2015/179 Kasbetaling bij de Belastingdienst BCN op Bonaire moet weer mogelijk worden

Rapport

> This report is also available in English
> E raport aki ta disponibel na Papiamentu


Het contant betalen van belastingen bracht voor de Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) integriteitsrisico's met zich mee voor de organisatie, maar ook risico's voor de medewerkers en de bezoekers. Verder was van belang het uitgangspunt van de rijksoverheid dat taken die niet tot de kernfunctie van de overheid behoren, moeten worden uitgevoerd door het bedrijfsleven, in dit geval de lokale banken. Wat ook speelde was dat deze banken het moeilijk hadden. Dit alles heeft geleid tot het besluit van de BCN betalingen zo veel mogelijk via elektronisch bankieren te laten lopen en de kassa's uiteindelijk te sluiten.

Consumentenbond Unkobon klaagt erover dat de Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) de kasfunctie op Bonaire per 1 mei 2015 deels en per 1 juni 2015 geheel heeft opgeheven.

De BCN heeft een op zich begrijpelijke voorkeur voor internetbankieren en mag dit ook met alle mogelijke middelen propageren/faciliteren. Echter, indien er een substantiële groep personen is die moeilijk of niet overweg kan met internetbankieren, moet er voor deze personen een adequate oplossing voor handen zijn. Op Bonaire is een substantiële groep bewoners met een laag inkomen, die geen (makkelijk) toegang heeft tot internet. Ook is er een groep mensen die (nog) niet beschikt over een bankrekening. Voor deze mensen is het relatief dure elektronisch bankieren niet geschikt. Opmerkelijk is dat de BCN geen onderzoek heeft gedaan in hoeverre de inwoners op Bonaire overweg kunnen met online banking. De Nationale ombudsman is van oordeel dat de BCN de belangen van deze groepen niet voldoende heeft meegewogen in zijn besluit de kassa's te sluiten . Er is hun immers geen redelijk alternatief geboden.

Deze zaak is getoetst aan het redelijkheidsvereiste. Het sluiten van alle kassa's zonder het bieden van een alternatief naast het online betalen was niet behoorlijk.

De Nationale ombudsman beveelt de minister van Financiën aan kasbetaling bij de BCN op Bonaire weer mogelijk te maken en daaraan bekendheid te geven.

Instantie: Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN)

Klacht:

kasfunctie op Bonaire per 1 mei 2015 deels en per 1 juni 2015 geheel opgeheven

Oordeel:

Gegrond