Gemeente had klacht van man over burgemeester moeten behandelen

Brief

Een man woont in een woongroep. Het bestuur van de woongroep vroeg de burgemeester en tevens beschermvrouwe van deze woongroep een bemiddelende rol te spelen bij overlast in de woongroep. De burgemeester gaf aan dat als iedereen dat wilde, zij dat graag zou doen als beschermvrouwe van de woongroep. Zij zocht contact met de wijkagent met de vraag of er wel eens klachten over overlast van de woongroep werden gemeld. Ook volgde een gesprek ter verkenning van de bemiddeling met de man en zijn moeder op het gemeentehuis. Deze afspraak maakte het secretariaat van de burgemeester. Later liet de burgemeester/beschermvrouwe de man in een afrondende e-mail vanaf haar burgemeestersadres weten dat zij geen mogelijkheid zag om te bemiddelen. Dit omdat er onvoldoende vertrouwen was in haar rol als bemiddelaar. 

De man diende een klacht in bij de gemeente over de burgemeester/beschermvrouwe. Hij klaagde erover dat zij informatie over hem had ingewonnen bij de politie. En hij vond dat hij lang had moeten wachten op een reactie van haar waarin zij duidelijkheid gaf over het bemiddelingstraject. 

De gemeente gaf in twee brieven aan dat zij de klacht niet in behandeling nam. Volgens de gemeente was zijn klacht niet gericht tegen de burgemeester maar tegen de beschermvrouwe en verwees hem naar de stichting van de woongroep. In een tweede brief lichtte de gemeente de situatie verder toe.

De ombudsman vindt de klacht gegrond dat de gemeente de klacht had moeten behandelen. De gemeente was namelijk niet duidelijk genoeg geweest over de rol van de burgemeester/beschermvrouwe in het bemiddelingstraject. 
De klacht dat de burgemeester/beschermvrouwe informatie over de man had opgevraagd bij de politie vindt hij ongegrond. Hij is er niet van overtuigd dat zij dit had gedaan en dat zij alleen om algemene informatie had gevraagd. 
Tot slot vindt hij de klacht over het te laat informeren ongegrond. De burgemeester mocht er na een bericht van de man zelf van uitgaan dat de bemiddeling voor hem was afgerond en hoefde hem niet verder te informeren. Dat zij nadien nog een afrondend bericht stuurde, vindt hij zorgvuldig.