houdt haar aan voor de 100% controle en op basis van risicoprofiel wordt zij geselecteerd voor uitgebreide bevraging en intensieve lichaamsvisitatie. De vrouw zegt dat de Douane onderzoek aan haar ontblote onderlichaam heeft gedaan wat ze als zeer vernederend ervaren. De Nationale ombudsman heeft niet kunnen vaststellen of deze visitatie is gebeurd. De ombudsman zegt wel dat op het controleformulier 100% moet worden ingevuld of lijfsvisitatie wel of niet heeft plaatsgevonden en dat de reiziger voor akkoord zou moeten tekenen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 28 oktober 2008

    Nationale ombudsman onderzocht opschoonactie RDW

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft vandaag vier rapporten uitgebracht over de 'opschoonactie' van de Dienst Wegverkeer (RDW). Eerder dit jaar ontving hij bijna 90 klachten van mensen die plotseling geconfronteerd werden met boetes. Die…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 27 juni 2006

    Behandeling onschuldige slikverdachten moet beter

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft ernstige kritiek op de manier waarop de Koninklijke Marechaussee omgaat met reizigers die onschuldig blijken te zijn aan het slikken van bolletjes. De kritiek uit hij in een rapport over de uitvoering van…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 24 juni 2007

    Plaatsing bodyscan op Schiphol heeft te lang geduurd

    De plaatsing van de bodyscan op Schiphol voor de controle op het slikken van cocaïnebolletjes heeft veel te lang geduurd. Veel tijd is verloren gegaan doordat de samenwerking tussen de betrokken ministeries niet echt van de grond kwam. Dit stelt de…
    Lees meer