Over het jaarverslag 2022

Tijd voor de burger

Op deze pagina

    Column
    Vrouw zit thuis op haar bank voor het raam. Ze heeft haar telefoon vast en kijkt bezorgd.

    Julia (niet de echte naam) is langdurig ziek en kan niet meer werken. Ze verdient te weinig om de gemeentelijke belastingen te betalen. Maar in de belastingaanslag staat dat ze haar huis een overwaarde van ruim 10.000 euro heeft. Daarmee zou ze de belastingen dus wél kunnen betalen, schrijft de gemeente. Julia schrikt. Moet ze nu haar huis verkopen? Maar waar moet ze dan gaan wonen? Gelukkig weet Julia ons te vinden. We zoeken contact met de gemeente en vragen om een oplossing. Die komt er: Julia mag langer doen over betaling en hoeft haar huis niet te verkopen.

    Jaarverslag

    In het geval van Julia was de oplossing van haar probleem niet zo ingewikkeld. Toch lukte het de gemeente niet om samen met Julia tot die oplossing te komen. Dat zien we helaas vaker. Net als Julia zijn er veel mensen die er niet uitkomen met de overheid. En die zich niet gehoord voelen. Daar vroeg ik afgelopen woensdag extra aandacht voor in de Tweede Kamer, tijdens de presentatie van ons jaarverslag 'Tijd voor de burger'.

    Praat met de mensen

    Ik wil dat de overheid eerder, vaker en beter luistert naar mensen. En niet om het eigen gelijk te halen. Maar met het doel om samen verder te komen. Ik wil dat de overheid niet langer over, maar met mensen praat. Hoewel er gelukkig goede voorbeelden zijn, gebeurt dit nog te weinig. Dat is jammer, want een goed gesprek met elkaar leidt vaak ook tot de oplossing van een probleem.

    Wat heb je nodig?

    Bij dat gesprek is het ook belangrijk dat de overheid de juiste vragen aan mensen stelt. De belangrijkste is: wat heb je nodig? Vaak kunnen mensen daarna prima aangeven wat zij zelf kunnen doen en hoe de overheid hen daarnaast kan helpen. Dat gesprek voeren is bijvoorbeeld enorm belangrijk bij de hersteloperaties van de gaswinning in Groningen en de toeslagenaffaire. Daarom onderzoeken we dit jaar onder andere of de overheid wel leert van die hersteloperaties. En of de overheid daarbij genoeg luistert naar getroffen burgers.

    Neem de tijd

    Ook al heeft de overheid de beste bedoelingen en probeert ze om problemen op te lossen, het zorgt er nog te vaak niet voor dat mensen ook écht geholpen worden. Daarom riep ik de overheid woensdag op om vaker stil te staan bij wat de burger precies nodig heeft. Om de tijd te nemen om te luisteren. En om geen beloftes te doen die ze niet kan waarmaken. Het is tijd voor de burger.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 27 mei 2023.

    U vindt het nieuwsbericht, jaarverslag en de samenvatting hier.