Maandenlang in geldzorgen

Geen aanvraag geen uitkering

Op deze pagina

    Column
    Een vrouw van middelbare leeftijd zit met een laptop op de bank

    Linda* verhuist naar een nieuwe gemeente. Er is daar een huis voor haar beschikbaar. In haar oude gemeente had ze een bijstandsuitkering. Linda probeert in haar nieuwe gemeente ook gelijk een bijstandsuitkering aan te vragen. Dat moet online. Linda doet dit, maar op de een of andere manier lukt het haar steeds niet om de aanvraag te voltooien. Of krijgt ze geen duidelijke bevestiging dat het gelukt is. Wanneer ze de gemeente vraagt of haar aanvraag binnen is, zien zij deze niet staan.

    Geen inkomen

    Linda vraagt haar contactpersoon bij haar oude gemeente om haar te helpen. Maar ook hem lukt het niet de bijstandsuitkering aan te vragen. Dit brengt Linda in een lastige situatie. Ze krijgt nu namelijk geen bijstandsuitkering en heeft daardoor geen inkomen. Ze kan alleen van haar toeslagen een aantal zaken betalen. Maar ze kan haar vaste lasten niet betalen en zich niet houden aan haar betalingsregelingen. Wat moet Linda nu doen? Zo houdt ze het niet lang vol.

    Ondertussen duurt het al bijna drie maanden en maakt Linda zich erg zorgen over haar financiële situatie. Ze leest op Facebook dat de Nationale ombudsman kan helpen als men er niet uit komt met de overheid. Ze belt de ombudsman. Onze collega Eveline luistert naar Linda's verhaal. Eveline neemt contact op met de gemeente. Ze legt uit dat de situatie van Linda niet op deze manier kan doorgaan. Ze vraagt de gemeente om zo snel mogelijk naar de zaak te kijken en Linda op weg te helpen.

    Technische fout

    De gemeente gaat aan de slag. Al snel krijgt Eveline een reactie. De gemeente heeft bij de betrokken personen nagevraagd waarom de aanvraag van Linda nog altijd niet is gelukt. Bij een van Linda's pogingen was er een technische fout. De gemeente ziet dat Linda inderdaad al vaker heeft geprobeerd met de gemeente contact op te nemen om de uitkering te regelen. Maar ondanks alles staat er geen aanvraag in het systeem.

    Help een burger verder

    De gemeente neemt contact op met Linda en loopt samen met haar het aanvraagproces nog een keer door. Deze keer lukt het! Een opluchting voor Linda. De aanvraag is binnen, dus de uitkering kan geregeld worden. Een paar weken later belt Eveline naar Linda om te vragen of het allemaal is gelukt. Dat is zo. Linda is uiteindelijk goed geholpen. Maar dit had de gemeente veel eerder kunnen doen. Help een burger verder wanneer hij of zij er niet uit komt.

    * Niet de echte naam

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 7 januari 2023.