2021/074 Melden aan de melder

Rapport

Een vrouw krijgt twee keer in korte tijd een medewerker van GGD Kennemerland aan de deur. De GGD had namelijk een zorgmelding over haar ontvangen van een familielid. De familie zou zich zorgen maken om haar. De vrouw vertelt de GGD dat zij een conflict heeft met haar familie, maar dat er verder niets aan de hand is.

Enkele maanden later ontdekt zij dat de GGD informatie over haar heeft gedeeld met de melder. De vrouw klaagt hierover bij de GGD. Maar de GGD is van mening dat er geen fouten zijn gemaakt.

Instantie:

Klacht:

Zij is het hiermee niet eens en komt met haar klacht bij de Nationale ombudsman. De ombudsman bekijkt of de GGD en de vrouw nog tot een oplossing kunnen komen.

Maar dan duikt er weer een e-mail op waaruit blijkt dat de GGD informatie deelt met de melder. De ombudsman besluit onderzoek te doen. Tijdens het onderzoek constateert hij dat de GDD e-mails heeft gestuurd aan de melder die qua inhoud en toon ongepast waren. Er was geen reden om deze informatie over de vrouw te delen.

De Nationale ombudsman vindt dat de GGD de privacy van de vrouw hiermee ernstig heeft geschonden. Tot slot stelt de ombudsman vast dat ook de klachtafhandeling door de GGD niet behoorlijk is verlopen.

Oordeel:

Gegrond