Marjan krijgt hulp bij haar huishouden. Ook helpt iemand haar bij haar dagindeling. Marjan kan dit niet alleen. Echter, de gemeente heeft besloten dat Marjan minder hulp in de week gaat krijgen. Als ze dit van tevoren had geweten had ze bezwaar gemaakt, maar ze begreep niet wat er in de brieven stond die de gemeente haar stuurde. Het lijkt wel of Marjan en de gemeente een andere taal spreken. Door de veranderingen in haar zorg heeft Marjan extra gezondheidsproblemen opgelopen. Ze heeft verschillende keren geprobeerd te communiceren met de gemeente maar ze komen er samen niet uit, ten einde raad belt Marjan met de Nationale ombudsman.
Iedereen moet kunnen begrijpen wat er in de brieven staat die de overheid stuurt
De Nationale ombudsman vindt het erg belangrijk dat iedereen kan begrijpen wat er in de brieven staat die gemeenten en andere overheidsinstanties sturen. Zeker als er dingen misgaan doordat de communicatie slecht is, zoals in het geval van Marjan. Omdat Marjan er met de gemeente niet uitkwam hielpen we bij de communicatie. Door onze bemiddeling vonden Marjan en de gemeente vervolgens een goede oplossing voor Marjan’s probleem.