2022/050 Het Openbaar Ministerie luistert onvoldoende naar de burger

Rapport

De politie en het Openbaar Ministerie (OM) verdachten een ambtenaar van het lekken van informatie. Na onderzoek was daar volgens het OM onvoldoende bewijs voor. De zaak werd om die reden geseponeerd. De man stelde dat hij onschuldig was. Hij vroeg het OM om de zaak te seponeren om die reden. Voor zo'n situatie gebruikt het OM de term: sepotcode 01. Het OM weigerde code 01 toe te passen. Dat leidde tot een klachtprocedure, eerst bij het OM, daarna bij de Nationale ombudsman.

De ombudsman oordeelt dat het OM voldoende heeft uitgelegd waarom niet blijkt dat de man onschuldig is. Ook heeft het OM voldoende uitgelegd waarom er onvoldoende bewijs was tegen de man en dat de reden voor seponeren was. De ombudsman vindt wel dat het OM de lat voor sepotcode 01 hoog legt. Er zijn bijna nooit feiten waaruit iemands onschuld blijkt.

Tijdens de klachtbehandeling had het OM geen persoonlijk contact opgenomen met de man. De ombudsman vindt dat het OM dit wel had moeten doen.

Instantie:

Klacht:

Man klaagt over de wijze waarop het OM heeft gereageerd op zijn bezwaren. De man wilde dat het OM zijn zaak seponeerde, omdat volgens hem niet zeker is dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd.

Oordeel:

Geen oordeel