We horen vaker dit soort verhalen. In 2024 vroegen 25.000 mensen hulp bij ons: burgers, kinderen en veteranen. Vaker dan het jaar ervoor. Veel van hun problemen waren te voorkomen, als de overheid eerder had geluisterd naar signalen uit de samenleving.
Zo worden burgers de dupe
De overheid maakt vaak grote plannen en doet beloftes om mensen beter te helpen. Bijvoorbeeld met het herstel van het toeslagenschandaal. Maar nu moeten gedupeerde ouders soms nog 78 weken wachten op een reactie op hun bezwaar. Of gemeenten die niet genoeg geld krijgen om nieuwe plannen uit te voeren. Dan gaat het mis en krijgen anderen de schuld. En worden burgers de dupe.
Presentatie van ons jaarverslag in de Tweede Kamer
Als Nationale ombudsman vroeg ik hier afgelopen donderdag opnieuw aandacht voor, tijdens de presentatie van ons jaarverslag: Zet de burger centraal. Als ombudsman roep ik de overheid op om realistische plannen te maken. Beloften moeten niet alleen mooi klinken, ze moeten ook kloppen én uitgevoerd kunnen worden. Anders verliezen burgers het vertrouwen. In 2024 vroegen we de overheid vaker om beter te luisteren. Naar burgers, maar ook naar organisaties die wetten uitvoeren. Die weten vaak precies wat er werkt en wat niet. Toch worden hun adviezen niet altijd serieus genomen. Dat zagen we ook bij de nieuwe asielwetten. En dat zorgt voor slecht bestuur.
Luisteren naar wat burgers belangrijk vinden
Soms lijkt het politieke debat meer om de bühne te draaien dan om de burger. Maar de overheid moet er zijn voor álle burgers. Juist als het moeilijk wordt. Lotte’s verhaal laat zien wat er gebeurt als de overheid niet doet wat ze belooft. Burgers raken overbelast, ziek of raken het vertrouwen kwijt. Daarom blijven wij ons inzetten voor een overheid die doet wat ze belooft. De overheid moet haar burgers, kinderen en veteranen goed behandelen en luisteren naar wat zij belangrijk vinden. Zet de burger centraal.
Deze column is verschenen in De Telegraaf van 21 juni 2025.