2007/224

Rapport

Verzoeker bestelde oormerken voor zijn schapen bij het Ministerie van LNV en ontving deze volgens hem te laat. Hij diende daarom een verzoek tot schadevergoeding in.

Verzoeker klaagt erover dat het Ministerie van LNV bijna twee jaar lang niet adequaat heeft gereageerd op zijn verzoek om schadevergoeding.

Zijn verzoek werd ten onrechte aangemerkt als een bezwaarschrift en de minister kwam daar veel te laat pas achter. Ondertussen waren er allerlei stappen gezet in de bezwaarschriftenprocedure. Een eerder telefoontje naar verzoeker had dit kunnen voorkomen. Aldus heeft de minster onvoldoende oog gehad voor de belangen van verzoeker. De opstelling van de minister was hinderlijk bureaucratisch.

Strijd met het vereiste van correcte bejegening

De minister wordt aanbevolen om in het vervolg bij onduidelijkheid over de status van een brief, eerst na te gaan of er wel sprake is van een voor bezwaar vatbaar besluit dan wel een bezwaarschrift alvorens de formele weg van een bezwaarschrift te behandelen.

Instantie: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Klacht:

Twee jaar lang niet adequaat gereageerd op verzoek om schadevergoeding vanwege te late levering van oormerken voor schapen.

Oordeel:

Gegrond